Hej igen!
Sitter här med en ny Ubuntu installation på en gammal burk och undrar hur man får modemet att fungera,
vet ej vad modemet heter heller men kollade i guiden men har lite svårt att förstå den, skulle någon kunna
hjälpa mig igenom denna process?
Hur får man modem att fungera?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Hur får man modem att fungera?
Koppla in och sätt på modem (om det är extern förståss).
1. Klicka på ikonen för nätverkskonfiguration i den övre panelen.
2. Välj Manuell konfiguration.
3. Ange ditt lösenord.
4. Ditt modem borde nu finnas under fliken Anslutningar.
5. Markera det och klicka på Egenskaper.
6. Kolla nu om allt stämmer.
Sedan beror det på hur du ansluter till internet: via en router, direkt till ett kabelmodem eller via en uppringd anslutning.
Du kan också öppna ett terminalfönster med Program - Tillbehöver - Terminal. Där skriver du in följande: ifconfig. Det borde ge dig en lista på de nätverksgränssnitt som systemet hittar och upplysningar om vart och ett.
1. Klicka på ikonen för nätverkskonfiguration i den övre panelen.
2. Välj Manuell konfiguration.
3. Ange ditt lösenord.
4. Ditt modem borde nu finnas under fliken Anslutningar.
5. Markera det och klicka på Egenskaper.
6. Kolla nu om allt stämmer.
Sedan beror det på hur du ansluter till internet: via en router, direkt till ett kabelmodem eller via en uppringd anslutning.
Du kan också öppna ett terminalfönster med Program - Tillbehöver - Terminal. Där skriver du in följande: ifconfig. Det borde ge dig en lista på de nätverksgränssnitt som systemet hittar och upplysningar om vart och ett.
-
Har ett modem där men vet inte om det är rätt, det handlar om ett internt pci modem, uppringt...
Men vart försöker jag "ringa upp" eller "anslut" med modemet? Har i en nätverkskabel nu eftersom
datorn är hemma hos mig och där den skall stå sen så finns det bara uppringt modem, skall jag dra
ut nätverkskabeln innan jag försöker???
Men vart försöker jag "ringa upp" eller "anslut" med modemet? Har i en nätverkskabel nu eftersom
datorn är hemma hos mig och där den skall stå sen så finns det bara uppringt modem, skall jag dra
ut nätverkskabeln innan jag försöker???
-
Efter att ha försökt identifiera modemet fick jag till slut fram denna text rad:
PCI slot PCI ID SubsystemID Name
---------- --------- --------- --------------
00:0d.0 127a:1025 127a:1025 Communication controller: Rockwell International HCF 56k Data/Fax/Voice/Spkp
Har kollat på Linuxant hemsida men måste erkänna min okunskap, finns det en drivrutin till denna och hur installerar man den isåfall, måste säga att Linux är lite annorlunda än Windows men samtidigt är det rätt häftigt att testa...
Så vad säger ni som kan, kan man fixa det eller skall jag se till att farsgubben skaffar bredband (nätverkskabel i, klart!
)
PCI slot PCI ID SubsystemID Name
---------- --------- --------- --------------
00:0d.0 127a:1025 127a:1025 Communication controller: Rockwell International HCF 56k Data/Fax/Voice/Spkp
Har kollat på Linuxant hemsida men måste erkänna min okunskap, finns det en drivrutin till denna och hur installerar man den isåfall, måste säga att Linux är lite annorlunda än Windows men samtidigt är det rätt häftigt att testa...
Så vad säger ni som kan, kan man fixa det eller skall jag se till att farsgubben skaffar bredband (nätverkskabel i, klart!

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har själv aldrig anslutit ubuntu via modem.
Men jag vet att vissa modem kräver proprietära drivrutiner vilket du enkelt ska kunna installera med hjälp av "Hanterare för proprietära drivrutiner" under administration.
Men jag vet att vissa modem kräver proprietära drivrutiner vilket du enkelt ska kunna installera med hjälp av "Hanterare för proprietära drivrutiner" under administration.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det verkar ju ändå som om Ubuntu hittar modemet. Det borde gå att klicka på Egenskaper så får man upp en ruta där man får ange telefonnummer och lite annat.