geforce 8600GT och LG42

almen

geforce 8600GT och LG42

Inlägg av almen »

Jag har kubuntu och en mediadator kopplad till en LG42 (lcd). Problemet är att jag kan inte få rätt upplösning eller rättare sagt blir bilden utanför tv-bilden.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: geforce 8600GT och LG42

Inlägg av DeepThought »

Hur gör du inställningarna, och vilken drivrutin använder du? Om du använder NVIDIAs proprietära rekommenderar jag dig att använda programmet nvidia-settings för att göra alla inställningar. För att du skall kunna spara inställningarna till din xorg.conf måste du starta programmet med kdesu:

kdesu nvidia-settings
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

DeepThought skrev: Hur gör du inställningarna, och vilken drivrutin använder du? Om du använder NVIDIAs proprietära rekommenderar jag dig att använda programmet nvidia-settings för att göra alla inställningar. För att du skall kunna spara inställningarna till din xorg.conf måste du starta programmet med kdesu:

kdesu nvidia-settings

Om du ska göra ändringar i systemet med ett program så måste du starta det programmet som superuser, av säkerhetsskäl. Det gör du i "vanliga" ubuntu (GNOME) med att sätta ett sudo eller gksudo (för grafiska program) framför kommandot. Om du kör ubuntu skriver du alltså gksudo nvidia-settings för att få igång programmet nvidia-settings med administrativa rättigheter. Om du istället kör Kubuntu, med KDE som skrivbordsmiljö, så använder du dig av strängen kdesu istället, alltså kdesu nvidia-settings.
almen

Inlägg av almen »

Det löste sig nu ser allt ok ut. Vet inte riktigt vad jag gjorde men ibland har man bara flyt
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Bra att det löste sig! :D

inAbsurdum: Tack för att du förtydligade. Jag verkar glömma ibland att vissa är nybörjare.. ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

DeepThought skrev: Bra att det löste sig! :D

inAbsurdum: Tack för att du förtydligade. Jag verkar glömma ibland att vissa är nybörjare.. ;)
Jag skulle egentligen bara säga att kdesu inte används i GNOME :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"