Installation utan CD

tremor

Installation utan CD

Inlägg av tremor »

Hej!

Har tänkt att installera 7.10 på en gammal dator som jag ska köra som webserver. Tyvärr så visade det sig att den inte kunde boota från CD. Verkar dessutom som drivrutinerna för spelaren ligger någon annanstans. Undrar om någon kan förklara hur jag kan installera ubuntu utan cd:n. Datorn som det ska installeras på är helt tom nu. Jag har en gammal windows-bootdisk så jag kan iaf få igång den även om jag inte kommer åt cd:n som sagt. Jag hoppas att det går att flytta hårddisken (har bara 1) till min "riktiga" dator, lägga in det som behövs, flytta tillbaks och köra. Går detta? Exakt vad behöver jag i så fall göra? Har arbetat en hel del i olika linux/unix system innan men aldrig installerat ett själv eller administrerat så det vore kanon om någon förklarar ganska basic hur det går till.

Stort tack på förhand!!!
Megamannen

SV: Installation utan CD

Inlägg av Megamannen »

Ifall den är så gammal så att den inte kan boota från CD så tror jag inte Ubuntu fungerar på den. Säker att du bara inte behöver sätta CD som första boot device i BIOS?

Hur man kommer in i BIOS brukar stå precis i uppstarten, typ "Press [DEL] for Setup" eller något liknande. Ifall du inte ser något så kan du testa trycka det vanligaste knapparna just efter datorn är påslagen. DEL, F2, F1

Där inne så kan du leta något som heter något liknande med "Boot Device Priority" sedan placerar du CD först. Hur du gör det beror på ditt BIOS men du kan testa antingen att trycka enter på listan eller trycka +- för att flytta dem upp och ner.
Software can become hardware!
tremor

Inlägg av tremor »

Vad behöver man för att kunna köra ubuntu? Kommer inte ihåg exakt vad som finns i burken, men innan jag löste ny dator för något år sedan så körde jag iaf windows xp på den utan några som helst bekymmer. Och jag har kollat i biosen men det går inte, funkar bara att boota från floppy och hårddisken...
johante

Inlägg av johante »

Jag har själv problem med cd-spelaren, men det finns sätt att installera direkt från internet. Jag har i en tidigare tråd beskrivit hur jag installerat ubuntu studio på en dator med ubuntu på:
Hur installerar jag ubuntu studio från hdd?
(Sök på den texten i forumet så hittar du tråden)
Det är inte hela lösningen eftersom du först måste installera grub på disken, men om du får problem är det bara att fråga!
Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"