Är detta grafikkort bra till Linux/Ubuntu?

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
d98rolb
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Är detta grafikkort bra till Linux/Ubuntu?

Inlägg av d98rolb »

Hej!
Jag tänkte köpa ett ASUS R9250 AGP 128MB grafikkort med TVOut. Det har ATI RADEON 9250 chipset. Kommer det att fungera bra i Ubuntu? Det vore kul att få igång TVOut och 3D skrivbordet också i Ubuntu. Eller finns det grafikkort som fungerar bättre i Ubuntu för i samma prisklass?
Emil.s
Kontakt:

SV: Är detta grafikkort bra till Linux/Ubuntu?

Inlägg av Emil.s »

Köp precis vad du vill (nästan), bara det absolut inte står ATI på det. ;)

Så försök att få tag på något liknande fast Nvidia stället. Så slipper du krångel.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
d98rolb

Inlägg av d98rolb »

Det var intressant. Har du nån länk där du kan visa att ATI är sämre än NVidia? Jag vet inte men jag läste för ett tag sen att ATI släppt hårdvaru specen fri till sina kretsar. Det borde väl betyda att dom är mer positivt inställda till Linux och öppen källkod?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det är skillnad mellan att släppa dokumentation och att det finns tillgång till ordentliga drivrutiner. Det var relativt nyligen som AMD/ATI bestämde sig för att släppa ordentlig dokumentation till en del av sina kort, för att underlätta utvecklandet av fria drivrutiner, och det tar ju alltid lite tid att komma till rätta. Sedan är det så att NVIDIA har länge erbjudit en, för många, tekniskt väl fungerande proprietär linuxdrivrutin för sina kort. ATI har däremot länge haft ganska mediokra och struliga proprietära linuxdrivrutiner (som jag har för mig inte ens hade stöd för alla kort?). Dock har det blivit bättre, men om jag förstått det rätt (kör inte ATI själv) så är det fortfarande lite sisådär. Bäst är nog Intel, som sedan en tid tillbaka haft fria drivrutiner.

Man kan väl säga såhär: Fram till nyligen var det inget snack om saken. Ville du ha ett högpresterande kort med relativt bra proprietära drivrutiner var det NVIDIA som gällde. Nyligen ändrade ATI sin strategi, men det är fortfarande lite osäkert hur det går och vill man ta ett säkert kort så är det fortfarande NVIDIA som gäller. Om du har möjlighet att vänta kan du kolla igen om ett halvår eller så, och se hur det går med ATI-kort och drivrutiner, för då kan det mycket väl ha hänt en del intressanta saker. Fram tills dess skulle jag nog rekommendera NVIDIA-kort.

Hur det är med just det kortet du är intresserad av vet jag inte, men ett bra ställe att kolla hur det står till med drivrutiner, kort, prestanda och liknande är Phoronix (samt deras forum):
http://www.phoronix.com/
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

d98rolb skrev: Det var intressant. Har du nån länk där du kan visa att ATI är sämre än NVidia? Jag vet inte men jag läste för ett tag sen att ATI släppt hårdvaru specen fri till sina kretsar. Det borde väl betyda att dom är mer positivt inställda till Linux och öppen källkod?
Värt att notera är att AMD endast släppt speccs för Radeon X1000 och RadeonHD 2000 serien av kort. Och det endast för 2D.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Smygis skrev:
d98rolb skrev: Det var intressant. Har du nån länk där du kan visa att ATI är sämre än NVidia? Jag vet inte men jag läste för ett tag sen att ATI släppt hårdvaru specen fri till sina kretsar. Det borde väl betyda att dom är mer positivt inställda till Linux och öppen källkod?
Värt att notera är att AMD endast släppt speccs för Radeon X1000 och RadeonHD 2000 serien av kort. Och det endast för 2D.
Nej, de har faktiskt släppt mer, eller om de ska släppa...
Iallafall så är 3D-koden för nästan alla ändre kretsar på väg ut.

Men det lär ju ta minst 1 år innan det finns bra stabila drivrutiner.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
guttergod

Inlägg av guttergod »

ATI är inte sämre än nvidia, däremot är drivrutinen för xorg betydligt mer mogen för nvidia.
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
Användarvisningsbild
d98rolb

Inlägg av d98rolb »

Ok, kanske bättre att ta Nvidia då. Tex MSI FX5200 128MB AGP som har chipset GeForce FX 5200 ? Spelprestanda är inte så viktigt. Mer att det är tyst och att TVout funkar.
Senast redigerad av 1 d98rolb, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

d98rolb skrev:Ok, kanske bättre att ta Nvidia då. Tex MSI FX5200 128MB AGP som har chipset GeForce FX 5200 ? Spelprestanda är inte så viktigt. Mer att det är tyst och att TVout funkar.
TV-out kan vara struligt att få som man vill ändå, det är inte direkt knutet till drivrutinen, men med ett ATI får du (kanske) pilla med drivrutinen/xorg för att Compiz skall fungera bra + pilla med TV-ut. Med Nvidia behöver du bara pilla med TV-ut, hehe... Så inget av kortet garanterar enkel TV-ut ändå... (jag kan ha lite fel men inte helt)...  ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har erfarenheter av att geforce är bättre än ati. Skillnaden är att nu fungerar allt, gjorde det inte med ati-kortet.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Bild"