Vad är min gateway?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
toddyd

Vad är min gateway?

Inlägg av toddyd »

Har delat ut ip nummer med dhcp via min netgear router. Nu vill jag att mina två burkar ska ha samma ip hela tiden.

Om jag fattat rätt så ska man stänga av dhcp i routern och ge varje burk ett ip?

När jag ska ge min ubuntu burk ett ip så går jag till system/administration/networking och väljer anslutning men vad ska det stå i "gateway address" fältet? Vad är min gateway address?
Macchi

Vad är min gateway?

Inlägg av Macchi »

Kommer dua tt köra några servrar i ditt nätverk?
Då kan man ha statiska (fasta) IP-adresser för den maskinen. Utöver själva IP-adressen, glöm inte att ange gateway till internet (IP-adressen till din router t ex GW: 192.168.0.1), netmask (t ex 255.255.255.0 för ett klass C nät), samt minst två DNS-servrar, alternativt bara adressen till din router om den har DNS-cache.

Har du bara arbetsstationer?
Då är det bättre att använda dynamiska adresser eller boka in en viss IP-adress till en viss MAC-address i DHCP-servern i din router.
/M
toddyd

Vad är min gateway?

Inlägg av toddyd »

Hela poängen med det här projektet var att kunna nå mina två burkar med ssh via internet. Jag kör alltså sshd servers på båda maskinerna. Skulle vilja att de båda burkarna har samma ip hela tiden.
Okänd

Vad är min gateway?

Inlägg av Okänd »

Observera att du inte kan köra med port 22 på båda maskinerna. Du kan låta den ena använda port 22 och den andra t.ex. 2222.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"