Mark Shuttlewood nästa av en förbaskad Ubuntunist.
Mark Shuttlewood nästa av en förbaskad Ubuntunist.
Vad är det för en klåfingrig typ som sabbar varje gång man går in här på Ubuntu Forum? Det funkar överallt på alla sidor utom här på Ubuntu Forum.
Varje gång så ställs BIOSen om av någon utomstående. Antar med all säkerhet att det är här på Ubuntu Forum för det händer ingen annanstans på nätet.
Nästan varje gång under eller efter ett besök på Ubuntu Forum så måste jag ställa om i BIOSen.
Visst finns det virus i Ubuntu eftersom någon med kunskap om hur Ubuntu är upplagt här på Forum slänger in virus eller vad det är i min burk.
Mycket dålig stil av någon av de ansvariga här på Forum att inte ha en rensad Ubuntu forum sida från sådan "förstörare"
Jag trodde Ni var för måna om Ubuntu.s rykte för att ägna ser åt sådant trams som ena bortskämda barnungar.
Det skapar bara badwill för Ubuntu i långa loppet om ni eller du fortsätter med detta trams.
Är det Mark Shuttlewood som är bas och grundare av Ubuntu?
Varje gång så ställs BIOSen om av någon utomstående. Antar med all säkerhet att det är här på Ubuntu Forum för det händer ingen annanstans på nätet.
Nästan varje gång under eller efter ett besök på Ubuntu Forum så måste jag ställa om i BIOSen.
Visst finns det virus i Ubuntu eftersom någon med kunskap om hur Ubuntu är upplagt här på Forum slänger in virus eller vad det är i min burk.
Mycket dålig stil av någon av de ansvariga här på Forum att inte ha en rensad Ubuntu forum sida från sådan "förstörare"
Jag trodde Ni var för måna om Ubuntu.s rykte för att ägna ser åt sådant trams som ena bortskämda barnungar.
Det skapar bara badwill för Ubuntu i långa loppet om ni eller du fortsätter med detta trams.
Är det Mark Shuttlewood som är bas och grundare av Ubuntu?
Frågar man inget,
får man inget veta.
får man inget veta.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Mark Shuttlewood nästa av en förbaskad Ubuntunist.
Det hela låter extremt spännande, vad är det i bios som ändrar sig?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Nej. Och vi kan nog ta och lugna ned lite med påhoppen. Ingen blir glad av det.
Dåligt batteri på moderkortet? Förmodligen.
Sedan måste jag påpeka att det är i stort omöjligt (Eller EXTREMT avancerat) att göra ändringar i BIOS och nollställa CMOS (BIOS minne) från ubuntu.
Och jag tror inte att någon här skulle gå igenom det besväret bara för att pilla i endast ditt BIOS.
Mark Shuttleworth har i stort sätt inget med denna sida att göra.
Dåligt batteri på moderkortet? Förmodligen.
Sedan måste jag påpeka att det är i stort omöjligt (Eller EXTREMT avancerat) att göra ändringar i BIOS och nollställa CMOS (BIOS minne) från ubuntu.
Och jag tror inte att någon här skulle gå igenom det besväret bara för att pilla i endast ditt BIOS.
Mark Shuttleworth har i stort sätt inget med denna sida att göra.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 3 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Detta måste väl ändå vara ironi? Kan man på fullt allvar tro att ett besök på en websida skulle kunna mekla med datorns moderkort? Om det vore så - vilket det såklart inte är - så skulle ju DET vara den stora debatten om säkerhet, inte problemen med operativsystemen och deras säkerhet... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Några allvarliga frågor.
Vad är det som gör att det piper varningsignaler om datorn nästan varje gång jag går in på Ubuntu Forum och aldrig annars?
Hur kommer det sig att det nästan ALLTID krånglat på sista tiden varje gång jag går in på Ubuntu Forum. Specielt nattetid?
Hur kommer det sig att det aldrig krånglar med andra Operativsystem?
Hur kommer det sig att jag kan surfa runt på andra sajter i timmar med Ubuntu men sedan när jag går in på Ubuntu Forum så är det kört?
Hur kommer det sig att jag inte kommer ut på nätet igen efter jag varit inne på Ubuntu Forum och BIOSen är helt förändrad???
