Virusprogram KlamAV
Virusprogram KlamAV
Har installerat KlamAV på Ubuntu men kan inte hitta programmet. Vad skall jag göra?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Virusprogram KlamAV
Det är ett program man egentligen kör i ett terminalfönster. Installera clamtk så får du ett grafiskgränssnitt att jobba med.
Hur uppdaterar Jag? Får upp följande You must be root to install updates!maths57 skrev: Det är ett program man egentligen kör i ett terminalfönster. Installera clamtk så får du ett grafiskgränssnitt att jobba med.
Tryck ALT + F2 skriv "sudo nautilus" Sedan gå till /usr/bin/clamtk klicka på "clamtk"
Jag vill minnas att jag gjorde så, men ......................
Jag vill minnas att jag gjorde så, men ......................

- maths57
För att uppdatera virusdefinitionerna? Jag har för mig att det finns en del av clam som sköter om det på egen hand, men jag är inte säker.
För att få tillgång till programmet clamtk har jag skapat en programstartare i den över panelen. Den lägger sig nämligen inte i någon meny under Program.
För att få tillgång till programmet clamtk har jag skapat en programstartare i den över panelen. Den lägger sig nämligen inte i någon meny under Program.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Mitt clam uppdateras automatiskt, det går att kolla i logen /var/log/clamav/freshclam.log
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
Har jag fel när jag tror att ClamAV i princib bara letar efter windoze-virus..? För Linuxvisrusen är ju rätt obefintliga...Korus skrev:Har installerat KlamAV på Ubuntu men kan inte hitta programmet. Vad skall jag göra?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- maths57
Jo, clam letar efter de virus som finns och de är ju nästan allihop gjorda för Windows.