Biblioteks-program för DVD-filmer
-
Biblioteks-program för DVD-filmer
Grön som bara den på Ubuntu, så "bare with me" då jag kanske inte alltid fattar vad som sägs här. Har sökt efter lite på forumet efter liknande trådar, men hittade inget.
Det jag vill ha är en bra mjukvara där jag kan sortera mina filmer. Det tog för stor plats att ha alla 400 stående i hyllan, så jag köpte en case som skulle ta 1000 skivor, men vill kunna ha lite ordning på dom så man slipper bläddra igenom allt hela tiden.
Hittade detta till MAC: http://bruji.com/dvdpedia/
Ser riktigt schysst ut! Nån som har sett nåt liknande program som funkar i Ubuntu?
Tänkte annars fixxa en egen databas, men fattar mig inte på OpenOffice Databas...
Alla tips mottages med största glädje!
Det jag vill ha är en bra mjukvara där jag kan sortera mina filmer. Det tog för stor plats att ha alla 400 stående i hyllan, så jag köpte en case som skulle ta 1000 skivor, men vill kunna ha lite ordning på dom så man slipper bläddra igenom allt hela tiden.
Hittade detta till MAC: http://bruji.com/dvdpedia/
Ser riktigt schysst ut! Nån som har sett nåt liknande program som funkar i Ubuntu?
Tänkte annars fixxa en egen databas, men fattar mig inte på OpenOffice Databas...
Alla tips mottages med största glädje!
SV: Biblioteks-program för DVD-filmer
Miro kanske kan vara något?
Annars kanske detta projekt kan vara något? Det finns inte att ladda hem ännu dock.
http://entertainer-project.com/
Annars kanske detta projekt kan vara något? Det finns inte att ladda hem ännu dock.
http://entertainer-project.com/
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 31 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
När jag läser om dom ser det ut som att det mestadels är spelare och program för att sortera sina filmer som ligger på datorn, men jag har en massa skivor som ligger i en väska som jag vill kunna katalogföra på nåt snyggt och smidigt sätt... gärna med IMDb-länkar... men jag vill inte göra nåt på nätet!
Typ http://www.collectorz.com/movie/?from=g ... MAodK1r_Pw
?
Finns bara till Windows... MEn är det typ ett sånt program du letar efter?
?
Finns bara till Windows... MEn är det typ ett sånt program du letar efter?
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag använder mig av Griffith. Fungerar kanonbra.
http://griffith.berlios.de/
Vet inte om dom har lagt in den senaste versionen i Ubuntus förråd, men när jag installerade där sist (var nog med 6.10) så fick jag en gammal version som inte gick att använda.
Kolla upp versionsnumret på hemsidan och jämför.
Programmet klarar av att matcha data mot imdb:s databas.
http://griffith.berlios.de/
Vet inte om dom har lagt in den senaste versionen i Ubuntus förråd, men när jag installerade där sist (var nog med 6.10) så fick jag en gammal version som inte gick att använda.
Kolla upp versionsnumret på hemsidan och jämför.
Programmet klarar av att matcha data mot imdb:s databas.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
Testade Griffith, men det var inte riktigt vad jag var ute efter, därefter testade jag att lägga till GCstar... Ett program som jag varmt kan rekommendera! Grymt upplägg, kan ta hem info från Discshop dessutom så man kan få in svensk info om filmerna och sen en kanonbra funktion så man kan få ut hela samlingen i ett HTML-format med bra sökfunktion, bilder, info och allt möjligt! Det är ett program som jag defenitivt kommer hålla mig till i framtiden och varmt kan rekommendera!
GCstar is the shit!!!
GCstar is the shit!!!
- ZX Spectrum
GCStar verkar inte så dum. Bara ett problem för min del. Jag har redan skrivit in en massa filmer i Griffith och det verkar omöjligt att konvertera till GCStar 
Testar en massa varianter, men ingen som är speciellt lyckad.

Testar en massa varianter, men ingen som är speciellt lyckad.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- ZX Spectrum
Har ett litet varningens finger angående GCStar.
Kollar vart bilderna sparas för omslagen. Råkade i hastigheten radera mina så jag fick ladda in dom på nytt.
Om man lägger in bilderna manuellt och har lagt bilden på skrivbordet så länkar programmet bilden till skrivbordet.
Väldigt korkat faktiskt. Man tycker att programmet kunde kopiera bilden till sin rätta katalog på en gång och sen länka därifrån.
Kollar vart bilderna sparas för omslagen. Råkade i hastigheten radera mina så jag fick ladda in dom på nytt.
Om man lägger in bilderna manuellt och har lagt bilden på skrivbordet så länkar programmet bilden till skrivbordet.
Väldigt korkat faktiskt. Man tycker att programmet kunde kopiera bilden till sin rätta katalog på en gång och sen länka därifrån.
-
Re: Biblioteks-program för DVD-filmer
Som med all känslig data så är det bra att göra backuper med jämna mellanrum!
-
Re: Biblioteks-program för DVD-filmer
Har ett litet tillägg att göra till GCStar. Älskar fortfarande programmet! Har läst här att många tycker att det är krångligt och osäkert, men personligen anser jag att det handlar mest om att man får ta lite ansvar för sina egna grejor!
Nåja, det som jag tänkte tillföra om någon använder programmet är följande:
Själv sitter jag på en samling av ungefär 600 filmer sorterade i en stor väska med numrerade flikar. Dessa har jag också skrivit in för varje film i GCStar. Om man sen vill kunna visa någon annan vad man har för samling är det inte alltid så intressant att behöva installera programmet, men GCStar har en utmärkt export-funktion till HTML-format. Tyvärr får man då inte med fältet "Location" men här kommer en liten howto på hur man kan lösa det:
Redigeringen är baserad på "Simple"-protokollet... övriga ser lite annorlunda ut, men idén är ungefär densamma!
- Installera Midnight Commander och starta det i en terminal med "sudo mc"
- Gå till mappen /usr/share/gcstar/html-models/GCfilms/
- Öppna den fil du vill redigera
- Ersätt eller lägg till "place" i info-listan
för att ersätta, byt ut <td>$$XXX$$</td> mot <td>$$place$$</td>
samt <td>$$XXX$$</td> mot <td>$$place_LABEL$$</td>
för att lägga till, kopiera en av raderna och gör samma ersättning som ovan
GCStar FTW!!!
Nåja, det som jag tänkte tillföra om någon använder programmet är följande:
Själv sitter jag på en samling av ungefär 600 filmer sorterade i en stor väska med numrerade flikar. Dessa har jag också skrivit in för varje film i GCStar. Om man sen vill kunna visa någon annan vad man har för samling är det inte alltid så intressant att behöva installera programmet, men GCStar har en utmärkt export-funktion till HTML-format. Tyvärr får man då inte med fältet "Location" men här kommer en liten howto på hur man kan lösa det:
Redigeringen är baserad på "Simple"-protokollet... övriga ser lite annorlunda ut, men idén är ungefär densamma!
- Installera Midnight Commander och starta det i en terminal med "sudo mc"
- Gå till mappen /usr/share/gcstar/html-models/GCfilms/
- Öppna den fil du vill redigera
- Ersätt eller lägg till "place" i info-listan
för att ersätta, byt ut <td>$$XXX$$</td> mot <td>$$place$$</td>
samt <td>$$XXX$$</td> mot <td>$$place_LABEL$$</td>
för att lägga till, kopiera en av raderna och gör samma ersättning som ovan
GCStar FTW!!!