Hjälp! diskverktyg?

ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hjälp! diskverktyg?

Inlägg av ipix »

Helt plötslig kommer jag knappt in i min hemmapp tar en mindre evighet + att datorn blir helseg. (lite skumt att se när allt minne + växlingsutrymme bara ätsupp 1+2 GB)
jag skapade ett nytt konto och konstaterade att det inte var några problem där.

så nu undrar jag om det finns något bra verktyg att fixa till mappen med

min bärbara dator brukar köra någon kontroll var 34de omstart eller så men den här burken har jag bara startat om 5-6 gånger sen 7.10 blev installerad, så går det att tvinga fram den kollen utan att behöva starta om typ 30 ggr.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Hjälp! diskverktyg?

Inlägg av maths57 »

Jag skulle inte tro att det kontrollverktyget (fsck) hjälper vid det här problemet. Vad fsck gör är att kolla om filsystemet är koncistent. Kolla istället vilka processer som är igång och se vilka som käkar minne.

1. Öppna ett terminalfönster: Program - Tillbehör - Terminal.
2. Skriv top och tryck ENTER.
3. Det ska nu komma upp en lista i kolumner där man kan se vilka program som slukar cpu och minne.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Eftersom det absolut inte är rekommenderat att köra fsck på en monterad partition, och det brukar vara strul att avmontera sin hemkatalog, så måste fsck köras t.ex. från en LiveCD, eller vid uppstart.

Givetvis går det att tvinga fsck att köras vid nästa omstart, och detta görs genom att skapa en tom fil som heter forcefsck direkt under roten. Denna kan t.ex. göras med följande kommando:
sudo touch /forcefsck
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Felet var helsjukt antagligen något med disken men är inte säker ännu, jag kunde komma åt min hemmapp med thunar men inte med nautilus( nautilus fungerade inte ens från livecd på den mappen. Jag kom däremot åt alla filer med k3b, Så nu är datorn ominstallerad.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"