Partitioner
Partitioner
När jag installerade Ubuntu så blev partitionerna lite fel, den där jag tänkt lagra filer blev visst den lilla och den med själva operativsystemet blev den stora. Så nu ska jag installera om, men nu förstår jag inte riktigt. Det vill sig inte.
Behöver jag en "swap"-partition, vad är det egentligen? Vad menas med "monteringspunkt"?
Vad jag vill ha är en mindre partition för operativsystemet och program samt en större partition för lagring, vad ska de stå som? /Home, /Usr?
Behöver jag en "swap"-partition, vad är det egentligen? Vad menas med "monteringspunkt"?
Vad jag vill ha är en mindre partition för operativsystemet och program samt en större partition för lagring, vad ska de stå som? /Home, /Usr?
SV: Partitioner
swap är precis som växlingsfilen i windows. Väldigt enkelt förklarat så är det lite extra plats när ram-minnet inte räcker till 
Storleken på denna varierar lite beroende på hur mkt ram du har och vad du kör för program. Förr i tiden tror jag att man skulle ha ungefär dubbelt så mkt swap som ram, men eftersom dagens datorer har så mkt minne så är det oftast inte nödvändigt, såvida du inte ska köra väääldigt minneskrävande saker. En del kör tom. helt utan swap.
Hur mkt ram-minne har du?
Monteringspunkt är den "plats" i filsystemet som något monteras. Om du kopplar in en usb-hårddisk så komme rden att monteras under /media/disk, och det är då monteringspunkten för denna.
Monteringspunkten för "operativsystemet" är bara / (dvs längst upp i filträdet, eller vad du nu vill kalla det).
Lagringen görs oftast undet /home/Ditt_användarnamn. Så den stora partitionen ska altså monteras som /home. Sedan skapas en mapp för varje användare i denna.
Hoppas att detta klarade upp det hela lite
Det kan vara mkt att ta in på en gång. Om något är oklart, så bara fråga!
Mvh
Pinky

Storleken på denna varierar lite beroende på hur mkt ram du har och vad du kör för program. Förr i tiden tror jag att man skulle ha ungefär dubbelt så mkt swap som ram, men eftersom dagens datorer har så mkt minne så är det oftast inte nödvändigt, såvida du inte ska köra väääldigt minneskrävande saker. En del kör tom. helt utan swap.
Hur mkt ram-minne har du?
Monteringspunkt är den "plats" i filsystemet som något monteras. Om du kopplar in en usb-hårddisk så komme rden att monteras under /media/disk, och det är då monteringspunkten för denna.
Monteringspunkten för "operativsystemet" är bara / (dvs längst upp i filträdet, eller vad du nu vill kalla det).
Lagringen görs oftast undet /home/Ditt_användarnamn. Så den stora partitionen ska altså monteras som /home. Sedan skapas en mapp för varje användare i denna.
Hoppas att detta klarade upp det hela lite

Mvh
Pinky
Tack, jag förstår!
Har 2gb RAM och jag tror faktiskt inte att jag kommer att förbruka det.
Har 2gb RAM och jag tror faktiskt inte att jag kommer att förbruka det.
Jag har också 2gb ram, och har en liten swap på 256mb, för säkerhets skull 

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Swap-partitionen är såvitt jag förstått ett måste ochn med dagens hårddiskar så klarar man sig utan ett gig ändå, hehe... 256Mb räcker säkert dock, jag kör med ett gig & jag har också 2Gb RAM i min burk...RV1956 skrev:Har 2gb RAM och jag tror faktiskt inte att jag kommer att förbruka det.
Root ("/") klarar man sig med 5Gb och man kan i värsta fall öka den i ett senare skede med Gparted.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hur stor hårddisk har du?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Swap behövs inte. jag har 1GB RAM och 2GB swap, jag har aldrig använt swapen. Programm jag lör är vmware/virtualbox (minneskrävande) firefox + ögongodis. Om du inte ska göra nått spec, behövs inte swap.
Rooten (/) behöver inte heller vara så stor, jag har 15GB och använder endast 6GB. Med ubuntu-desktop + kubuntu-desktop + xubuntu-desktop + myhtbuntu-desktop + en massa program installerade.
Rooten (/) behöver inte heller vara så stor, jag har 15GB och använder endast 6GB. Med ubuntu-desktop + kubuntu-desktop + xubuntu-desktop + myhtbuntu-desktop + en massa program installerade.
Som jämförelse så har jag 1.5GB RAM + 1GB swap.
När jag kör Virtualbox plus lite andra program, typ FF flera fönster så tuggar den lite swap. Men så har jag tilldelat halva RAM för t.ex XP i Virtualbox. Vill man dessutom köra fler VMar samtidigt så ...
Att inte ha en swap är som att köra bil utan säkerhetsbälte, oftast går det bra, men ...
Har man en laptop och vill stänga ned i viloläge så måste dessutom swappen vara minst lika stor som RAM för att det ska lyckas då det ju är där som RAM-innehållet lagras.
När jag kör Virtualbox plus lite andra program, typ FF flera fönster så tuggar den lite swap. Men så har jag tilldelat halva RAM för t.ex XP i Virtualbox. Vill man dessutom köra fler VMar samtidigt så ...
Att inte ha en swap är som att köra bil utan säkerhetsbälte, oftast går det bra, men ...
Har man en laptop och vill stänga ned i viloläge så måste dessutom swappen vara minst lika stor som RAM för att det ska lyckas då det ju är där som RAM-innehållet lagras.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
jag har 3gb ddr2 ram.
320mb swap
20gb root
20gb home
10gb backup
sen har jag ca 700gb för nerladdade saker.
Hehe
320mb swap
20gb root
20gb home
10gb backup
sen har jag ca 700gb för nerladdade saker.
Hehe
Ubuntu Scripts:
http://www.tinicorp.se/
Det var mycket root det
Själv har jag inte lyckats komma över 4GB än 

-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hehe, men jag har hdd för det så mig spelar det ingen roll för.Bowmore skrev: Det var mycket root detSjälv har jag inte lyckats komma över 4GB än
![]()
Better safe then sorry.
Ubuntu Scripts: