Vad skulle ni vilja se i framtidens Ubuntu?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Vad skulle ni vilja se i framtidens Ubuntu?

Inlägg av Grön Göling »

Ulsak skrev:
Grön Göling skrev: Normal, Hederlig, Vardaglig svenska!
Inget fikonspråk, eller fikonspråk med rediga och sansade förklaringar. Allt för att även blåbär som jag ska kunna begripa vad som åsyftas.
Jag tycker nog "språket" i terminalen är jättelogiskt, t o m mer rätt på än jag minns DOS. En annan sak som förvånade mig positivt var det direkta utbytet i UI:t, t ex när man ska bränna en CD, det bara händer utan en massa tjafs...
Ja, det är det som är bra med linux, det logiska språket. Lyssna till det bara... :-*
Mjaaaaäääää....inte för någon som enbart pratar och skriver "vardagssvenska". Somliga termer står i en klass för sig själva. :-\
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
johante

Inlägg av johante »

Ett macro-språk som kan modifieras för varje inställningsfil så att den kan tolkas och visas grafiskt. Ta xorg.conf t ex. Om macrot är i XML så kunde det se ut så här:

Kod: Markera allt

<Description fileName="xorg.conf">
    <Optition comentStart="#">
    <Option sectionStart="Section" arg0="name">
    <Option sectionEnd="EndSection">
</Description>
Helt enkelt ett macro som beskriver hur man parsar en fil. Macrot kan naturligtvis också användas för att skriva till filen. Ett valfritt program använder den parsade informationen för att rita ett granssnitt.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

parsade??
      î
fikonspråk!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

jag tror att det där var ett ganska lysande exempel på det som somliga kallar fikonspråk :D
johante

Inlägg av johante »

Grön Göling skrev: parsade??
      î
fikonspråk!
Haha, sorry! Jag kunde inte komma på något bättre ord. Det blir så när man går på Data. Någon som har förslag?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Något jag skulle vilja se, kanske inte så mycket för egen del utan mer för allmänhetens skull, är bra mjukvara för fil- och tjänstdelning på lokala nätverk. Ett bra sätt att hantera vilka filer som skall delas ut på vilket sätt, med utförliga och kraftfulla inställningsmöjligheter (jag känner redan att det smakar KDE). Det skall vara lätt att skapa användare, ändra rättigheter, sätta lösenord etc. Samtidigt skall det vara smidigt att söka på nätverket. Ibland skiter jag faktiskt i "sane defaults"...

Om jag plötsligt känner att jag behöver arbeta med något som finns på en annan dator i nätverket skall det gå på en halv minut att ställa in, jag skall inte behöva läsa kopiösa mängder manualblad från t.ex. Samba (man smb.conf ger mig 7226 digra rader dokumentation).
Ulsak skrev: ett välskrivet episkt crpg, typ baldurs gate eller neverwinter nights  inte nödvändigtvis mmo, men snyggt och grafiskt.
Neverwinter Nights finns ju faktiskt till GNU/Linux! ;D Dessutom finns det något slags försök till linux-installer för Baldurs Gate 2, om jag inte missminner mig..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
johante

Inlägg av johante »

î
fikonspråk!
I för sig så skrev jag om hur de underliggande delarna i programmet skulle se ut, så jag skrev huvudsakligen till folk som vet vad "parsa" betyder. För övriga kan mitt förslag beskrivas så här: Ett språk som låter dig ändra i konfigurationsfiler med hjälp av ett valigt fönster.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Det mesta som saknas i ubuntu har ju att göra med tredje part liksom att det saknas drivrutiner och kompatibla format med mer.
Här kommer dock en lista med några enkla önskemål som skulle göra ubuntu mer användarvänligt.

1 När man tar bort filer ifrån t.ex USB-minnen så bör det komma en dialogruta i still med "Vill du ta bort dessa filer permanent?"
Istället för att som nu "gömma" de i ./Trash

2 När man laddar ned en fil med firefox så kan jag välja vilket program filen ska öppnas med. Firefox ger då oftast 1-3 alternativ. Annars väljer med "Annat" och  får då upp en filbläddrare  som visar ens hemkatalog. Bättre vore om "öppna med" kom upp istället (samma meny som öppnas om man väljer alternativet "öppna med annat program" när man högerklickar på en fil i Nautilus).

3 Man bör kunna montera en vanlig disk med skriv/läs rättigheter för alla användare utan att manuellt behöva editera /etc/fstab.

4  Enklare hantering av rättigheter överhuvudtaget. Exempel skulle man kunna ha alternativet  "Ändra rättigheter  som su" under fliken Rättigheter på Egenskaper på en fil.
Senast redigerad av 1 fedor, redigerad totalt 29 gånger.
lord

Inlägg av lord »

Jag skriver under på febors 4 förslag. Fast jag måste bara påpeka att firefox grejen är det nog bäst att man tar upp med mozilla. Vem vet, de kanske lyssnar ;).

Sedan tycker jag att DeepThought förslag på nätverks grejer är bra. Och även om jag inte till hundra procent förstår vad som menas med en macro skulle det nog vara bra att ha, som johante föreslog. Det skulle vara intressant att ha med sådana verktyg.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

î
fikonspråk!
Ok, nu är jag trög - jag trodde du ville säga sapa, men då hade det väl blivit fipa konsa eller fisa konpa. Men parsa är väl ganska fin svenska - klart mer VG än skejta som inte ens kan stavas vettigt.

/P

PS: Mitt fikonspråk är inte vad det borde vara.
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Grafiskt gränssnitt för att konfigurera en mus med mer än 2 knappar.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Gissningsvis så är det Gnome som saknar det (någon som kan bekräfta/dementera om det finns i t.ex. KDE ??) men jag skulle vilja ha mer möjligheter till filhantering via filhanteringsrutor. Som radera, skapa mapp, byt namn, kopiera, klipp in osv.

Riktigt smidigt när man ibland ska spara/öppna en fil och mitt i allting springer på något som är tokigt på hårddisken att kunna korrigera det direkt på plats när man ser det.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
guttergod

Inlägg av guttergod »

cattan skrev: T ex förekommer ordet "previewknapp" några gånger i den här tråden. Varför inte skriva "förvalsknapp"?
För att preview betyder "förhandsvisning"? Faktiskt är det här ett bra exempel på att det inte alltid är bättre med svenska än med fikonspråk. Det är lätt att översättningar blir fel om man är trött. :)

Här är vad jag vill ha:

Ett ubuntu man inte behöver knappa in en enda rad i terminalen/en texteditor för att konfigurera (Naturligtvis är det ju trevligt om man kan terminalhacka om man vill också. :P).
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

guttergod skrev:
cattan skrev: T ex förekommer ordet "previewknapp" några gånger i den här tråden. Varför inte skriva "förvalsknapp"?
För att preview betyder "förhandsvisning"? Faktiskt är det här ett bra exempel på att det inte alltid är bättre med svenska än med fikonspråk. Det är lätt att översättningar blir fel om man är trött. :)
Så min bristande engelska är ett skäl att inte översätta? SUCK!  :P

(ändrar mitt tidigare förslag till "förhandsvisningsknapp".)
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Mer än allt annat skulle jag vilja se en inbyggd filhanterare i klass med Total Commander.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

DimensionX skrev: Mer än allt annat skulle jag vilja se en inbyggd filhanterare i klass med Total Commander.
Kan bara hålla med. Går mycket långsammare att sköta filhanteringen i Ubuntu tack vare att Total Commander inte finns portat.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"