Nätverksproblem vid dualboot

Mind

Nätverksproblem vid dualboot

Inlägg av Mind »

Hejsan, jag är relativt fräsch på Ubuntu, har haft det i snart ett år. Jag kör det i dualboot med Windows XP. Det mesta fungerar riktigt bra men det är en sak som jag har stört mig på som jag försöker klura ut vad det beror på.

När jag har kört Ubuntu och bootar om till Windows så får jag inte något ip-nummer.

Jag har Telia ADSL 2 Mbit.

Jag har provat i princip allt, begära nytt ip-nummer, knappen reparera, byta nätverkskort, osv osv, jag kan tjorva mig less i flera dagar om det så skulle vara, jag får helt enkelt aldrig någon uppkoppling mer. Det ENDA som hjälper är att boota om igen till Windows. Då får jag IP direkt. Jag har ingen router emellan, kabeln går rakt in i min dator.

Jag vet att det här kanske inte är Ubuntu-specifikt på något sätt och det kanske beror på Windows som gör nåt fel men om någon annan kör dualboot och har vart med om samma problem, eller kanske rent av löst det så vore det intressant att veta vad det beror på.

/Mvh Mikael
Luk@$
Kontakt:

SV: Nätverksproblem vid dualboot

Inlägg av Luk@$ »

Saken är den att windows låser sin mac address till IPt, dvs tills windows säger att den inte längre vill ha ipt, kommer det inte fungera. Den vanliga gränsen ligger på 24h testa att inte logga in på din xp installation på 24h och starta ubuntu, det brukar fungera! Är så fallet kan vi hjälpa dig med mer info hur vi ska lösa det!
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Det enklaste, men inte billigaste, sättet att lösa på är att skaffa en router.

Annars kan du pröva med att starta om modemet mellan bootningarna.
Tänk på att låta modemet vara avstängt i ett par minuter innan du startar upp det igen.
Bökigt och träligt men det är inte Ubuntus fel att det blir så här utan det har med
IP-låsning att göra.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Mind

Inlägg av Mind »

Tackar för svaren. Att prova starta om modemet har jag redan provat och det hjälper ej. Det hjälper ej heller att vänta 24 timmar, det enda som hjälper är att starta om. Men nu vet jag i alla fall att det mest troligt beror på att Windows gör nåt fel, ej Ubuntu. Om jag får igång PLC-utvecklingsmiljön i Wine så blir det nog helt byte till Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"