RTFM n00b!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

RTFM n00b!

Inlägg av Urban Anjar »

Står och lagar käk och funderar lite över Ubuntus fantastiska framgångar...

Ubuntu är en väldigt snygg och lättanvänd dist. Det är lätt att prova med live-skivan och sedan att komma igång. Men det finns någonting mer...

På många linuxställen hör man uttryck som dem i rubriken. RTFM betyder "Read The Fucking Manual" och det är sannerligen inget fel med att läsa manualer. Man kan lära sig mycket på det, men för nybörjaren kan det vara oöverstigligt svårt att ens hitta rätt manual och att sedan begripa vad det står där.
- Jag hade ett helsike när jag skulle börja med Linux och det lärde jag mig mycket på, kan man höra folk säga, men då missar de alla de som aldrig vågade prova eller som provade men blev bortkrämda av kaxiga snorungar.

Vi har bannlyst uttryck som dem i rubriken. Vi är fast beslutna att hjälpa nybörjarna att komma igång. Vi kan säkert bli ännu bättre på den saken. Vi finns till för nybörjarnas skull.

Ubuntu växer så det knakar och får allt mer uppmärksamhet. Det ger oss än fler nybörjare som behöver hjälp. Alla som svarar på frågor här i forumet, på IRC och i mailinglistan gör det ideellt och gratis. Det är kul, man lär sig mycket själv och många visar stor tacksamhet när det fått sina problem lösta. Du som var nybörjare för ett litet tag sedan och nu börjar bli lite varm i kläderna kan och bör förstås hjälpa till!

Bakom både att Ubuntu är så lättanvänt och den fenomenala supporten ligger en strategi som uttrycks i Bugg #1. Ubuntu är inte en angelägenhet för ett gäng för inbördes beundran. Vi vill göra skillnad. Vi utmanar Microsoft!

Nä, nu får jag nog titta till kastrullerna.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: RTFM n00b!

Inlägg av Ulsak »

you got my attention!

Läste rubriken och Urban Ajnar som författare. Det går inte ihop!
Ja, DET skall vara den stora skillnaden mellan vårt och andras distros..inget n00b eller l33t-snack
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

I bland får man ta till ett billigt löpsedelsknep för att fånga läsarna. ;) KÄND ARTIST i stor KNARKHÄRVA. Det betyder att brorsan till trummisen i ett band man aldrig har hört talas om är kallad som vittne i en mindre knarkrättegång.

Nåväl huvudsaken är att budskapet går fram!
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
guttergod

Inlägg av guttergod »

Ja, det vore ju underbart om det fanns en linuxdistribution som faktiskt gick att administrera utan att läsa massa. Men det finns inte.

Jag brukar jämföra datorer med bilar. Visst, du kan lära dig köra den genom att någon visar dig. Tillochmed sköta mindre underhåll. Men ska du göra mer avancerad service, då MÅSTE du läsa en del. Det finns ingen som kan (eller orkar) ge dig ALL information (naturligtvis kan man hjälpa till, men det finns en gräns för hur mycket hjälp man orkar ge. Särskilt när instruktionen finns tillgänglig i lättåtkomliga dokument).

Det betyder dock inte att man måste vara otrevlig när man påpekar det. Fast det ÄR svårt att fortsätta vara trevlig när den 10239:de personen dyker upp och *kräver* att få saker förklarat, framför allt när det är gratis.

Och så en sak till...
Jag är en glad linuxanvändare. Attityden du möts av när du ber om hjälp är inte bestämd av vilken distro du använder, det bestäms av vart du söker din hjälp. Jag är gärna en del av ubuntu sveriges forum, och svarar på frågor jag kan svara på. Jag är dock inte intresserad av att vara en del av någon distribution, särkilt inte manualen. Jag hjälper till när (och för att) det får mig känna att jag gör någon glad genom att lösa något knepigt problem. Jag är inte ute efter tacksamhet, men jag vill inte heller ha likgiltighet inför vad jag har hjälpt till med. Så jag väljer vad jag hjälper till med efter vilken attityd den som söker hjälp har.

Jag håller mig från att vara otrevlig, men om målet för denna site är att låta alla slippa läsa, då går jag nog någon annanstans. Istället för RTFM kan man faktiskt visa vägen till rätt sida att läsa mer om ämnet, ifall det krävs. Om personen som har problem inte förstår vad som ska göras kan det emellanåt faktiskt vara nödvändigt att man lämnar över datorn på service, till någon som faktiskt orkat läsa in all den information som behövs för att lösa problemet.

... MEN ... Jag förstår vad du menar, och jag håller med. :)
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det är väl lite bådeoch. Ska du bli duktig på Linux, eller ens halvbra måste du läsa en massa. Sidor på nätet, man-sidor, böcker och facktidningar. Ska du bara använda Linux, kanske lägga till en ny användare eller koppla in en skrivare klarar du dig förmodligen med intuition och en och annan fråga här i forumet. Det är en fråga om ambitionsnivå.

Jag brukar också jämföra datorer och bilar och måste erkänna att jag måste konsultera handboken också för en så enkel sak som att pumpa däcken -- kan aldrig lägga det rätta trycket på minnet. Kan också dra mig till minnes en bok i körkortsteori som jag plöjt en gång i tiden -- och haft prov på. Ibland känns det lite irriterande att inget motsvarande krävs för att använda en dator  ;)

Det är naturligtvis inget fel att hänvisa till befintlig dokumentation (eller tidigare foruminlägg) om den är bra och lättillgänglig. Ett bra sätt att ta hand om nybörjarna kan faktiskt vara att introducera den skatt av dokumentation som faktiskt finns. Bara man gör det vänligt och trevligt och är beredd att förklara ett och annat om nybörjaren tycker att den är svårbegriplig. (Likaså bör man hänvisa till en lagom informationsmängd. Jag minns fortfarande hur min historialärare besvarade min fråga om någonting som rörde hennes ämne med att det nog står i den här boken och visade en bok på 1500 sidor på tyska. Gissa om mitt intresse svalnade :() Likaså är Google en av många underskattad resurs och det kan man gott påpeka om man gör det lite finkänsligt.

Självklart kan den som ställer frågan också hjälpa till genom att själv visa glatt humör och genom att ge kött på benen runt det problem han har. Vilken hårdvara man har, vilken version man kör, vilka felmeddelanden man fått osv är bra att få med. Naturligtvis finns det fall där professionell support är nödvändig. Men vi får vara lite psykologiska. När inget funkar och man fattar noll visar man inte alltid sitt bästa jag.

Attityden har ingen järnhård koppling till valet av distribution och jag kan väl se en trevligare attityd på merparten av linuxsajter nuförtiden om jag jämför med hur det var för tio år sedan eller så. BOFH1) har väl börjat gå i pension eller insett att vi för att kunna utmana Microsoft måste bli fler och att det med nödvändighet innebär fler nybörjare att hjälpa igång.

Naturligtvis ska vi också skapa bra, lättfattlig dokumentation på svenska. Vi har en hel del där, men mer jobb måste till på den kanten. Vi gör förstås det för att dokumentationen ska läsas.

Ubuntu växer och så gör dess community. Vi är svart 7000 medlemmar här och det är förstås så att en del av dessa kommer från andra distar, men många är fullständiga nybörjare. Dem ska vi ta väl hand om -- det är nybörjarna som gör get möjligt att utmana Microsoft.

----
1) http://members.iinet.net.au/~bofh/bofh/bofh1.html
guttergod

Inlägg av guttergod »

Har inte mycket att tillägga längre känner jag. Vi är ju rörande överens. :)
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

:)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"