Error 22

ulrika

Error 22

Inlägg av ulrika »

Kan någon hjälpa mig med att bevara min windows xp efter att jag pga utrymmes brist tagit bort och formatera min ubuntu partition och växlingsfil?

Jag fick rådet att droppa dessa när jag insåg att min dator har lite utrymme och jag ändå inte behöver ubuntu på den. Sagt och gjort och jag trodde att det gick bra och att min windows xp skulle fungera som vanligt. Men vi omstart och till menyn för dualboot grub 1.5 (ubuntu eller windows) så fick jag error 22 och datorn kommer inte vidare.

Jag har prövat att sättta i min windowa xp skiva men vågar inte köra recovery med den för att jag är rädd att förlora mina data. Ej gjort backup  :'(.
Har även ubuntu live (gamla 5.10) och tänkte att jag kunde hitta något som passa under terminalen där men känner mig osäker på hur jag ska gå vidare utan att riskera något.

Jag vet om kommandot fixmbr men det går väl bara från cmd.

Vet någon hur jag ska gå till väga utan att jag förlorar det jag har på min dator.

please help!
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

SV: Error 22

Inlägg av Pinky »

kommandot fixmbr från recovery-konsolen ska tydligen fixa det hela :)

http://www.microsoft.com/resources/docu ... x?mfr=true
ulrika

Inlägg av ulrika »

Jag har kollat det och tycker att det verkar lite obegripligt.  Kollat runt på nätet och insett att det är en hel del som haft och har?? error 22 efter formatering av ubuntu. Men det verkar som jag måste göra en recovery på windowx xp men förlorar jag inte det jag har sparat då, typ all min hemgjorda ::) javakod...osv
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av MrT »

om du som Pinky säger lägger i en standard windows XP skiva (inte någon recoveryskiva från nån datortillverkare) och startar datorn så ska reparera eller vad det står kunna fixa ditt problem, när du väljer detta kommer du till en terminal där du kan använda dig av fixmbr kommandot. Den korrekta raden borde vara fixmbr \Device\HardDisk0.
Detta kommando ändrar bara i din hårddisks MBR sector som just nu innehåller en trasig länk.
När du gjort detta bör XP starta som det gjorde innan du installerade ubuntu.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

ulrika skrev: Jag har kollat det och tycker att det verkar lite obegripligt.  Kollat runt på nätet och insett att det är en hel del som haft och har?? error 22 efter formatering av ubuntu. Men det verkar som jag måste göra en recovery på windowx xp men förlorar jag inte det jag har sparat då, typ all min hemgjorda ::) javakod...osv
Sätt in XP skiva, boota om du kommer in i det blå installationsprogrammet tryck enter sen F8 för acceptera licensavtalen, om din HD är hel så skall den börja söka efter installerade windows system, om den hittar nån där så kan du klicka R för reparera, den tar bara bort systemfilen inte egna dokument, installerade program osv, så den bara fixar till ditt windows, Jag får göra sånt ofta på jobbet och alla privata filer ligger kvar..

Lycka till,

PS. det blir att du skall trycka R vid tredje rutan och inte R vid första alternativet då kommer du ju in i recovery consol osv.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Recovery är till för att försöka återställa Windows till ett körbart skick. Så du förlorar inga data genom att starta den. Du kan ju alltid avbryta om du blir osäker och fråga mer. Var länge sen jag körde en återställning men vad jag minns så gjorde man så här.

Starta upp återställningskonsolen (recover console) och ge kommandot fixmbr c:

Edit:
Flera som han före mig ;-)
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Precis. Ulrika, när du installerade Ubuntu, på din hårddisk, tillsammans med XP skapade du ett nytt Master Boot Record. Vad det är är igentligen strunt samma, men den fungerar på ett sådant sätt att du fick den där menyn, vill du starta Ubuntu eller XP. Nu har du tagit bort partitioner på din disk, och således har du "sabbat" ditt MBR.

Så för att få igång ditt XP ska du hitta recovery console (dvs som en dos-prompt) jag vet att det skall gå att få fram, men kommer inte exakt ihåg hur man gör det. Testa dej fram. Du ska inte installera om.

