Förbättringar

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Förbättringar

Inlägg av TicToc »

Jag tror det krävs ett tvådelat betyg. En del som beskriver hur stor del av produktens funktion som är uppnådd, och en del som säger hur enkelt/svårt det var.

Ta tex. min hp1020, den funkar inte alls direkt ur kartongen. Men efter kompilering av drivare och nedladdning av firmware funkar den till 100%.

Vad tycker ni?
Emil.s
Kontakt:

SV: Förbättringar

Inlägg av Emil.s »

Beror väl på vem man frågar. Och vilken hjälp man får...

Anders Andersson 45+ skulle antagligen ge ett mycket lägre betyg om han var tvungen att använda terminalen istället för synaptic för att installera tex "cups".
Och det är ju ganska stor skillnad på att lägga till en skrivare tex direkt i Cups över webbgränssnitt mot att pilla i Ubuntus GUI.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

då är väl ett tvådelat betyg bra, tex

Betyg: installation 2/5 funktion 5/5
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Förslag till betygskriterier

Installation

5) Sätt i sladden och kör! Det som behöver konfigureras gör det automatiskt - eventuellt kan ett godkännande behövas. Rekommenderas varmt!

4) Enklare konfiguration krävs, men den är mycket väldokumenterad och på svenska. Nödvändig mjukvara finns med från start. Rekommenderas!

3) Kräver relativt komplicerad konfiguration men den sker i GUI. Det kan också krävas installation av ytterligare program från förråden. Bra dokumentation på svenska krävs för detta betyg. För erfarna!

2) Kräver enklare kompilering av programvara eller enklare pill vid kommandoprompt eller i texteditor, det finns dock bra dokumentation av hur man gör. För detta betyg duger dokumentation på engelska. Nedladdning från annan källa än Ubuntus förråd kan krävas. För nyfikna och klåfingriga!

1) Kräver avancerad kompilering av programvara eller omfattande pill vid kommandoprompt eller i texteditor. Dokumentationen kan vara bristfällig eller på annat språk än svenska eller engelska. Endast för supernördar!

-) Trots idoga försök av flera erfarna ubuntister har vi inte fått igång produkten. Kasta skräpet!

Funktion

5) Fungerar klockrent med all funktionalitet som anges i dokumentationen. Testaren är mycket nöjd med produkten och dess sätt att fungera med Ubuntu. Rekommenderas varmt!

4) Fungerar felfritt med alla viktiga funktioner som anges i dokumentationen, men med marginella skönhetsfel eller prestandaproblem. Rekommenderas!

3) Fungerar skapligt, men inte fullt ut såsom kan förväntas. Relativt viktiga saker funkar inte enligt specifikation. (Exempel kan vara duplexfunktion i skrivare som inte går igång) Tveksamt fall!

2) Fungerar i viss mån men mycket bristfälligt. (Ex 3-D grafikkort som bara funkar med 2-D eller multifunktionsmaskin i vilken bara en delfunktion går att få igång). Undvik!

1) Ger vissa livstecken ifrån sig, men praktiskt sett i stort sett oanvändbart.  Kasta bort!

-) Går inte igång över huvud taget. Släng i huvudet på leverantören!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Jag blir otroligt sugen på att koda detta i PHP :)
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
TicToc

Inlägg av TicToc »

Nu tror jag äntligen att jag har lyckats förklara mig, och hur jag tänkt med syftet, upplägg mm.
Jag vet inte hur du har tänkt dig i php, men allt som låser ifyllnadsmöjligheterna är ju toppen, så att det blir en styrd tvingande struktur på registreringarna.

Jag har gjort en "skiss" här i forumet, välkommen att ta staffettpinnen vidare! :) Men jag tror att ju mer sammankopplat med forumet och dess medlemmar det går att hålla, detsto bätre är det.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

trixon skrev: Nu tror jag äntligen att jag har lyckats förklara mig, och hur jag tänkt med syftet, upplägg mm.
Jag vet inte hur du har tänkt dig i php, men allt som låser ifyllnadsmöjligheterna är ju toppen, så att det blir en styrd tvingande struktur på registreringarna.

Jag har gjort en "skiss" här i forumet, välkommen att ta staffettpinnen vidare! :) Men jag tror att ju mer sammankopplat med forumet och dess medlemmar det går att hålla, detsto bätre är det.
Ja, en sådan här databas kan ju inte vara en gång för alla. Grafikkortet "Screenpainter  XXZ 800" visar sig i förstone vara käpprätt hopplöst, se'n kommer det en hygglig drivis varvid betyget höjs en del. Sedan kommer en proprietär superdrivis vilket får vissa att jubla och andra att böla. Det finns massor med behov av uppdateringar och revideringar, så en koppling till forumet behövs, likaså någon möjlighet att revidera sina betyg.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Vad sägs som att jag delar in det så här istället?

HVR:
- Laptops
-- Apple
-- Acer
-- HP
-- osv....

- Skrivare
-- HP
-- Canon
-- Epson
-- Osv...

- Instickskort
-- Grafikkort
--- ATI
--- Nvidia
-- Ljudkort
--- ???
--- ???
-- Övrigt?

Vad sägs?
TicToc

Inlägg av TicToc »

Låter vettigt, men då hamnar tillverkare på flera olika ställen. Men vad gör väl det, egentligen?

Det blir nog bra.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

trixon skrev: Låter vettigt, men då hamnar tillverkare på flera olika ställen. Men vad gör väl det, egentligen?

Det blir nog bra.
Jol det är sant. Men det blir nog antagligen bra mycket enklare att hitta iallafall.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Vad sägs om att länka till prisjakt/pricerunner så att läsaren snabbt kan hitta var han/hon kan köpa varan till ett bra pris?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Rasmus skrev: Vad sägs om att länka till prisjakt/pricerunner så att läsaren snabbt kan hitta var han/hon kan köpa varan till ett bra pris?
Vet inte riktigt hur vi som förening bör göra... Men det bör väl gå bra. Dock inget krav.
Men vill man länka så, visst. :)

Någon som är emot "Typ" uppdelningen?
TicToc

Inlägg av TicToc »

Nej, egentligen inte. Det enda jag kan komma på som ställer till det är en multipryl, skrivare, scanner etc...

Fast, med de få poster som är nu tycker jag att vi kan vänta, känns onödigt att dela upp det här lilla, och sprida ut infon. Om vi växer ur det här är jag för en mer uppdelad variant.
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 10 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

trixon skrev: Nej, egentligen inte. Det enda jag kan komma på som ställer till det är en multipryl, skrivare, scanner etc...

Fast, med de få poster som är nu tycker jag att vi kan vänta, känns onödigt att dela upp det här lilla, och sprida ut infon. Om vi växer ur det här är jag för en mer uppdelad variant.
Jo, men jag tror jag kör med en "Skrivare/Scanner" då de nästan hör ihop. (Och ofta är multimaskiner)
Blir det mycket i "Övrigt" så är det ju bara att skapa en katigori för det som är vanligast. :)

Börjar att fixa nu...

EDIT:
Visst kan vi vänta. Men då kan det också bli en massa trådar att flytta också. Blir säkert mer inbjudande att lägga till saker nu också. :)
Senast redigerad av 1 Emil.s, redigerad totalt 10 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"