Windows och SATA [LÖST]

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Windows och SATA [LÖST]

Inlägg av Zazza »

Hej alla!

Jag har fått en SATA-disk i julklapp av min snälle bror. Nu verkar det dock som att Windows inte riktigt kommer överens med den då det vägrar starta så länge SATA-disken är inkopplad. Så fort jag kopplar bort den funkar allt bra men med SATA:n inkopplad blir det bara svart då jag i Grub väljer att köra Windows. Drivrutiner för SATA följde med moderkortet och är installerade enligt konstens alla regler.

Någon som har någon idé varför detta händer?

Värt att veta kan vara att Ubuntu (så klart) inte har några problem med disken så det verkar inte vara något fel på den.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 4 gånger.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Windows och SATA

Inlägg av Kattskrället »

Nu sluggar jag lite.........

Bootordning i bios korrekt inställd? I windows kanske det är viktigt huruvida din vanliga ide respektive sata ligger först?! Verkar ju som om sata disken tränger sig före och därför hittar inte windows något att boota på.

Värt att titta närmare på hur som helst.
guttergod

Inlägg av guttergod »

Kattskrället skrev: Nu sluggar jag lite.........

Bootordning i bios korrekt inställd? I windows kanske det är viktigt huruvida din vanliga ide respektive sata ligger först?! Verkar ju som om sata disken tränger sig före och därför hittar inte windows något att boota på.

Värt att titta närmare på hur som helst.
Japp, ordningen på interfacen är superviktig för windows. Gissar på att satan initierar innan ide, då funkar det inte. Det trista är att boot ordningen i regel inte har något som helst med saken att göra. Man behöver ställa in prioriteten på andra ställen i bios. Om det inte funkar kan man hacka grub till att byta driveprioritet. Detta görs med kommandot map i grub.conf. Precis hur du ska gå till väga med det har jag tyvärr inte tid att hjälpa dig med idag, det är ju trots allt helg. Dessutom behöver man veta en massa om systemet.

Lite snabbt funkar det såhär:

map (hd0) (hd1) # låt första driven bli den andra driven.

gissningsvis behöver du låta tredje driven bli första driven eller nått sånt.. :)

Det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig bättre med detta ifall det behövs.

Lycka till och gott nytt år och allt sånt.
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Hej igen!

I bios är min IDE inställd som första boot-enhet. Dock sitter SATA:n som första disk bland de fyra SATA-kontakter jag har. Den är alltså sekundär master. Jag har fyra SATA-portar, och den som disken nu sitter i är den port som kan boota från SATA (om något finns att boota, vilket det inte gör nu eftersom inget OS är inlagt på den disken). Men jag skulle ju kunna prova prova någon av de andra portarna och se ifall det funkar bättre eftersom det verkar ha så stor betydelse.

Tack så länge iaf.
guttergod

Inlägg av guttergod »

Zazza skrev: I bios är min IDE inställd som första boot-enhet.
Vill bara påpeka att det inte (alltid) är boot enheten som avgör vilken kontroller som har prioritet. Det finns i regel en till option nånstans i biosen. I min bios behöver jag ställa in "onboard ata device first" till yes för att få IDE kontrollen att initieras som första kontroller.

Hittar du inget annat kan du prova stänga av sata boot biosen helt. Det *kan* hjälpa ifall du inte har andra alternativ. Det ändrar dock inte ordningen på kontrollerna i vanliga fall, men kan vara värt ett försök.
Senast redigerad av 1 guttergod, redigerad totalt 2 gånger.
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Under IDE Configuration i mitt BIOS är det följande inställt:

Configure SATA as [Standard IDE] (finns för övrigt inget annat att välja på)
Onboard IDE Operate Mode [Enhanced Mode] (vilket enligt bios rekommenderas om man kör XP/2000, dock så står det inte i vilket avseende det gäller, om det exempelvis gäller om man vill boota från SATA vilket jag ju inte vill)
Enhanced Mode Support on [S-ATA]

[S-ATA] kan ändras till [P-ATA] och [Enhanced Mode] kan ändras till [Compatible Mode] vilket tydligen rekommenderas för äldre versioner av Windows, samt [Disable].

Vad kan göras här?
Senast redigerad av 1 Zazza, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Tadaaa!

Ändrade Onboard IDE Operative Mode till Compatible Mode och vips! Allt fungerar perfa!

Tack alla som engagerat sig och kommit med förslag! *pöss*
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"