Kör sen kommandona, fixmbr c: OCH fixboot c:
ulrika

Inlägg av ulrika »

Tack för alla svar!
Skulle sätta igång att reparera min stackars dator när jag insåg att den xp skiva som jag började med att försöka mig på att reparera bootsektorn med är en iso fil. Det verkar vara den enda skiva som går att rulla i datorn. De andra windows xp skivorna (kompletta och inte recovery från någon datortillverkare) fungerar inte att köra (Har dock även en recoveryskiva med xp/sp1).

Jag sätter i xp både i form av cd och dvd men de vill inte. De startar inte utan det blir GRUB 1.5 och error 22. Det är hembrända skivor men helt lagliga... och någon av dessa har fungerat 6 mån tidigare för det är från någon av dessa som jag installerat dualboot med ubuntu och windows xp.

Nu till min fråga; är det ok att använda xp skivan som är en iso fil.När jag testade häromdagen körde den igång och kopierade filer så jag avbröt.....
Ska jag fixa någon annan typ av windows xp-skiva?

Hur ska jag gå vidare?
Användarvisningsbild
Hixx
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Det verkar inte som dina andra skivor är bootbara.
Tror inte du ska ge dej på en återställning, utan försök hitta en bootbar xp-skiva som du kan återställa datorns bootsektorer med. Det är ju också så att du installerar ju inte xp, utan reparerar bara bootsektorn, så du kan låna andras skivor utan att gör något olagligt.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Annars så kan du ladda ner SuperGrub och bränna en CD eller floppy.
http://supergrub.forjamari.linex.org/
Har för mig att den också klarar av att fixa en Windows MBR.
Du kan också starta upp XP mha den.
ulrika

Inlägg av ulrika »

Hoppas ni haft en trevlig jul!

Jag lämnade min haverade dator med error 22 på grub meny åt sitt öde och funderade lite hur jag skulle fortsätta.
Jag tog tag i saken ikväll och tyvärr så har jag inte lyckats trots goda råd.

Jag började med att boota från min windows XP iso skiva och gick in i consolen och använde följande kommandon efter att jag valt att vara under c:/windows. Vilket var det ända valet jag kunde göra som jag uppfattade det.
Jag körde sedan följande:
map (för att få reda vilka enheter jag hade; dessa två har jag \Device\harddisk0\Partition1 och \Device\harddisk0\Partition2)
fixmbr \Device\harddisk0\Partition1
exit

När jag sedan startade om datorn så fick jag följande fel: an error occured during directory enumeration
fick panik och sökte på nätet efter detta fel och läste om chkdsk /r som reparerar fel så jag satte igång consolen igen. Nu fick jag inte välja något utan kom direkt till c:´
Jag körde:

chkdsk /r
Hoppades.. men datorn ville inte göra något alls

Så jag gick in i consolen igen och körde

fixboot c: (det gick inte att skriva \Device\harddisk0\Partition1  den här gången).
exit

Nu kom jag tillbaka till samma utgångsläge i varje fall, dvs datorn stannar på grub menyn med error 22

Nu satte jag igång och gjorde samma sak i consolen på \Device\harddisk0\Partition2 istället.
direkt efter varandra körde jag:
fixboot D:

Men datorn vill inte i varje fall.......... den stannar på grub meny med error 22.

Jag har inte gjort något ännu med det senaste tipset, dvs från Bowmore

Annars så kan du ladda ner SuperGrub och bränna en CD eller floppy.
http://supergrub.forjamari.linex.org/
Har för mig att den också klarar av att fixa en Windows MBR.

Har svårigheter att bränna en iso fil på aktuell dator som vi har Vista på. Tillåter Vista programmet Nero? Eller finns det något annat freeware program som är bra för att bränna iso filer med? Är det superGrub som jag ska förlita mig på nu tro?

