Ubuntu Gutsy Gibbon kan inte hantera mer än 3 gb ram, eller kan det?

lord

Ubuntu Gutsy Gibbon kan inte hantera mer än 3 gb ram, eller kan det?

Inlägg av lord »

Hejsan.

Jag har just maximerat mitt RAM till 4 gb. Att xp inte hittar allt, och har för sig att jag bara har 3 gb, är ingen nyhet. Men enligt ubuntu (i alla fall dess motsvarighet till aktivitetshanteraren i windows) har jag bara 2.8 gb ram.
    Är det så att ubuntu inte kan hitta mer än 3 gb ram, eller beror det hela på något annat? För jag skulle gärna vilja ha varenda mb till mitt förfogande...

Någon hjälp med att reda ut RAM och ubuntu skulle vara bra.

Bästa hälsningar,
lord.
CenterN
Kontakt:

SV: Ubuntu Gutsy Gibbon kan inte hantera mer än 3 gb ram, eller kan det?

Inlägg av CenterN »

Ifall jag har rätt så lär du behöva 64-bitars versionen för att uttnytja mer ram-minne!
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Ett 32-bitars operativsystem kan inte allokera mer än 3GB, så precis som CenterN skriver behöver man ett 64-bitars OS för att nyttja mer.
Bild
lord

Inlägg av lord »

Ett 32-bitars operativsystem kan inte allokera mer än 3GB, så precis som CenterN skriver behöver man ett 64-bitars OS för att nyttja mer.
Var inte den gränsen just 4 gb? För jag vet att det är hårdvarugränsen för ett 32-bit system (moderkortet och processorn). Dessutom jag har "bara" en 32-bit processor, och kan inte använda ett 64-bit operativ, så det är ganska dumt att sätta datorns övre gräns till 4 gb om inget operativ som fungerar på den kan hantera mer än 3.
CenterN
Kontakt:

Inlägg av CenterN »

Jag kollade upp det här lite mer och såg att 4gb har varit standard i 32-bitarsversionen!
"Support for up to 4 gigabytes of RAM by default on 32-bit architectures"
http://www.ubuntu.com/news/release510

Varför sedan ta bort det? ???
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
lord

Inlägg av lord »

Väldigt bra fråga. Det är inte kul att ha 1 gb (egentligen 1.2 gb) minne som man inte kan utnyttja.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

lord skrev: Var inte den gränsen just 4 gb?
Jo, det stämmer. Fel av mig. Var tvungen att gå och kolla i senaste Datormagazin där dom nämnde det, och ett 32-bitars operativsystem kan allokera 4GB(2^32 ger 4 gig).
Bild
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, sök lite så hittar ni... Kommer inte ihåg riktigt själv. Men det var någon som hade en bra förklaring.

Kompilerar man en egen kärna så kan man iallafall ha upp till 64GB RAM med 32Bitars kärna om jag förstått det rätt?
Men någon som är mer insatt får svara på frågan.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kikade i konfigurationen för kärnan och hittade detta:
  │ CONFIG_NOHIGHMEM:                                                                                                                                                            │ 
  │                                                                                                                                                                              │ 
  │ Linux can use up to 64 Gigabytes of physical memory on x86 systems.                                                                                                          │ 
  │ However, the address space of 32-bit x86 processors is only 4                                                                                                                │ 
  │ Gigabytes large. That means that, if you have a large amount of                                                                                                              │ 
  │ physical memory, not all of it can be "permanently mapped" by the                                                                                                            │ 
  │ kernel. The physical memory that's not permanently mapped is called                                                                                                          │ 
  │ "high memory".                                                                                                                                                              │ 
  │                                                                                                                                                                              │ 
  │ If you are compiling a kernel which will never run on a machine with                                                                                                        │ 
  │ more than 1 Gigabyte total physical RAM, answer "off" here (default                                                                                                          │ 
  │ choice and suitable for most users). This will result in a "3GB/1GB"                                                                                                        │ 
  │ split: 3GB are mapped so that each process sees a 3GB virtual memory                                                                                                        │ 
  │ space and the remaining part of the 4GB virtual memory space is used                                                                                                        │ 
  │ by the kernel to permanently map as much physical memory as                                                                                                                  │ 
  │ possible.                                                                                                                                                                    │ 
  │ If the machine has between 1 and 4 Gigabytes physical RAM, then                                                                                                              │ 
  │ answer "4GB" here.                                                                                                                                                          │ 
  │ If more than 4 Gigabytes is used then answer "64GB" here. This                                                                                                              │ 
  │ selection turns Intel PAE (Physical Address Extension) mode on.                                                                                                              │ 
  │ PAE implements 3-level paging on IA32 processors. PAE is fully                                                                                                              │ 
  │ supported by Linux, PAE mode is implemented on all recent Intel                                                                                                              │ 
  │ processors (Pentium Pro and better). NOTE: If you say "64GB" here,                                                                                                          │ 
  │ then the kernel will not boot on CPUs that don't support PAE!                                                                                                                │ 
  │ The actual amount of total physical memory will either be                                                                                                                    │ 
  │ auto detected or can be forced by using a kernel command line option                                                                                                        │ 
  │ such as "mem=256M". (Try "man bootparam" or see the documentation of                                                                                                        │ 
  │ your boot loader (lilo or loadlin) about how to pass options to the                                                                                                          │ 
  │ kernel at boot time.)                                                                                                                                                        │ 
  │ If unsure, say "off".                                                                                                                                                        │ 
  │ Symbol: NOHIGHMEM [=y]                                                                                                                                                      │ 
  │ Prompt: off                                                                                                                                                                  │ 
  │  Defined at arch/i386/Kconfig:503                                                                                                                                          │ 
  │  Depends on: <choice> && !X86_NUMAQ                                                                                                                                        │ 
  │  Location:                                                                                                                                                                  │ 
  │    -> Processor type and features                                                                                                                                          │ 
  │      -> High Memory Support (<choice> [=y])
Alltså har man av någon anledning valt att sätta "High Memory Support" till = NO. Fråga mig inte varför...