Hur kommer det sig att när jag är inne och återställer allt i BIOSen så piper den varningsignaler igen?
Jag bara undrar hur KAN det komma sig?
Jag bara undrar i all stillhet.
Vad är det som gör att det piper varningsignaler om datorn nästan varje gång jag går in på Ubuntu Forum och aldrig annars?
Hur kommer det sig att det nästan ALLTID krånglat på sista tiden varje gång jag går in på Ubuntu Forum. Specielt nattetid?
Hur kommer det sig att det aldrig krånglar med andra Operativsystem?
Hur kommer det sig att jag kan surfa runt på andra sajter i timmar med Ubuntu men sedan när jag går in på Ubuntu Forum så är det kört?
Hur kommer det sig att jag inte kommer ut på nätet igen efter jag varit inne på Ubuntu Forum och BIOSen är helt förändrad???
Hur kommer det sig att när jag är inne och återställer allt i BIOSen så piper den varningsignaler igen?
Jag bara undrar hur KAN det komma sig?
Jag bara undrar i all stillhet.
Frågar man inget,
får man inget veta.
får man inget veta.
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Ubuntu forum är en webbsida, inget program på din dator.
Varningssignaler kan vara larm från dina temperatursensorer i datorn. Kanske för dålig kylning?
Varningssignaler kan vara larm från dina temperatursensorer i datorn. Kanske för dålig kylning?
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Daniel Nylander
- farmfield
- Kontakt:
Ja det finns iaf ingen möjlighet för kod på en sida att gå ner i din BIOS och mekla. Det finns såvitt jag vet ingenting förutom total omflashning* som kan utföras i ett OS vad gäller förändring i BIOS oavsett operativsystem.
*alltså ren om/överskrivning av BIOS, inte förändring av enskilda värden i BIOS
Så vad som pågår måste ha att göra med hårdvarufel, dåligt batteri eller kanske höga temperaturer på CPU och/eller chipset'et på moderkortet.
*alltså ren om/överskrivning av BIOS, inte förändring av enskilda värden i BIOS
Så vad som pågår måste ha att göra med hårdvarufel, dåligt batteri eller kanske höga temperaturer på CPU och/eller chipset'et på moderkortet.
Det måste vara så att innehållet på detta forum är så häftigt att ditt moderkort inte orkar med och datorn överhettar? 

Det måste vara en ordentlig överhettning eftersom temperatur mätaren står på c.a 45 grader celsius när jag går in i BIOSen och kollar temperaturen.
Firestarter är nog också skraj för en bastu för den brukar försvinna också när jag går in på Uubuntu Forum.
Alla fel jag hittar tänker jag inte ange här. Varför skall jag skriva ett facit på vad inkräktaren lyckas med.
Jag ställde en massa allvarliga frågor utan att ha fått ett tillfredställande svar på någon av dem.
Felet har upprepat sig allrför ofta för att vara en slump.
Firestarter är nog också skraj för en bastu för den brukar försvinna också när jag går in på Uubuntu Forum.
Alla fel jag hittar tänker jag inte ange här. Varför skall jag skriva ett facit på vad inkräktaren lyckas med.
Jag ställde en massa allvarliga frågor utan att ha fått ett tillfredställande svar på någon av dem.
Felet har upprepat sig allrför ofta för att vara en slump.
Senast redigerad av 1 Ubu, redigerad totalt 3 gånger.
Frågar man inget,
får man inget veta.
får man inget veta.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Eftersom jag är en av dem som ansvarar för servern (vi är 3st) vill jag bara nämna: Vi har inte lagt in någon skadlig kod som exekverar på forumbesökares datorer. Så, ja, i likhet med flera andra tolkar jag det som hårdvarufel.
- farmfield
- Kontakt:
Den förklaringen du verkar söka finns inte. Jag har i.o.m. 2008 arbetat i 20 år med persondatorer och vågar påstå att kod på webben eller att nån "inkräktare" skulle kunna ta sig in och påverka värden i ett EPROM* (som BIOS är) på ditt moderkort är inte praktiskt möjligt.