Tacksam för all hjälp jag kan få! 
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag hänger nog inte riktigt med i denna sena timme
Först gjorde du
som verkade fixa mbr, men du fick istället
an error occured during directory enumeration
Sen efter
chkdsk /r
fixboot c:

som väl inte påverkar mbr så får du
error 22
Det sista tyder på att du har grub-mbr kvar!

Hur som helst, såg denna tråd med "samma" problem som du
http://www.techspot.com/vb/all/windows/ ... -HELP.html
Han körde tydligen
chkdsk /p /r
och lyckades. Tog bara fyra timmar att köra kommandot ;)
Men prova att boota upp XP med SuperGrub så får vi se om XP funkar. Gör den det så fixa mbr också med programmet.
ulrika

Inlägg av ulrika »

Jaha..

Jag har nu testat att via consolen köra
chkdsk c: /p /r
och sedan samma för d enheten
chkdsk d: /p /r

datorn fixade tydligen en del fel men inte Error 22. Jag sliter snart av mig håret... Vad är detta?
Datorn slutar att rulla efter att den skrivit ut..

Grub loadning stage 1.5
GRUB loading, please wait...
Error 22

Jag ska se om jag lyckas bränna en skiva med SuperGrub som jag sedan tydligen ska kunna boota med.. Tack för alla tips synd bara att min dator vägrar att ge med sig.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Detta kanske kan vara något:

1. Boot up with your Windows XP disc.
2. Select the option Recovery Console.
3. At the prompt, type "fdisk /mbr" (without the quotes of course)
4. Restart your computer.

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=292614
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
massamull
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av massamull »

Varför inte bara koppla in den disken som slva i en annan dator och lägga över filerna?
alternativ sätta in den i en hårddisk kabinett?

det skulle jag har gjort =)

MVG Dunder Jonas
ulrika

Inlägg av ulrika »

Nu är jag inne i min lilla dator... jippi! :o

Problemet är inte borta men superGrub gjorde jobbet! :)
Jag brände en skiva med programmet som Bowmore tipsade om.

Programmet presenterade en meny där jag kunde välja Windows för att avhjälpa windowsfel.
Det fanns flera olika val för att fixa datorn så jag testade det som jag trodde skulle hjälpa mig, dvs ett val för att programmet skulle köra fixmbr, fixboot och ta bort grubmenyn. Men för att det skulle ta bort grubmenyn så vart jag tvungen att välja en tidigare os och där stod endast linux som alternativ och det ville jag ju inte ha. I varje fall inte på den här datorn.
Så jag fick välja alternativet "boota windows" och jag kom in!

Nu är jag förstårs tvungen att ha skivan med supergrub i för att kunna boota windows men jag tänkte försöka mig på att ordna det efter att jag gjort det arbetet som jag ska ha klart till onsdag.

Jag tror att en anledning till att det är svårt att fixa till boot sektorn är att jag partionerade upp datorn med ubuntu och installerade Ubuntu före windows xp. Det är kanske därför jag inte fick upp windows som val för tidigare os i SuperGrub. Eller är jag på fel spår där?

Vet någon vad jag ska ta för alternativ i SuperGrub för att permanent lösa Error 22 problematiken?

Och återigen: Tack alla supertrevliga hjältar som lägger sin tid på att hjälpa till!!!!!
Användarvisningsbild
Hixx
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

he, jag e mest impad över attdu pallat hålla på med det så länge. Själv hade jag dumpat partitionerna och installerat om det os jag velat ha för längesen....
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Skönt att du fått igång datorn igen ;D

Nu återstår att fixa mbr men vi kanske ska vänta med det tills du är klar med jobbet.

Tror jag att du varit inne på fel ställe.
Istället för att välja Windows så välj
- Advanced, och sen
- Windows (advanced)
- Fix Boot of Windows
- Windows 2000, XP and 2003
- 1 hda sda (hd0) hd0
osv

Har inte provat detta själv och stannade vid det sista valet ovan.
Kanske jag har hunnit med att testa det när det är dags för dig  ;)

Kanske funkar det också med fdisk /mbr som ZX Spectrum skriver.
Värt att läsa detta först om fdisk
http://support.microsoft.com/kb/69013
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"