Återkommer snart igen.
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Många BIOS klarar inte av mer än 3 gig som default. Gå in i bios och kolla hur mycket ram som rapporteras där.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
lord

Inlägg av lord »

I BIOS rapporteras 4 gb, så det är inga problem där.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

32bitar klarar bara 4gb, 2^32... med dessa 4gb räknas då även ram i grafikkortet in. Samt även en massa andra saker vilket gör att man inte kan ha så mycket mer än ca 3gb. Vill man ha mer så får man byta till 64bitar 2^64.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

KiviE skrev: 32bitar klarar bara 4gb, 2^32... med dessa 4gb räknas då även ram i grafikkortet in. Samt även en massa andra saker vilket gör att man inte kan ha så mycket mer än ca 3gb. Vill man ha mer så får man byta till 64bitar 2^64.
Tycker att du bör läsa mitt inlägg igen. ;)
KiviE

Inlägg av KiviE »

Emil.s skrev:
KiviE skrev: 32bitar klarar bara 4gb, 2^32... med dessa 4gb räknas då även ram i grafikkortet in. Samt även en massa andra saker vilket gör att man inte kan ha så mycket mer än ca 3gb. Vill man ha mer så får man byta till 64bitar 2^64.
Skummade bara din text...

"That means that, if you have a large amount of
physical memory, not all of it can be "permanently mapped" by the
kernel. "

Problemet kvarstår att man inte kan använda allt fullt ut.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

KiviE skrev:
Emil.s skrev:
Skummade bara din text...

"That means that, if you have a large amount of
physical memory, not all of it can be "permanently mapped" by the
kernel. "

Problemet kvarstår att man inte kan använda allt fullt ut.
Jo, iallafall med standardkärnan. MEN, serverkärnan ska ha stöd för PAE om jag inte har helt fel. Så testa den! :)
Har dock ingen aning om vad som skilljer den från desktopkärnan förutom PAE...
  │ If more than 4 Gigabytes is used then answer "64GB" here. This                                                                                                               │
  │ selection turns Intel PAE (Physical Address Extension) mode on.                                                                                                              │
  │ PAE implements 3-level paging on IA32 processors. PAE is fully                                                                                                               │
  │ supported by Linux, PAE mode is implemented on all recent Intel                                                                                                              │
  │ processors (Pentium Pro and better). NOTE: If you say "64GB" here,                                                                                                           │
  │ then the kernel will not boot on CPUs that don't support PAE!
KiviE

Inlägg av KiviE »

Blir ju inte riktigt samma sak. http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension.

Och alla 2.6 kärnor har väl stöd för PAE men alla CPUer har inte det. Därför förmodar jag som det inte är som default.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

KiviE skrev: Blir ju inte riktigt samma sak. http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension.

Och alla 2.6 kärnor har väl stöd för PAE men alla CPUer har inte det. Därför förmodar jag som det inte är som default.
Nej, men man kan ju iallafall utnyttja minnet. ;)

Och visst har 2.6 kärnan stöd för PAE. Om man kompilerar in det. Vilket inte är gjort i Desktopkärnan. Serverversionen är jag rätt säker på har det.
Hur det är med de andra kärnorna är jag osäker på.

Hur pass vanlig Pentium M med 400MHz buss är har jag ingen aning om, men antagligen så är det anledningen att PAE saknas...

Men varför man inte kompilerat med "CONFIG_NOHIGHMEM" på 4GB har jag ingen aning om.
lord

Inlägg av lord »

Nej, men man kan ju iallafall utnyttja minnet. Med glimten i ögat (blinkande)

Och visst har 2.6 kärnan stöd för PAE. Om man kompilerar in det. Vilket inte är gjort i Desktopkärnan. Serverversionen är jag rätt säker på har det.

Hur pass vanlig Pentium M med 400MHz buss är har jag ingen aning om, men antagligen så är det anledningen att PAE saknas...

Men varför man inte kompilerat med "CONFIG_NOHIGHMEM" på 4GB har jag ingen aning om.
Så, det jag måste göra är först och främst att kolla om min CPU har stöd för PAE. Sedan måste jag se till att kompilera en kernel som stödjer det hela, om PAE stödjs utav CPUn, d v s. Är detta svårt? Hur gör man? Någon som vet?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

lord skrev:
Nej, men man kan ju iallafall utnyttja minnet. Med glimten i ögat (blinkande)

Så, det jag måste göra är först och främst att kolla om min CPU har stöd för PAE. Sedan måste jag se till att kompilera en kernel som stödjer det hela, om PAE stödjs utav CPUn, d v s. Är detta svårt? Hur gör man? Någon som vet?
Har du en CPU som är nyare än Pentium Pro (dvs P2 och uppåt) så funkar det med alla. Enda undantaget är Pentium M på 400MHz FSB.
Men istället för att kompilera om så testa med UBuntu-server kärnan. :)
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Har du en hyfsat ny dator så har du stöd för PAE.
Jag som försökte köra ubuntu server i virtualbox däremot, sprang på problem, då virtualbox "processorn" inte har stöd för PAE (ännu!) :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"