autostart av terminalen via sessioner i Gnome Ubuntu 7.10

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
henko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

autostart av terminalen via sessioner i Gnome Ubuntu 7.10

Inlägg av henko »

Jag skulle vilja starta program automatiskt via sessioner (vilket inte är svårt...) men jag vill ange vilken av de 4 arbetsytorna de ska starta i och i vilken storlek!
Hur?

Exempelvis har jag följande desktoppar:

1. Terminal
2.www
3.epost
4.editor

Jag vill starta terminalen i fullscreen på 1:an och de andra fixar jag själv men sen vill jag starta gedit i halvläge, dvs 600*400 på 4:e ytan.

Jag har sett olika varianter på detta så det ska gå men jag googlade utan framgång :(

Nått tips? eller länk till nåt liknande?

Ps. Min dotter ska använda sin officiella Ubuntu haklapp (cafepress.com) för första gången, så stolt man blir för nästa generation open-source'are  :D
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

SV: autostart av terminalen via sessioner i Gnome Ubuntu 7.10

Inlägg av per9000 »

henko skrev: [...]
Min dotter ska använda sin officiella Ubuntu haklapp (cafepress.com) för första gången, så stolt man blir för nästa generation open-source'are  :D
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt problem (annat än att jag själv blir nyfiken). Men en ubuntuhaklapp! Fett med respekt! Det blir något att köpa till pyret (som ska komma till sommaren).

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
henko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: autostart av terminalen via sessioner i Gnome Ubuntu 7.1

Inlägg av henko »

Jag själv har munkjacka och sleepless mugg i plugget och på jobbet, jag tycker det är viktigt att dra sitt strå till stacken och stödja alla som arbetar för att vi andra ska kunna njuta av Ubuntu  :D

Ang problemet med desktopparna har jag meckat lite men inte kommit längre än var jag var när jag började...
Senast redigerad av 1 henko, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: autostart av terminalen via sessioner i Gnome Ubuntu 7.10

Inlägg av DeepThought »

Jag har för mig att det finns något som heter devilspie, som kanske kan hjälpa dig? Jag vet inte hur man använder det, men gör en sökning på nätet och på forumet, så hittar du säkert något intressant :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"