Skrivarproblem

Användarvisningsbild
Håkan Vemmenby

Skrivarproblem

Inlägg av Håkan Vemmenby »

Hej!
När jag försöker installare min skrivare (Epson SC 680) på mitt system (kubuntu breezy) får jag följande felmeddelande när jag väljer den rekommenderade drivrutinen (foomatic + gimp-print):

Unable to load the requested driver:
Unable to create the Foomatic driver [Epson-Stylus_Color_680,gimp-print]. Either that driver does not exist, or you don't have the required permissions to perform that operation.

Väljer jag någon av de 5 alternativa drivrutinerna som föreslås blir resultatet antingen detsamma eller så accepterar Print Wizard drivrutinen som valts men systemet har ändå ingen kontakt till skrivaren. Jag startar systmesettings från 'Kör kommando' och som root så körrättigheten borde inte vara felet.

Eftersom jag har en HP-maskin trodde jag att det var hplip (HP Linux Printing and Imaging System - base system) då den vid boot först får ett 'ok' vilket nästan direkt försvinner igen. Men en kontroll i systemövervakaren visar att demonen är igång. Cups går igång som det ska och jag har installerat alla paket som verkar ha med skrivare och HP speciellt att göra. Nu kan jag inte komma på fler saker jag kan testa. Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Skrivarproblem

Inlägg av ozamosi »

Det ser ut att vara många med det problemet, men få lösningar :/

Om du inte hyser extrema GTK-aversioner så skulle du kunna försöka med att installera gnome-cups-manager och se om du kan lägga till skrivaren där - eftersom båda använder CUPS borde det inte uppstå några problem med kompatiblitet.

Det finns säkert något rättare sätt, men jag hoppas att det här löser problemet.
Användarvisningsbild
Håkan Vemmenby

Skrivarproblem

Inlägg av Håkan Vemmenby »

Dessvärre gick det inte bättre med gnome-cups-manager! Programmet hittar utan problem skrivaren, presenterar några alternativa drivrutiner om än inte lika många som print wizard och har inte gimp-print som rekommendation. Resten av installationen går bra utan något felmeddelande och skickade jobb hamnar i utskiftslistan som köade, men sen händer inget mer. Hmm, jag tycker det tyder på ett kontaktproblem mellan dator och skrivare, men då skulle installationsprogrammen inte kunna hitta skrivaren och artbestämma den under installationsfasen?!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"