geforce 8600GT och LG42
geforce 8600GT och LG42
Jag har kubuntu och en mediadator kopplad till en LG42 (lcd). Problemet är att jag kan inte få rätt upplösning eller rättare sagt blir bilden utanför tv-bilden.
- DeepThought
SV: geforce 8600GT och LG42
Hur gör du inställningarna, och vilken drivrutin använder du? Om du använder NVIDIAs proprietära rekommenderar jag dig att använda programmet nvidia-settings för att göra alla inställningar. För att du skall kunna spara inställningarna till din xorg.conf måste du starta programmet med kdesu:
kdesu nvidia-settings
kdesu nvidia-settings
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
DeepThought skrev: Hur gör du inställningarna, och vilken drivrutin använder du? Om du använder NVIDIAs proprietära rekommenderar jag dig att använda programmet nvidia-settings för att göra alla inställningar. För att du skall kunna spara inställningarna till din xorg.conf måste du starta programmet med kdesu:
kdesu nvidia-settings
Om du ska göra ändringar i systemet med ett program så måste du starta det programmet som superuser, av säkerhetsskäl. Det gör du i "vanliga" ubuntu (GNOME) med att sätta ett sudo eller gksudo (för grafiska program) framför kommandot. Om du kör ubuntu skriver du alltså gksudo nvidia-settings för att få igång programmet nvidia-settings med administrativa rättigheter. Om du istället kör Kubuntu, med KDE som skrivbordsmiljö, så använder du dig av strängen kdesu istället, alltså kdesu nvidia-settings.
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
Det löste sig nu ser allt ok ut. Vet inte riktigt vad jag gjorde men ibland har man bara flyt
- DeepThought
Bra att det löste sig! 
inAbsurdum: Tack för att du förtydligade. Jag verkar glömma ibland att vissa är nybörjare..

inAbsurdum: Tack för att du förtydligade. Jag verkar glömma ibland att vissa är nybörjare..

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Jag skulle egentligen bara säga att kdesu inte används i GNOMEDeepThought skrev: Bra att det löste sig!
inAbsurdum: Tack för att du förtydligade. Jag verkar glömma ibland att vissa är nybörjare..![]()

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]