Inga öppna format i Sverige

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inga öppna format i Sverige

Inlägg av ZX Spectrum »

Verkar inte vara någon som bryr sig i kommun eller stat. Hade varit kanon om det kunde bli öppna format för dokumenthantering.

http://www.idg.se/2.1085/1.138608
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
8301

SV: Inga öppna format i Sverige

Inlägg av 8301 »

Jag sitter i Uddevalla kommun och tog upp detta om att vi kan spara riktigt stora pengar om vi byter office paketet till open office och det finns ett stort intresse för att spara pengar.

Detta har anlett till en undersökning om Uddevalla komun skall byta ut office. :)

Kanske i framtiden när ubuntu eller någon annan distro blir så använadarvänlig som tex Nätverks skrivare, projektorer fungerar out of the box så kommer det bli ett byte från M$ till linux för pengar vill alla spara.
Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag tror, ärligt talat, inte att en kommun kan köra en "out of the box-lösning". Det finns för många speciella behov för det. Här i Stockholm har man ett samarbete med Novell och kör deras ZENworks, men för oss vanliga användare är det Windows XP. Kanske man kör någon server med Linux, men det vet jag inte.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

8301 skrev: Jag sitter i Uddevalla kommun och tog upp detta om att vi kan spara riktigt stora pengar om vi byter office paketet till open office och det finns ett stort intresse för att spara pengar.

Detta har anlett till en undersökning om Uddevalla komun skall byta ut office. :)

Kanske i framtiden när ubuntu eller någon annan distro blir så använadarvänlig som tex Nätverks skrivare, projektorer fungerar out of the box så kommer det bli ett byte från M$ till linux för pengar vill alla spara.
En uddevallabo =)
Ja, vi (uddevalla) skulle spara en hel del pengar, plus att eleverna skulle kunna lära sig en hel del, dessutom slipper man problem med MACRO-virus
Bild
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Hmmm....nu fick jag litet att tänka på.....

Jag jobbar som telefonist för ett bemanningsföretag i Stockholm. Detta företag har avtal med 8 av Storstockholms kommuner. Personligen brukar jag vara rätt ofta på 2 av dem och det kan bli fler. Jag ska ta och prata litet med folk på resp. kommun och se vad som ev. kan komma ut av det.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

En uddevallabo =)
Ja, vi (uddevalla) skulle spara en hel del pengar, plus att eleverna skulle kunna lära sig en hel del, dessutom slipper man problem med MACRO-virus
Problemet med att införa detta i skolan är att kommunen inte styr över detta det är skolverket.

Det STORA problemet är att alla programhanterings kurser i högstadie och gymnasie skolan är att kurserna är inriktade mot Office jag vet inte hur många skriv övningar jag var tvungen att göra som jag lika gära kunnat göra på openoffice. Detta är måste vi måste påverka först. 

Därimot kan vi tex införa linux på skolbibloteket och stadsbibloteket kanske några i skolans datasalar. För M$ lincenser kostar. Först skolans datorer en licens för varje dator, sen om du sitter hemma och studerar på distans, även om du har en egen licens som kom med datorn måste skolan betala för varje gång du kopplar upp dig mot skolans internwebb :(
Bill Vaughan
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Nej, Skolverket har inget med hur man lär ut datorkunskap och vilka OS eller program som körs. Allt det där ligger på kommunal nivå. Det är dom som ska bestämma hur målen i läroplanen ska nås och vad man då ska satsa på. I friskolor kan det vara lite annorlunda eftersom man där mera bestämmer över sina egna pengar. Mina barn går/har gått i en friskola där man satsat mycket på just IT. Där införde man OOo för ett par år sedan. Någon Linux- och Mac-dator finns det också.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

För lite fria läromedel för gymnasieskolan, kolla Fri IT i Skolan:

http://www.fritis.se

Bland annat finns det läromedel för grundkursen Datorkunskap A
http://www.fritis.se/bok/datorkunskap
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

maths57 skrev: Nej, Skolverket har inget med hur man lär ut datorkunskap och vilka OS eller program som körs. Allt det där ligger på kommunal nivå.
Får ursäkta mig för mitt felaktiga påstående.

Men när jag kollade upp angående vilka rättigheter kommunen hade så fick jag också reda på att vi (uddevalla) tittar på att få ut fler linux datorer till skolorna, men "datorexperterna" anser att det skulle bli en massa problem med att ha två system och att det skulle uppstå kommunikations problem mellan dom olika två systemen.

Skolan åker tyvärr med i samma upphandling som kommunen gör med mjukvaruföretagen. 

Vi får se vad som händer.
Bill Vaughan
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"