Program installerat i windows, starta i Ubuntu?

fghj.

Program installerat i windows, starta i Ubuntu?

Inlägg av fghj. »

Om jag har Autodesk maya installerat på datorn kan jag då starta det från ubuntu eller måste jag installera det igen, från ubuntu?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Program installerat i windows, starta i Ubuntu?

Inlägg av farmfield »

fghj. skrev:Om jag har Autodesk maya installerat på datorn kan jag då starta det från ubuntu eller måste jag installera det igen, från ubuntu?
Du kan inte installera eller starta Windowsprogram inuti ubuntu utan nån skalapplikation (t.ex. Wine) eller Virtualisering (t.ex. köra XP i Virtualbox och programmen där) men då Virtualiseringsprogrammen i stort inte stöder 3D/OpenGL så skulle det vara t.ex. i Wine då vilket jag tvekar stort om huruvida man skulle kunna köra en såpass "tung" applikation i...

Så Maya får nog stanna i Windows så får du t.ex. kolla Blender i Ubuntu istället, lite udda gränssnitt säger en del men kan inte vara värre än Lightroom... xD

Enkel animation i Blender: http://www.youtube.com/watch?v=WyQvfVhwxYk
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Du måste installera om Maya i Ubuntu. Tror jag.

Förmodligen har dem en speciell Linux installer som måsta köra sitt eget race och ordna alla inställningar.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
fghj.

Inlägg av fghj. »

okej tack :) jag tror jag läste någonstans hur man installerade maya i linux, skulle bara kolla om man tvungen att installera det när man redan hade det haha :P fast tror nog jag har maya på windows och testar blender i ubuntu istället, det verkade intressant ;D
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Det är nog bättre att installera Linux-versionen av Maya i Linux, än att försöka installera Windows-versionen i Wine eller CrossOver... :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Såg efter min sista post att Maya fanns till Linux, blev lite paff... Fast å andra sidan så avskyr jag Maya eftersom jag är gammal Softimage-slav, hehe... Har dessvärre inte kollat spec. mkt på blender men det är i mycket upp till användaren hur bra 3D-programmen är...
fghj.

Inlägg av fghj. »

Jag har hållt på med maya i ett par år :P och det första jag tänkte när jag öppnade Blender var: "Va!?"

Det var ett rätt skumt program tyckte jag, så jag håller mej nog till maya ett tag till eftersom det är det programmet vi håller på med i skolan.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sitt i fem år i Softimage så tycker du Maya e rätt skumt i början också, hehe - fast tvärtom e nog ännu värre... Mayas material- och texturhantering var för mig total idioti jämfört med SI's som var lite mer som Photoshop-tänkandet med lager på lager...

Jag tror 3D-applikationer tillhör dom vars gränssnitt och funktionalitet diffar mest bland dom tunga applikationerna, av videoredigeringsprogrammen är det nog bara FinalCut som jag personligen tyckt var jobbigt att ställa mig om till, annars kan man hoppa mellan applikationerna utan allt för stora lärokurvor... 3D-programmen har ju en tendens att kalla samma sak olika i alla program - utom lattice som av någon okänd anledning slunkit med som standarduttryck... xD
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"