Datorn startar om vid shutdown
Datorn startar om vid shutdown
Har en två år gammal dator med Xubuntu 7.10 installerat (använder dock KDE 3.5). Finns bara en sak som stör mig och det är att datorn startar om när jag väljer att stänga av den (från startmenyn). Efter diverse felsökningar så har jag kommit fram till att det är det interna nätverkskortet (SiS900) som orsakar problemet.
Det gick inte ens att installera Xubuntu när kortet var aktiverat men jag köpte ett vanligt PCI-nätverkskort istället och inaktiverade SiS900, sen fungerade installationen klockrent. Finns det någon lösning på detta problem?
Det gick inte ens att installera Xubuntu när kortet var aktiverat men jag köpte ett vanligt PCI-nätverkskort istället och inaktiverade SiS900, sen fungerade installationen klockrent. Finns det någon lösning på detta problem?
Senast redigerad av 1 Mr.R, redigerad totalt 3 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Datorn startar om vid shutdown
Vad händer om du skriver sudo shutdown -h now i en terminal istället när du stänger av?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Den startar om.mcNisse skrev: Vad händer om du skriver sudo shutdown -h now i en terminal istället när du stänger av?

Men om problemet kvarstår (datorn startar om) efter att du avaktiverat det interna nätverkskortet så kan det väl inte vara det som ställer till det.
Vad gör datorn om du säger åt den att starta om då? (sudo shutdown -r now)
Vad gör datorn om du säger åt den att starta om då? (sudo shutdown -r now)
Den startar om...BrigTSD skrev: Vad gör datorn om du säger åt den att starta om då? (sudo shutdown -r now)
Om jag aktiverar SiS900 så vägrar Linux att starta.
- DeepThought
Testa något av följande då 
sudo shutdown -H now
sudo shutdown -P now
sudo shutdown -HP now

sudo shutdown -H now
sudo shutdown -P now
sudo shutdown -HP now
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Testade alla tre kommandon, det enda som händer är att datorn rebootar. Moderkortet är ett GA-8S649MF-FS (Intel® Pentium® 4 LGA775 Processor Motherboard). Ska fortsätta att googla.DeepThought skrev: Testa något av följande då
sudo shutdown -H now
sudo shutdown -P now
sudo shutdown -HP now
edit: när jag kör sudo shutdown -H now så stängs inte datorn av men det är väldigt nära

Senast redigerad av 1 Mr.R, redigerad totalt 3 gånger.
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Provat att gå in i BIOS och stänga av Wake-on-LAN-funktionen?
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
Hm, vad händer om du provar med "halt"?
Om inte det funkar, "halt -f", eller kanske "halt -fi". Skulle inte något av detta funka så kan du testa "halt -fp". Stänga alla program och sånt innan, då det egentligen är det samma som att dra ur sladden...
Om inte det funkar, "halt -f", eller kanske "halt -fi". Skulle inte något av detta funka så kan du testa "halt -fp". Stänga alla program och sånt innan, då det egentligen är det samma som att dra ur sladden...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Har faktiskt inte hittat den funktionen i BIOS. Jag laddade just upp manualen till http://www.ftp.nu/files/8209/ ifall nån vill titta närmare på mitt moderkort.Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Provat att gå in i BIOS och stänga av Wake-on-LAN-funktionen?
halt -f & halt -fi gör att datorn fryser ...Emil.s skrev: Hm, vad händer om du provar med "halt"?

halt -fp stänger av datorn tvärt, dock så startar den igen automatiskt.
- Iceron
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Kollat av/på knappen? den kan ju ha hakat upp sig annars.
Min dator gjorde samma sak. Det visade sig bero på att jag hade ett trådlöst bluetooth tagnentbord/mus (diNovo) inkopplad.
Tog jag bort det fungerade det.
Tog jag bort det fungerade det.