Hur står det till med närverk och ubuntu?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
lord

Hur står det till med närverk och ubuntu?

Inlägg av lord »

Hejsan allesammans.

Läste en tråd på ett annat forum där de börjat diskutera vista, linux och sådant. Vad som verkligen fångade min blick var någon som kommenterade nätverket i linux. Citat:
Linux is absolutely terrible for things such as a corporate environment, where file sharing, permission setting, printing, group policy, and the like are extremely important. Active Directory is lightyears ahead what Linux has to offer.
Stämmer detta? För som jag uppfattat skulle linux vara bättre på just det här. Eller missar jag något?

Bästa hälsningar,
lord.
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

SV: Hur står det till med närverk och ubuntu?

Inlägg av jonasbjork »

Active Directory erbjuder en hel del bra saker som att användarna kan hitta utdelade resurser (kataloger, skrivare till exempel) och det gör inte Linux som standard. I vår värld heter det openLDAP och eDirectory.

Jag kör själv Linux i företagsnätverk och tycker att det är betydligt bättre än Windows, men smaken är väl olika :)
lord

Inlägg av lord »

Killen som skrev inlägget skrev i ett senare inlägg att han hade hållit ett öga på detta, och försäkrade att linux inte hade något som kunde räknas som en motsvarighet till Active Directory. Så jag undrar om de ovan nämnda sakerna fungerar lika bra. Gör de det?
jonasbjork
Kontakt:

Inlägg av jonasbjork »

lord skrev: Killen som skrev inlägget skrev i ett senare inlägg att han hade hållit ett öga på detta, och försäkrade att linux inte hade något som kunde räknas som en motsvarighet till Active Directory. Så jag undrar om de ovan nämnda sakerna fungerar lika bra. Gör de det?
Be honom titta på http://www.novell.com/products/openenterpriseserver/ där du hittar Open Enterprise Server som bygger på en linuxkärna och har _allt_ och mer än Windows har i sitt standardutförande. Visst, OES2 är inte gratis, men det är Linux.
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

Jag kan minnas fel, men jag  för mej att en del rätt tunga installationer som Nasdaq och Google kör Linux. Man får väl förmoda att en hel del nätverk är inblandat.  :D
På mej verkar det som om "killen" tillhör de religiösa fanatikerna. Sådana är alltig monoteister  ;)
lord

Inlägg av lord »

Själv vet jag inte mycket om nätverk, och tänker inte argumentera med någon. Vill veta för min egen skull, för som jag uppfattat det skulle linux vara väldigt bra på just nätverk.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Skriver han om Linux eller Ubuntu, beror inte det vilken dist man kör?
Jag kan tycka att Ubuntu's delade mappar alternativ är skit, det grafiska eller vad man ska kalla det. Windows har väldigt skönt
högerklicka - dela ut så funkar det. Men om jag uppfattat rätt så kan Linux hantera/vara med i flera arbetsgrupper eller vad man kallar det, det kan väl inte Windows?
Fast det kanske funkar i en domän (?) , har inte riktigt kopplat skillnaden förutom att en arbetsgrupp är lokalt och domän wan

En annan sak som jag tycker Linux har bra är möjligheterna till rättigheterna, windows har lite få, och det kan vara svårt att få exakt som man vill i windows.
Men det är också dåligt enligt mig, i mitt nätverk kan windows datorerna skriva till mina filer på linux servern, men servern kan inte skriva till windows, det är samma eller liknande rättigheter, (observera dock att det inte är ett problem som behöver svar)

Sen har jag aldrig sett Linux/GNU i en Active Directory miljö. Vore roligt att testa det också.
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

lord skrev: Hejsan allesammans.

Läste en tråd på ett annat forum där de börjat diskutera vista, linux och sådant. Vad som verkligen fångade min blick var någon som kommenterade nätverket i linux. Citat:
Linux is absolutely terrible for things such as a corporate environment, where file sharing, permission setting, printing, group policy, and the like are extremely important. Active Directory is lightyears ahead what Linux has to offer.
Stämmer detta? För som jag uppfattat skulle linux vara bättre på just det här. Eller missar jag något?

Bästa hälsningar,
lord.
Är det inte exakt det citatet (fast översatt) som brukar avändas friskt av MS supprtrarna när de kommenterar linux på IDG?
lord

Inlägg av lord »

Vet inte, har inte varit på IDG någon gång som jag kan minnas. I vilket fall håller jag med om att ubuntu´s dela-ut funktion kunde varit mycket bättre. Kanske något som kan förbättras till nästa version.
jonasbjork
Kontakt:

Inlägg av jonasbjork »

openSUSE-folket skrev Giver (eller började med iaf) under Hack-Week 2007. Projektplatsen ligger på http://code.google.com/p/giver/ och på http://idea.opensuse.org/content/ideas/easy-file-sharing finns en film (flash) som visar hur det fungerar. När Giver är standard i GNOME har Windows svårt att slå GNOME-miljön ;)
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Har själv ingen erfarenhet av LInux nätverk med LDAP eller windows nätverk med Active Directory.
Men vad jag har hört så är det bristen på grafiska och enkla verktyg som brister när det gäller GNU/LInux det krävs att man verkligen är expert om du ska administrerar LDAP linux nät och det tar oftast också mycket längre tid och sätta upp.
Dessutom känns en Windows lösning  mer heljuten.  I GNU/LINUX världen har vi oftast alldeles för många program som löser samma sak,
look2

Inlägg av look2 »

sitter med en ubuntu server installation på en filserver.
och jag måste säga att det är inget vidare att dela ut filerna på nätverket. Det största hindret som jag ser det är att det inte går att koppla fler än en grupp till filer/mappar.

JAg kan tex inte gör som så att medlemarna i gruppen familj har fullständiga rättigheter i mappen bilder, användare som är med i gruppen users har läsrättigheter samtidigt som medlemar i gruppen remote även de har skrivrättigheter. och de som är med i nån annan grupp inte har någon access alls

HAr dock inte provat om något sådant går att göra i ldap och edirectory, kanske går att lösa där. Men som standard är det ganska meckigt att få till bra behörigheter till utdelade mappar
http://stoppa-storebror.se/
http://stoppafralagen.nu/

server med Fiesty Fawn server edition
HP NC40xx Fiesty Fawn 8.10
HP Pavillion 9095ea Windows XP
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

look2 skrev: JAg kan tex inte gör som så att medlemarna i gruppen familj har fullständiga rättigheter i mappen bilder, användare som är med i gruppen users har läsrättigheter samtidigt som medlemar i gruppen remote även de har skrivrättigheter. och de som är med i nån annan grupp inte har någon access alls
Finns det inget annat program som löser sånt där?
Men Ubuntus nätverk är ingen höjdare.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Har man ett nätverk med bara Linuxdatorer kan man nog få det mesta att fungera mellan dom. Det kan också funka om man bara har Windowsburkar i nätverket. Problemen uppstår när man har blandade nätverk. OK, Linux har Samba, men Windows har inte samma strikta syn på säkerhet och rättigheter som Linux och kan det bli svårt. Men ju längre tiden går och det visar sig att det tidiga konceptet för nätverk i Windows bara utgör ett enda stort säkerhetshål, så kommer Windows att bli allt mer likt Linux. Dessutom tror jag inte att vare sig Linux eller Windows kan koppla fler än en grupp till varje mapp. Det brukar vara ägare, grupp och andra. Rätta mig om jag har fel.
johante

Inlägg av johante »

Det är det som är bra med open source att om något saknas så är det alltid någon som fixar det. I alla fall enklare applikationer.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"