Gå över till textbaserad server - ett par frågor

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Tompalaz

Gå över till textbaserad server - ett par frågor

Inlägg av Tompalaz »

Hejsan!

Jag har en server, den är inte särskilt kraftig. Just nu använder den Ubuntu Studio.
Jag funderar på att byta till Ubuntu server versionen istället för att försöka vinna prestanda.
Innan jag gör det har jag dock ett par frågor.

1) Servern måste ha en statisk IP adress, närmare bestämt 192.168.0.3, hur ställer jag in det?

2:1) Jag använder bland annat Drupal och phpBB forumet på servern . Jag skulle gärna vilja behålla detta och slippa skriva in allt igen, hur kan jag spara allt?

2:2) Tänkte installera systemet på en ~80Gb hårddisk, det sitter även en 160Gb hårddisk som jag skulle vilja att den gör en backup på Drupal, phpBB och MySQL samt /opt ( ge gärna tips på annat som är viktigt att ta backup på)
och att kanske varannan vecka göra en fullständigt backup på systemet, de gamla skrivs över av nya och de lagras i en månad?

3) Vad är den bästa partitioneringen för en server?

4) Vilken server version tycker ni jag ska använda? Vad är skillnaden mellan en LTS version? (Står väl för Long Time Support?) Vad finns det för för och nackdelar med att använda LTS eller inte?

Apache frågor
1) Om jag går in på hemsidan får jag två mappar, den ena är Apache2 mappen som testar om det är okej, den andra är "min" mapp, hur kan jag göra för att slippa skriva in <url/tomas> utan bara skriva in adressen, hoppas ni förstår vad jag menar :P

2) Jag har läst att man kan ha SSL kryptering, jag har läst på lite, men förstår inte riktigt hur man ska göra
jag fastnar alltid på Virtual Host, vad är det?

Återkommer med fler frågor senare ;)
Tack så länge! :D
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Gå över till textbaserad server - ett par frågor

Inlägg av andol »

Tompalaz skrev: 1) Servern måste ha en statisk IP adress, närmare bestämt 192.168.0.3, hur ställer jag in det?
I filen /etc/network/interfaces
man interfaces
Tompalaz skrev: 2:1) Jag använder bland annat Drupal och phpBB forumet på servern . Jag skulle gärna vilja behålla detta och slippa skriva in allt igen, hur kan jag spara allt?
Det borde väl bara vara att kopiera de mappar dessa är installerade i? Har du förresten installerat dem själv eller plockat in dem via Ubuntu programbibliotek? Sen behöver dumpa ut kopior av de databaser som används. Det kan till exempel göras med kommandot mysqldump eller genom att välja exportera i phpMyAdmin alternativt genom att annat lämpligt program.
Tompalaz skrev: 2:2) Tänkte installera systemet på en ~80Gb hårddisk, det sitter även en 160Gb hårddisk som jag skulle vilja att den gör en backup på Drupal, phpBB och MySQL samt /opt ( ge gärna tips på annat som är viktigt att ta backup på) och att kanske varannan vecka göra en fullständigt backup på systemet, de gamla skrivs över av nya och de lagras i en månad?
Backupstrategier är ett intressant och viktigt ämne. Dessutom är det ett rätt stort och inte helt okomplicerat ämne ämne. Vad säges om att vänta litegrann med det och/eller att ta det i en annan tråd för att det inte ska bli för mycket samtidigt?
Tompalaz skrev: 3) Vad är den bästa partitioneringen för en server?
Beror väldigt mycket på vad du ska använda servern till och hur den kommer att användas. Däremot så brukar man rent generellt vilja ha /var och/eller /var/log som egna partioner. I övrigt så är frågan du ska ställa dig är vilka servertjänster du kommer köra och var de kommer vilja att spara filer.
Tompalaz skrev: 4) Vilken server version tycker ni jag ska använda? Vad är skillnaden mellan en LTS version? (Står väl för Long Time Support?) Vad finns det för för och nackdelar med att använda LTS eller inte?
Just det att den har Long Time Support innebär att det kommer säkerhetsuppdateringar till den lite längre. En vanliga Ubuntu-release supportas 18 månader. En LTS supportas tre år för desktoppaket och fem år för serverpaket. Detta spelar inte alltid så stor roll på en hemmaserver man kanske ändå får för sig att ominstallera lite till och från. I en del större miljöer kan det dock vara avgörande.

