/.configure

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
emilvr6

/.configure

Inlägg av emilvr6 »

Tjena

Jag skulle installera ett  .taz.gz  paket.... men det gick ju sådär bra.
Packa upp den var inget vidare svårt.

Men sen när man kom till kommandot

./configure
make
make install

Så sket det sig...

Sudo ./configure
bash: /.configure: No Such file och directory

Vad är ./configure?
Hur får man det att fungera?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: /.configure

Inlägg av mcNisse »

/.configure och ./configure är inte samma sak.

./configure betyter att det finns ett program/skript i aktuell katalog som är körbar.

Det du behöver göra är att ställa dig i katalogen som du packade upp i och sedan köra ./configure.

edit: Du behöver paketet build-essential för att kunna kompilera.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 29 gånger.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
emilvr6

Inlägg av emilvr6 »

Ahh det är där felet ligger. Jag ska prova och installera det paketet och sen se om det går bättre.
Annars återkommer jag :)
mqarcus

Inlägg av mqarcus »

mcNisse skrev: /.configure och ./configure är inte samma sak.

./configure betyter att det finns ett program/skript i aktuell katalog som är körbar.
...medan /.configure åsyftar en dold katalog vid namn "configure".
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

mqarcus skrev:
mcNisse skrev: /.configure och ./configure är inte samma sak.

...medan /.configure åsyftar en dold katalog vid namn "configure".
En dold fil eller katalog i root-katalogen.

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Se'n kan man inte helt ta för givet att allt ska kompileras enligt det där schemat ./configure, make, make install. Det funkar ofta men långt ifrån alltid. Läs de textfiler som antagligen fanns med i paketet eller på programmets webbsajt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag undrar förresten vad det är för skillnad mellan att skriva "./configure" och att bara skriva "configure". Varför behövs "./"?
Senast redigerad av 1 Christian Johansson, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

I normakfallet kan man bara köra program som finns på vissa ställen, som anges av systemvariabeln $PATH. I mitt fall /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:. För att köra program som ligger på andra ställen måste man peka ut sökvägen explicit. Det gör man med ./ eller med exempelvis /home/urban/Skrivbord/mittnytankadeprogram/.

./configure pekar ut configure i just den katalogen där du "är". configure letar förgäves i /usr/local/bin och alla de andra katalogerna.

Man kan ändra i sin $PATH också, men att sätta sin hemmakatalog i $PATH anses säkerhetsmässigt korkat. Det räcker att lämna sitt tangentbord obevakat ett par sekunder så har någon gjort ett skript som gör något ont och döpt det till ls till exempel.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

Om du kör en "ls -a" kommer du se att det ligger två speciella mappar i varje mapp, "." och "..".
Med ".." menas "förra mappen", och med "." - "denna mappen"

Så, första punkten betyder denna mappen. / för att gå in i mappen, lika vid /media/cdrom/, och tillsist "configure", som - som sagt - ska vara en körbar fil. Är du ny ifrån windows är en körbar fil samma som en .exe-fil.

Säg att tarbollen (.tar.gz) låg i din hemmapp, och den packade upp en mapp vid namn "supergreatpackage-1.2-rc2", då skulle kommandot "supergreatpackage-1.2-rc2/configure" göra exakt samma sak.

Och tillsist - till själva svaret - anledningen till varför ./configure inte funkar är antagligen för att "configure"-scriptet inte finns.
Kör "ls -l", alla som är markerade med "x" är körbara. (:
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Tips för de som "rullar eget" (kompilerar själv) är att använda build-dep.

Till exempel "sudo apt-get build-dep vlc" tar hem alla utvecklingspaket som behövs för att bygga paketet vlc.
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Tack för svaren på min fråga (ursäkta att jag kidnappade tråden). Jag hade bestämt för mig att om jag befann mig i en katalog där det ligger en körbar fil som heter t.ex. "banan" så gick det lika bra att skriva bara "banan" som att skriva "./banan" men jag kollade precis och såg att det inte fungerar att bara skriva "banan". Kanske det var på jobbet det fungerade. Undrar varför i så fall. Kanske min hemmakatalog kan ha funnits med i $PATH där.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Christian Johansson skrev: Tack för svaren på min fråga (ursäkta att jag kidnappade tråden). Jag hade bestämt för mig att om jag befann mig i en katalog där det ligger en körbar fil som heter t.ex. "banan" så gick det lika bra att skriva bara "banan" som att skriva "./banan" men jag kollade precis och såg att det inte fungerar att bara skriva "banan". Kanske det var på jobbet det fungerade. Undrar varför i så fall. Kanske min hemmakatalog kan ha funnits med i $PATH där.
Det fungerar om du lägger till . tiil PATH. Som Urban beskriver är det en säkerhetsrisk.

Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Zhaozhou skrev: Om du kör en "ls -a" kommer du se att det ligger två speciella mappar i varje mapp, "." och "..".
Med ".." menas "förra mappen", och med "." - "denna mappen"

Så, första punkten betyder denna mappen. / för att gå in i mappen, lika vid /media/cdrom/, och tillsist "configure", som - som sagt - ska vara en körbar fil. Är du ny ifrån windows är en körbar fil samma som en .exe-fil.

Säg att tarbollen (.tar.gz) låg i din hemmapp, och den packade upp en mapp vid namn "supergreatpackage-1.2-rc2", då skulle kommandot "supergreatpackage-1.2-rc2/configure" göra exakt samma sak.

Och tillsist - till själva svaret - anledningen till varför ./configure inte funkar är antagligen för att "configure"-scriptet inte finns.
Kör "ls -l", alla som är markerade med "x" är körbara. (:
. är akruell mapp = den du är i
.. är mappen ovanför i hierarkin

Ex du är i /home/nisse/
.. är då /home/

Du kan använda det i navigeringen
urban@ubuntu-desktop:~$ pwd
/home/urban
urban@ubuntu-desktop:~$ cd ..
urban@ubuntu-desktop:/home$ pwd
/home
urban@ubuntu-desktop:/home$
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"