Årets politiska blogg framröstad

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Årets politiska blogg framröstad

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag väljer direkt att citera förra årets vinnare och årets prisutdelare:
Det blev pseudonymen Isabella Lund som tog hem segern i omröstningen Årets politiska blogg 2007.

Jag kan bara instämma med tävlingsledare Björn om att Isabella Lund ”har haft stort inflytande i sin nisch inom politiken, och hennes blogg har lett till att debatten om prostituerades situation faktiskt har modererats i det här landet”.

Ett stort grattis till segern!

Hennes vinst är i hög grad också en seger för yttrandefriheten, som är ett ständigt återkommande tema på bloggen. En yttrandefrihet som självklart också bör omfatta dem som arbetar inom prostitutionen – oavsett vad man må tycka om denna.

Dessvärre är denna yttrandefrihet inte självklar för alla. I en interpellationsdebatt den 23 oktober förra året, om en resolution som Europarådet antagit om mänskliga fri- och rättigheter, sa justitieminister Beatrice Ask (m):

”Däremot är det mer kontroversiellt att parlamentet rekommenderar medlemsstaterna att formulera en uttalad policy som innebär att medlemsstaterna ska respektera de prostituerades rätt att fritt välja att arbeta som just prostituerade och att låta dem komma till tals i alla frågor som rör dem. Det är en främmande syn, en ståndpunkt som är väldigt svår att förena
med den syn på prostitution som jag tycker att man ska ha.”

Ask tycker alltså att det är ”en främmande syn” att prostituerade själva ska få komma till tals i frågor som rör dem. Fascinerande.
Läs allt om det: http://promemorian.blogspot.com/2008/01 ... heten.html
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

SV: Årets politiska blogg framröstad

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Passa på att läsa bloggen i fråga också. En mycket bra egen skildring av livet som prostituerad utan att behöva framställas av någon annan som offer eller inkapabel att ta sina egna beslut.

Värt att nämna är att förra året vann Jonas Morian, socialdemokratisk tänkare, och i år var alla på plats 1-9 uttalade högerskribenter med klara frihetliga liberala idéer. Verkar som om opinioner svänger... Själv röstade jag på briljanta raljeraren Johan Ingerö och allas vår "yttrandefrihet-to-the-max-och-fight-the-governmental-surveillance" Oscar Swartz...
Skriv svar

Återgå till "Surftips"