Ubuntu 10.04?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ubuntu 10.04?
Nå, har Ubuntu gått om Windows då tro?
Har gått i en rasande fart med utvecklingen av linuxbaserade system så det är inte någon omöjlighet.
För den som inte vet så handlar det om 10.4 som kommer ut i april 2010.
Har gått i en rasande fart med utvecklingen av linuxbaserade system så det är inte någon omöjlighet.
För den som inte vet så handlar det om 10.4 som kommer ut i april 2010.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: Ubuntu 10.04?
Med dagens glidmedel är det mesta möjligt. 
10.04 är LTS också. Förmodligen. Hoppas att vi lyckas bli nämda i mainstream press då. Typ aftonblasken - 1000 program som sabbar din dator och 1 som räddar den.
Ahhregh! 1680x1050 på en 1280x1024 skärm ger huvudvärk.

10.04 är LTS också. Förmodligen. Hoppas att vi lyckas bli nämda i mainstream press då. Typ aftonblasken - 1000 program som sabbar din dator och 1 som räddar den.
Ahhregh! 1680x1050 på en 1280x1024 skärm ger huvudvärk.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
april 2010.. det är två och ett halvt år.. så fort tror jag inte alla företag kommer att byta, men jag tror defenitivt att linux kommer att vara vardagsmat då 

Ursäkta en oinsatt, men varför just 2010?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag drog till med det årtalet för att det ligger en bit fram i tiden och är jämnt och bra.
Eftersom Ubuntu inte har funnits så länge och ändå har blivit en höjdare på så kort tid så borde det bli superbra år 2010.
Eftersom Ubuntu inte har funnits så länge och ändå har blivit en höjdare på så kort tid så borde det bli superbra år 2010.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Rasmus
2010 är drömåret och (förhoppningsvis) genomslaget för ubuntu/linux.
Men undra hur ubuntu ser ut då? Med compiz-fusion, screenlets, olika dockor m.m. kommer vista aero(stavning?) blekna bort, och det lilla hindret vi har kvar kommer då vara osx, iaf i ögongodis. Användarvänligheten förbättras ju med varje ny version så den duger nog bra, även för "sportfånarna" (om man kan kalla dem det). Drivrutiner behöver vi nog jobba en del på, men när linux växer växer även intresset hos hårdvarutillverkarna
. Det ända negativa jag kan se är att versionnumret 10.04 inte hörtill den snyggare delen 
Men undra hur ubuntu ser ut då? Med compiz-fusion, screenlets, olika dockor m.m. kommer vista aero(stavning?) blekna bort, och det lilla hindret vi har kvar kommer då vara osx, iaf i ögongodis. Användarvänligheten förbättras ju med varje ny version så den duger nog bra, även för "sportfånarna" (om man kan kalla dem det). Drivrutiner behöver vi nog jobba en del på, men när linux växer växer även intresset hos hårdvarutillverkarna

- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Ubuntu 10.04?
Hehe, jag tog och googlade "Ubuntu 10.04" för att se vad folk har för tankar om den versionen, och stötte på den här tråden.
Ubuntu kommer väl antagligen inte gå om Windows i marknadsandel, men visst har det gått framåt lite. (Tyvärr) släpps Windows 7 snart och då kommer det antagligen vara få som kommer att byta till linux.
Vad tror ni nu, mer än 1½ år senare?
Ubuntu kommer väl antagligen inte gå om Windows i marknadsandel, men visst har det gått framåt lite. (Tyvärr) släpps Windows 7 snart och då kommer det antagligen vara få som kommer att byta till linux.
Vad tror ni nu, mer än 1½ år senare?
- Rasmus
Det ser ut att sitta djupare grott än jag trodde. Men jag tycker fortfarande det har gått framåt. Jag tänker då på dell som säljer datorer med ubuntu, en hög med netbooks med linux förinstallerat, för att inte tala om android. Om 5 år har vi gått om osx och linux är förhoppningsvis standard på alla billigare datorerna, dock måste jag erkänna att win 7 är ett väldigt bra os.
-
Re: SV: Ubuntu 10.04?
Läste denna artikel:Rasmus skrev: Drivrutiner behöver vi nog jobba en del på, men när linux växer växer även intresset hos hårdvarutillverkarna.
http://www.tannerhelland.com/ubuntu-linux/ubuntu-1004/
Författaren menar att man till version 10.04 inte bör ha några som helst nya features, Linux-nyheter utan enbart koncentrera sig på att göra operativet mer out of the box-användarvänligt.
Han menar att den vanliga användaren inte bryr sig om att det inte är ubuntu-skaparnas fel utan lata hårdvaruförsäljares fel att drivrutiner saknas.
Alltså istället för att vänta på ökat intresse hos hårdvarutillverkare bör ubuntuprogramerarna skriva egna drivrutiner till det som inte funkar och börja med att söka efter redan prövade metoder hos den stora Ubuntu-gemenskapen. (Ställen och eldsjälar som detta)
Som användare av denna fina mjukvara är jag beredd att hålla med. Ubuntu är redan bättre än windows och kommer att förbli så även om det inte kommer nya Linux-nyheter med varje distro.
Dags att fokusera energin på att skapa drivrutiner istället så att det blir lika självklart att all hårdvara fungerar med Ubuntu såsom det gör med Windows.
Kan konstatera att artikeln skrevs strax innan 9.04, undrar om hans tankegångar hörsammats av Ubuntu-utvecklarna
Jag hoppas verkligen att de lyckas med 10.04 och får den ordentligt stabil framför allt.
Tycker att även om det varit trevligt med en massa nytt godis så har supportbehovet på de senaste releaserna (särskilt 9.10) till tex. sambon blivit alldeles för hög pga buggar & regressioner. Mainstream-folket har hört talas om oss nu, se för sjutton till att de inte tappar intresset för att allt är buggigt. (Vill man ha bleeding edge så får man väl köra fedora eller dylikt
)
Windows 7 verkar vara riktigt bra, men om man jämför hur mycket "nytt" som kommit sedan Vista släpptes jämfört med Ubuntu så springer vi om dem med hästlängder när som helst.
Det var mina åsikter det
Tycker att även om det varit trevligt med en massa nytt godis så har supportbehovet på de senaste releaserna (särskilt 9.10) till tex. sambon blivit alldeles för hög pga buggar & regressioner. Mainstream-folket har hört talas om oss nu, se för sjutton till att de inte tappar intresset för att allt är buggigt. (Vill man ha bleeding edge så får man väl köra fedora eller dylikt

Windows 7 verkar vara riktigt bra, men om man jämför hur mycket "nytt" som kommit sedan Vista släpptes jämfört med Ubuntu så springer vi om dem med hästlängder när som helst.
Det var mina åsikter det