* Electronically Programmable Read Only Memory
PIP-ljuden du hör är varningssignaler från ditt moderkort. Jag tror i första hand att du har problem med temperaturen, antingen i din CPU eller ditt chip-set. Eventuellt kan det vara så att moderkortet är gjort så att när sensorerna går över nåt gränsvärde så återställer den automatiskt "default" i BIOS.
Vad är det du ändrar i BIOS?
* Electronically Programmable Read Only Memory
PIP-ljuden du hör är varningssignaler från ditt moderkort. Jag tror i första hand att du har problem med temperaturen, antingen i din CPU eller ditt chip-set. Eventuellt kan det vara så att moderkortet är gjort så att när sensorerna går över nåt gränsvärde så återställer den automatiskt "default" i BIOS.
Vad är det du ändrar i BIOS?
- vulfgar
- ung forumnörd
Om det händer bara när du är här, så kanske hårdvarufelet - för ett sånt verkar det vara - blir extra belastat. Kanske det har med forummjukvaran att göra, inte att den installerar något på din dator, utan att den lyckas belasta din adator extra mycket. Gå in på något annat SMF-forum och se om du får samma resultat. Jag vet att det vid nåt tillfälle tidigare gav hög CPU-belastning och var väldigt segt med firefox på SMF-forum.
Här är ett par stycken som också använder samma utgåva av SMF
http://odus.se/forum/ som iofs inte är så stort ännu (om det har med belastningen att göra)
http://www.alltomxp.se/forum/ som har ungefär lika många användare som detta forumet.
Du kan ju också prova med nån anan webbläsare och se om det blir någon skillnad, Epiphany, Konquerer och/eller Opera.
Här är ett par stycken som också använder samma utgåva av SMF
http://odus.se/forum/ som iofs inte är så stort ännu (om det har med belastningen att göra)
http://www.alltomxp.se/forum/ som har ungefär lika många användare som detta forumet.
Du kan ju också prova med nån anan webbläsare och se om det blir någon skillnad, Epiphany, Konquerer och/eller Opera.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Som så många andra redan har påpekat så sitter felet inte här på forumet utan snarare hos dig någonstans.
SMF är ett forum byggd i PHP. PHP körs på servern och inte i din dator så all skadlig php kod skulle isf köras på servern och inte hos dig.
Det som körs hos dig är tex javascript. Du kan ju testa att stänga av javascript och se om det hjälper. Javascript kan såvitt jag vet inte ställa till med ändringar i bios även om det säkert är möjligt att göra det innefrån OSet.
SMF är ett forum byggd i PHP. PHP körs på servern och inte i din dator så all skadlig php kod skulle isf köras på servern och inte hos dig.
Det som körs hos dig är tex javascript. Du kan ju testa att stänga av javascript och se om det hjälper. Javascript kan såvitt jag vet inte ställa till med ändringar i bios även om det säkert är möjligt att göra det innefrån OSet.
Som andra nämnde tidigare så måste en BIOS "flashas". Det går inte att programmera om den
genom skadligt kod på någon sida.
Jag misstänker också att den "nollställs" pg av överhettning.
LJ
genom skadligt kod på någon sida.
Jag misstänker också att den "nollställs" pg av överhettning.
LJ
Sedan jag "offentligjorde" inkräktarens intång på min dator har denne ändrat taktik.
Nu är det än mer komplicerat att återställa något som inte jag fixar.
Denne inkräktare har nått sitt mål. Jag kan inte använda Ubuntu 7.10 något mer.
Dena gång var det filer som var fel på hårdisken. Det gick inte ens att köra Ubuntudiscen live.
Till slut ledsnade jag på allt trassel med Ubuntu
Installerade WINDOWS XP på samma hårddisk DIREKT utan några som helst problem. Det var inget fel på Hårddisken. Snacka om att CPUn fick jobba vid installationen av WXP. Trots det blev det ingen som helst överhettning.
Om jag rekommederar Ubuntu till vänner och släkt efter det här problemet. Vad tror ni själva?
Överhettning i Ubuntu 7.10 tror jag inte på det har jag bevisat nu med installationen av WXP påsamma hårddisk.
Det här är skrivet på en Windows XP. Tycker Ni att jag skall återinstallera Ubuntu igen om det går?????????
Tycker nog att ni på Ubuntu Forum skall kolla upp era valda ordentligt så att de inte missbrukar sin makt och insyn i andras datorer.