Den stora fördelen med att välja 6.06 LTS just nu är att de inkluderade programmen är av lite äldre version och sålunda bättre testade och lagade.

Den stora nackdelen med att välja 6.06 LTS just nu är att de inkluderade programmen är av lite äldre version och sålunda kan sakna viss funktionalitet du skulle vilja ha.

Tompalaz skrev: 1) Om jag går in på hemsidan får jag två mappar, den ena är Apache2 mappen som testar om det är okej, den andra är "min" mapp, hur kan jag göra för att slippa skriva in <url/tomas> utan bara skriva in adressen, hoppas ni förstår vad jag menar :P
Jag kanske förstår :) När man går in på din domän/ip vill du alltså att man ska komma direkt till din hemsida, som då torde ligga någonstans i en folder /var/www/någonstans ?
Tompalaz skrev: 2) Jag har läst att man kan ha SSL kryptering, jag har läst på lite, men förstår inte riktigt hur man ska göra
jag fastnar alltid på Virtual Host, vad är det?
Gäller frågan SSL i största allmänhet eller är du osäker på begreppet Virtual Host?
CenterN
Kontakt:

Inlägg av CenterN »

andol skrev:
Tompalaz skrev:
Tompalaz skrev: 4) Vilken server version tycker ni jag ska använda? Vad är skillnaden mellan en LTS version? (Står väl för Long Time Support?) Vad finns det för för och nackdelar med att använda LTS eller inte?
Just det att den har Long Time Support innebär att det kommer säkerhetsuppdateringar till den lite längre. En vanliga Ubuntu-release supportas 18 månader. En LTS supportas tre år för desktoppaket och fem år för serverpaket. Detta spelar inte alltid så stor roll på en hemmaserver man kanske ändå får för sig att ominstallera lite till och från. I en del större miljöer kan det dock vara avgörande.

Den stora fördelen med att välja 6.06 LTS just nu är att de inkluderade programmen är av lite äldre version och sålunda bättre testade och lagade.

Den stora nackdelen med att välja 6.06 LTS just nu är att de inkluderade programmen är av lite äldre version och sålunda kan sakna viss funktionalitet du skulle vilja ha.

LTS= Long Term Support!

http://www.ubuntu.com/news/606released..:)
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Tack för svaren :D
Jag kanske förstår :) När man går in på din domän/ip vill du alltså att man ska komma direkt till din hemsida, som då torde ligga någonstans i en folder /var/www/någonstans ?
Exakt! jag kan ju lägga index.php i var/www mappen, men jag skulle gärna ha som det är på den här hemsidan, man går in på <a class="postlink" href="http://www.ubuntu-se.org">http://www.ubuntu-se.org</a> och länkas vidare till <a class="postlink" href="http://www.ubuntu-se.org/drupal">http:/ ... /drupal</a>.
Gäller frågan SSL i största allmänhet eller är du osäker på begreppet Virtual Host?
Jag undrar nog både vad det är, och hur man får det att funka. Emil.s har på sin hemsida en beskrivning, men jag förstår det inte riktigt.
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 4 gånger.
andol

Inlägg av andol »

Tompalaz skrev: Exakt! jag kan ju lägga index.php i var/www mappen, men jag skulle gärna ha som det är på den här hemsidan, man går in på <a class="postlink" href="http://www.ubuntu-se.org">http://www.ubuntu-se.org</a> och länkas vidare till <a class="postlink" href="http://www.ubuntu-se.org/drupal">http:/ ... /drupal</a>.
Om du tittar i din /etc/apache2/sites-available/default torde du där hittar en rad i stil med följande:

