Hej
Jag har ett gammalt Dell-tangenbord som jag använder. Det är så gammalt att det inte ens är anslutet med USB, utan med sån där "tangentbordskontakt" (heter inte den nånting med PS2, typ?).
Iallafall, det är 3st "mediaknappar", "specialknappar", på tangenbordet. Jag får dem inte att fungera. Jag har kollat runt på forumet och på nätet och såg sedan något om "xev". Så jag körde "xev" i terminalen och testade vad som hände när "mediaknapparna" trycktes ned. Ingenting hände. (Alla andra tangenter och musrörelser registrerades)
Det vore kul att kunna använda knapparna och jag undrar: om knapptryckningarna inte registreras av xev, är det bara att ge upp då? Om det inte är det, hur går jag vidare?
Och som vanligt:
All hjälp uppskattas. Vad ni än kan så kan ni mer än mig.
Tack på förhand!
Mediaknappar på tangentbord registreras inte
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Mediaknappar på tangentbord registreras inte
Kanske lite tungt material att läsa för någon som är ovan men du kan få dina knappar att fungera - se denna beskrivning: https://help.ubuntu.com/community/MultimediaKeys
Tack för svaret!
Såg som sagt lite tungt ut, men nu vet jag att det ska gå iaf. Jag sparar länken som bokmärke och så får vi se om jag har tid lite senare.
Såg som sagt lite tungt ut, men nu vet jag att det ska gå iaf. Jag sparar länken som bokmärke och så får vi se om jag har tid lite senare.
Ett annat förslag som jag löste ett liknande problem eftersom jag har ett udda tangentbord är att installera KeyTouch.