Säkerheten funkar inte i Ubuntu. Jag har Firestarter m.m. ställt så högt mot inkräktare så mycket det går. Men det hjälper inte. Säkerheten måste bli mycket bättre i ubuntu.
Det går inte att segla genom livet med näsan högt i vädret och påstå att Ubuntu är säker.
DET ÄR DEN INTE.
Nu är det än mer komplicerat att återställa något som inte jag fixar.
Denne inkräktare har nått sitt mål. Jag kan inte använda Ubuntu 7.10 något mer.
Dena gång var det filer som var fel på hårdisken. Det gick inte ens att köra Ubuntudiscen live.
Till slut ledsnade jag på allt trassel med Ubuntu
Installerade WINDOWS XP på samma hårddisk DIREKT utan några som helst problem. Det var inget fel på Hårddisken. Snacka om att CPUn fick jobba vid installationen av WXP. Trots det blev det ingen som helst överhettning.
Om jag rekommederar Ubuntu till vänner och släkt efter det här problemet. Vad tror ni själva?
Överhettning i Ubuntu 7.10 tror jag inte på det har jag bevisat nu med installationen av WXP påsamma hårddisk.
Det här är skrivet på en Windows XP. Tycker Ni att jag skall återinstallera Ubuntu igen om det går?????????
Tycker nog att ni på Ubuntu Forum skall kolla upp era valda ordentligt så att de inte missbrukar sin makt och insyn i andras datorer.
Säkerheten funkar inte i Ubuntu. Jag har Firestarter m.m. ställt så högt mot inkräktare så mycket det går. Men det hjälper inte. Säkerheten måste bli mycket bättre i ubuntu.
Det går inte att segla genom livet med näsan högt i vädret och påstå att Ubuntu är säker.
DET ÄR DEN INTE.
Senast redigerad av 1 Ubu, redigerad totalt 3 gånger.
Frågar man inget,
får man inget veta.
får man inget veta.
- rewz
Hej,
Har nu suttit och läst igenom tråden, Ubu du måste skämta du kan väl inte mena allvar med dina påstående?
Har nu suttit och läst igenom tråden, Ubu du måste skämta du kan väl inte mena allvar med dina påstående?
- farmfield
- Kontakt:
Att din CPU skulle arbeta hårt vet du ingenting om, jag skulle gissa att din CPU används mycket lite under en installation, där är det mest hårddiskarna som får jobba.
Din tro att folk "bakom" en websida har insyn i din dator är också helt felaktigt. Webläsaren ger information till servern om vad du har för (typ) av operativsystem, vilken version, vilken typ av webbläsare och vilken version samt, om det efterfrågas, vilka plugins som är installerade i webbläsaren. Det du påstår är som att läsa en bok och sedan påstå att boken är skriven som den är för att den läst dina tankar.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att du misstror oss här på forumet som faktiskt ger dig troliga förklaringar på vad som är fel och att du trots våra förklaringar fortfarande svamlar om en "inkräktare" som skulle påstås göra någonting som inte går visar ju att du helt enkelt misstror allt och alla här på forumet. Att sedan sittandes i Windows påstå att Ubuntu skulle vara "osäkert" när du har fel på din hårdvara är ytterligare ett tecken på okunnighet.
Det blev inget trevligt svar men iallafall ett ärligt.
Din tro att folk "bakom" en websida har insyn i din dator är också helt felaktigt. Webläsaren ger information till servern om vad du har för (typ) av operativsystem, vilken version, vilken typ av webbläsare och vilken version samt, om det efterfrågas, vilka plugins som är installerade i webbläsaren. Det du påstår är som att läsa en bok och sedan påstå att boken är skriven som den är för att den läst dina tankar.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att du misstror oss här på forumet som faktiskt ger dig troliga förklaringar på vad som är fel och att du trots våra förklaringar fortfarande svamlar om en "inkräktare" som skulle påstås göra någonting som inte går visar ju att du helt enkelt misstror allt och alla här på forumet. Att sedan sittandes i Windows påstå att Ubuntu skulle vara "osäkert" när du har fel på din hårdvara är ytterligare ett tecken på okunnighet.
Det blev inget trevligt svar men iallafall ett ärligt.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 3 gånger.