# RedirectMatch ^/$ /apache2-default/

Aktivera den genom att plocka bort kommentarstecknet (#). Spara därefter filen, starta om Apache och se vad som händer. Något sådant du tänkt dig?
Tompalaz skrev:
Jag undrar nog både vad det är, och hur man får det att funka. Emil.s har på sin hemsida en beskrivning, men jag förstår det inte riktigt.
Väldigt kortfattat så är Virtual Host en teknik som Apache använder för kunna vara värd åt flera olika webbplatser. Apache kan antingen identifiera Vhostar baserad på unika ip-nummer alternativt utifrån vilket domännamn som anges i adressfältet. På hemmaservrar såväl som på webbhotell använder man sig i regel av namnbaserade vhostar, då man då helt enkelt inte har tillgång till flera ip-nummer.

http://httpd.apache.org/docs/2.2/vhosts/name-based.html
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Tack så mycket, det var en lysande lösning på Redirect problemet.

Jag har installerat en del grejer som jag inte riktigt vet vad dom gör

sudo apt-get install  phpmyadmin libphp-adodb  php5-gd bapache2-mod-auth-mysql

Efter någon kunde jag välja om jag ville konfigurera apache-ssl, men valde apache2.
php5-gd är väl ett bild bibliotek av något slag?
Vad gör dessa, typ phpmyadmin?
andol

Inlägg av andol »

Tompalaz skrev: Jag har installerat en del grejer som jag inte riktigt vet vad dom gör
Kanske inte alltid att föredrar då man kör en server :-P
Tompalaz skrev: Efter någon kunde jag välja om jag ville konfigurera apache-ssl, men valde apache2.
php5-gd är väl ett bild bibliotek av något slag?
Vad gör dessa, typ phpmyadmin?
Japp, -gd är ett bildbibliotek som ger dig lite extra funktioner för grafikhantering att leka med.

http://se.php.net/gd

Vad gäller phpMyAdmin så är det en webb-kontrollpanlen för din MySQL-server. På det hela en rätt trevlig skapelse.

Fast ska du inte använda paketen är det väl lika bra att plocka bort dem? Onödigt att ha programpaket installerat i onödan. På en server finns det dessutom en potentiell säkerhetsvinst i att hålla sitt system minimerat.
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Tror inte att du kan köra SSL (https-trafik) om du har mer än en vhost som nyttjar samma ipnr.
Started out with nothing and have most of it left
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Kanske inte alltid att föredrar då man kör en server :-P
Just nu sitter jag bara och testar det här på min egna dator.

När jag kommer byta totalt till textbaserat så kommer jag endast köras med det som behövs.
Har tänkt att köra en Jabber server, ett forum (phpbb3) och drupal. de är dem stora sakerna.

Hur tycker ni jag ska partitionera på det sättet? Kommer köra in så jag har totalt 1 förhoppningsvis 2gb ram.
andol

Inlägg av andol »

Tja, med just de uppgifterna tror jag i och för sig inte den exakta partioneringen är sådär jättenoga. Måhända så att servern ska stå hemma? Då kanske det ändå till och med blir att du ominstallerar efter ett tag om det här är första serverkörandet?

Tror du med gott samvete kan nöja dig att ha allt på en partition (plus swap då förstås) och se hur mycket utrymme det går ut på de olika delarna i filsystemet. Sen kan det ju faktiskt även blir att du kommer på fler roliga användningsområden efter hand. Alternativt, om du har hyfsat med disk, så partitioner du upp lite godtyckligt med väl tillhöftade marginaler utifrån de förslag som server-installerna ger.

Min poäng är väl litegrann att man inte behöver göra det svårare för sig i början än man måste :-)

Vad gäller RAM-minnet så låter det som om det kommer räcka gott och väl.
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Sen rekommenderar jag att du under en övergångsperiod installerar Webmin och phpmyadmin innan du totalt går över till textbaserat :

Webmin - framför allt för att kunna hantera dina filer (finns en filhanterare i denna)
PhpMyAdmin - för att underlätta arbetet med dina databaser.

