söker ett ui för iptables
- Iceron
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
söker ett ui för iptables
joo, jag söker ett ui för iptables. Meningen är att jag ska kunna köra ssh in till maskinen och greja med brandväggen.
Somliga kanske vill kalla det tui.
Somliga kanske vill kalla det tui.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: söker ett ui för iptables
Du kan köra grafiska program över ssh om du aktiverar switchen -X så då kan firestarter funka fint.
Om du inte är nöjd med det svaret så finns det shorewall som tyvärr inte har ett s.k. ncursors interface (jag antar att det är det du menar med "tui"), men är ett bra högnivåverktyg för iptables.
Slutligen: Jag rekommenderar starkast att du tittar in på Easy Firewall Generator for IPTables
då den genererar en jättebra brandväggsinställningsfil till iptables, samtidigt som den är så bra dokumenterad att den lätt fungerar som en guide hur man ställer in iptables och är väldigt lätt att förstå samt ändra på. Iptables blir mycket lättare än shorewall (i mitt tycke) med hjälp av det här verktyget.
Om du inte är nöjd med det svaret så finns det shorewall som tyvärr inte har ett s.k. ncursors interface (jag antar att det är det du menar med "tui"), men är ett bra högnivåverktyg för iptables.
Slutligen: Jag rekommenderar starkast att du tittar in på Easy Firewall Generator for IPTables
då den genererar en jättebra brandväggsinställningsfil till iptables, samtidigt som den är så bra dokumenterad att den lätt fungerar som en guide hur man ställer in iptables och är väldigt lätt att förstå samt ändra på. Iptables blir mycket lättare än shorewall (i mitt tycke) med hjälp av det här verktyget.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Kör shorewall själv. Riktigt grymmt!
http://sandnabba.se/shorewall
http://sandnabba.se/shorewall
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Som vanligt så bidrar jag då med Webmin 

Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Har säkerheten i webmin strukturerats upp? Det var ett väldigt rabalder om webmin för inte särdeles länge sedan...HOLMEN skrev: Som vanligt så bidrar jag då med Webmin![]()
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Webmin är totaluselt.. och då räknar jag inte in säkerheten i det uttalandet (då hade det varit urtotaltuselt)
Kör något enkelt såsom Firestarter, Guarddog eller liknande.
Mer avancerade "brandväggar" är Firewall Builder. Den klarar även av att installera policyn på en annan dator, via SSH.
Kör något enkelt såsom Firestarter, Guarddog eller liknande.
Mer avancerade "brandväggar" är Firewall Builder. Den klarar även av att installera policyn på en annan dator, via SSH.
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
- Iceron
- Kontakt:
Tack för alla tipsen.
Men jag tyckte Shorewall såg intressant ut och länken från M A.
Så att nu har jag något att göra när jag installerar om servern på lördag
Men jag tyckte Shorewall såg intressant ut och länken från M A.
Så att nu har jag något att göra när jag installerar om servern på lördag

Kör med iptables-kommandon. (:
Allt blir helt enkelt när man lär sig (:
Allt blir helt enkelt när man lär sig (:
Jo, shorewall är trevligt och ger en bra överblick även vid lite mer avancerade konfigurationer.
Dessutom är ADMINISABSENTMINDED= en helt underbar option :-)
Dessutom är ADMINISABSENTMINDED= en helt underbar option :-)
Sådana här statements tillför inget. Referera till dina källor som styrker ditt påstående.Webmin är totaluselt.. och då räknar jag inte in säkerheten i det uttalandet (då hade det varit urtotaltuselt)
Started out with nothing and have most of it left
- Iceron
- Kontakt:
Anser inte att det är något fel på webmin, fast jag kör aldrig det med port öppen utåt.northface skrev:Sådana här statements tillför inget. Referera till dina källor som styrker ditt påstående.Webmin är totaluselt.. och då räknar jag inte in säkerheten i det uttalandet (då hade det varit urtotaltuselt)
OT: Nortface, du har fått mig att slå på skärmen (syftar på avatar)

OT: Just a bug. Jaa ... visst är den irriterande...
Started out with nothing and have most of it left
I did too! Första gången hade jag Opera i fullscreen, och Nortface's avatar kikade upp lite på höger underkant. Såg precis ut som att den började krypa upp på skärmen där i hörnet. Creepy.Iceron skrev: OT: Nortface, du har fått mig att slå på skärmen (syftar på avatar)![]()