- Daniel Nylander
- Kontakt:
Hela tråden är ett skämt. Det måste det vara.
--
Daniel Nylander
Daniel Nylander
- HenrikAn
En förklaring jag möjligen kan tänka mig har med det här att göra: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,21701.0.html
Vad har du för dator?
(Men då bör iofs valet av internetsida inte spela någon roll?)
Vad har du för dator?
(Men då bör iofs valet av internetsida inte spela någon roll?)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
Gammal är jag men så gammal att jag inte kan höra skillnaden på en hårddisk och fläktar är jag inte.
Den låter likadant som i WXP när CPUn arbetar med 100%. Så det är inget nytt obekant ljud för mig.
De som är bakom en community/forum har möjlighet att se de senaste 10 sidorna som en person varit inne på.
Du har alltid kommit med stor kunskap i dina kommentarer som jag respekterar. Men den här gången har du tyvärr fel.
Jag misstror inte alla bara den som ställer till det i min dator.
Måste man vara expert för att kunna använda Ubuntu 7.10
?
Har ju fått felmedelanden om fel på hårdisken som gick i en enda lång loop till slut som det inte gick att ta sig ur.
Då installerade jag WXP och allt funkade gladeligen igen på EXAKT samma hårddisk.
Jag är ingen expert och har inte utgett mig för att vara någon men jag ser med egna ögon vad inkräktaren ställer till med.
Om det nu inte är en inkräktare som ni påstår så är det något fel på ubuntu som ger dessa felsignaler och ställer om i BIOs utan att det går att återställa den.
Jag har bara försökt återställa allt som är sabbat av Inkräktaren eller det kanske är själva
Ubuntu som är så dåligt att den ändrar BIOSen utan anledning och loopar felmeddelanden?
Jag vidhåller att säkerheten i UBUNTU är urusel tyvärr.
Jag gillar Ubuntu ändå men INGEN skall sabba mina program eller hårddisk.
OCH Firesterter brandskydd fallerar också när jag går in på Ubuntu Forum. Varför???
Ni tjafsar bara om överhettning och tror att Ubuntu är perfekt och inget i hela världen kan skada eller sabba ett Ubuntu 7.10
Det här är skrivet på WXP UTAN överhettning. Hau kan det komma sig? Är ubuntu ett hetare OperativSystem? Då borde konstruktörena se till att sänka värmen på det.
Den låter likadant som i WXP när CPUn arbetar med 100%. Så det är inget nytt obekant ljud för mig.
De som är bakom en community/forum har möjlighet att se de senaste 10 sidorna som en person varit inne på.
Du har alltid kommit med stor kunskap i dina kommentarer som jag respekterar. Men den här gången har du tyvärr fel.
Jag misstror inte alla bara den som ställer till det i min dator.
Måste man vara expert för att kunna använda Ubuntu 7.10

Har ju fått felmedelanden om fel på hårdisken som gick i en enda lång loop till slut som det inte gick att ta sig ur.
Då installerade jag WXP och allt funkade gladeligen igen på EXAKT samma hårddisk.
Jag är ingen expert och har inte utgett mig för att vara någon men jag ser med egna ögon vad inkräktaren ställer till med.
Om det nu inte är en inkräktare som ni påstår så är det något fel på ubuntu som ger dessa felsignaler och ställer om i BIOs utan att det går att återställa den.
Jag har bara försökt återställa allt som är sabbat av Inkräktaren eller det kanske är själva
Ubuntu som är så dåligt att den ändrar BIOSen utan anledning och loopar felmeddelanden?
Jag vidhåller att säkerheten i UBUNTU är urusel tyvärr.
Jag gillar Ubuntu ändå men INGEN skall sabba mina program eller hårddisk.
OCH Firesterter brandskydd fallerar också när jag går in på Ubuntu Forum. Varför???
Ni tjafsar bara om överhettning och tror att Ubuntu är perfekt och inget i hela världen kan skada eller sabba ett Ubuntu 7.10
Det här är skrivet på WXP UTAN överhettning. Hau kan det komma sig? Är ubuntu ett hetare OperativSystem? Då borde konstruktörena se till att sänka värmen på det.
Frågar man inget,
får man inget veta.
får man inget veta.