När du sen tycker att du har koll kan du ju avinstallera dessa. Men det gör du nog inte. Varför göra saker svårare än de behöver vara?
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Hur kommer jag åt dessa, har letat lite.
Det är hur enkelt som helst eller hur? ;)
CenterN
Kontakt:

Inlägg av CenterN »

Tompalaz skrev: Hur kommer jag åt dessa, har letat lite.
Det är hur enkelt som helst eller hur? ;)
phpmyadmin.dittipelleradress.toppdoman

Tror jag?
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
andol

Inlägg av andol »

Vad gäller phpMyAdmin så hade du redan installerat det via apt-get, eller? Givet att du då kryssade i "rätt" Apache i samband med den dialogruta som dök upp under installationen så ska du nu kunna komma åt phpMyAdmin via adressen http://datornamn/phpmyadmin/

I det här sammanhanget kan datornamn vara localhost om du ansluter ifrån samma dator som du kör webbservern på. Annars är datornamn antingen ip-numret eller det fulla domännamnet till till serverburk.

Det användarnamn och lösenord gäller för de användare som finnes i MySQL-servern.

Vad gäller Webmin så inget jag kan hjälpa dig med. Rent spontant är jag dock lite skeptisk till att låta ett GUI peta i min serverconf. Fast det kan å andra sidan bara vara jag som är gammal och konservativ :-)
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Således - om du inte är konservativ tankar du hem Webmin här:
http://surfnet.dl.sourceforge.net/sourc ... 90_all.deb

Kör följande innan du installerar Webmin:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl libmd5-perl
Här kan du läsa mer om Webmin.
http://www.webmin.com
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

tack för alla svar!
Idag ska jag börja konvertera till text, hittils går det toppen.
en grej har jag problem med dock. Att sätta upp ipadressen till statisk.
När jag testade hemma var det väldigt enkelt, den var redan statisk så jag behövde endast ändra en siffra.

här är det dhcp och det står auto lo eller auto eth0.
vet inte riktigt hur jag ska ändra
andol

Inlägg av andol »

northface skrev: Således - om du inte är konservativ tankar du hem Webmin här:
Frågan är om du nog inte faktiskt ska ta och lyssna på Nortface. Förvisso är fortfarande lite lätt skeptisk till Webmin, men jag har som sagt inte testat det tillräckligt för att kunna ha en egentlig åsikt om det. Dessutom så har jag själv haft erfarenheter av "gamla hundrar" som förvisso har varit oerhört kunniga men vars råd inte alltid nödvändigtvis varit rätt för just mig.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att vi ska vara öppna för möjligheten att jag kan ha rätt i min uppfattning om Webmin :-) Glöm sålunda inte bort att titta direkt på dina konfigurationsfiler. Välkommenterade konfigurationsfiler kan dessutom vara underbara som dokumentation sett.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

en annan grej jag undrar som känns som att man verkligen måste kunna är motsvarande ctrl -c
nu har jag packat upp drupal i public_html och får då mappen drupal5-5 efter att packat upp. Men jag vill ha innehållet i mappen i public_html, inte en till undermapp. klart jag skulle kunna använda mv file /home/user/public_html, men det är ett par, enkel lösning på det?
edit: hur tar man bort en mapp? trodde rm mapp gjorde susen.

känns annars väldigt bra den textbaserade servern
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 8 gånger.
andol

Inlägg av andol »

Tompalaz skrev: här är det dhcp och det står auto lo eller auto eth0.
vet inte riktigt hur jag ska ändra
/etc/network/interfaces:
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
        address xxx.xxx.xxx.xxx
        netmask xxx.xxx.xxx.xxx
        gateway xxx.xxx.xxx.xxx

Dessutom kan du eventuellt behöva peta in DNS-servrar manuellt.

/etc/resolv.conf:
nameserver xxx.xxx.xxx.xxx
nameserver xxx.xxx.xxx.xxx

man interfaces
man resolv.conf
andol

Inlägg av andol »

Tompalaz skrev: en annan grej jag undrar som känns som att man verkligen måste kunna är motsvarande ctrl -c
nu har jag packat upp drupal i public_html och får då mappen drupal5-5 efter att packat upp. Men jag vill ha innehållet i mappen i public_html, inte en till undermapp. klart jag skulle kunna använda mv file /home/user/public_html, men det är ett par, enkel lösning på det?
Givet att jag förstått saken rätt. Är det här en funkis lösning?

$ /home/foo/public_html/drupal-5.5/
$ mv * ..
$ cd ..
$ rm -r drupal-5.5
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"