Uppbyggt?

fkplm

Uppbyggt?

Inlägg av fkplm »

Finns det någon som skulle kunna förklara, eller hänvisa mig till en förklaring, över hur ubuntu är uppbyggt. Typ om kataloger, root, filesystems osv. Jämfört med windows c:/

Vart hamnar installerade program? Varför ligger mina andra hårddiskar under media(det verkar inte logiskt, sett ur windows-ögon)? Hur kollar jag utrymme på min "c:" hårddisk?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Uppbyggt?

Inlägg av ZX Spectrum »

Linux är uppbyggt på ett helt annat sätt än Windows. Finns vissa mappar som man bör ta lite mer notis om, exempelvis /home-mappen som är den viktigaste eftersom där ligger alla inställningar som du har gjort i samtliga program som är installerade.
Jag brukar lägga /home-mappen på en egen partition. Nästa gång jag behöver installera om Ubuntu så behåller jag /home-mappen intakt utan omformatering och vips så har jag alla mina egna inställningar i exempelvis OpenOffice och Evolution tillbaka.
/etc-mappen brukar innehålla alla konfigurationsfiler såsom inställningar till grafikkort, hårddiskar m.m.
När man exempelvis vill välja vilket program som en viss filtyp ska startas med så går man in i en mapp som heter /usr/bin
Där finns samtliga programvaror (typ exe-filerna till programmen i Windows) som är installerade.
Bra att veta när man högerklickar på en fil i Nautilus under platser-menyn och väljer egenskaper och programmet inte finns deklarerat i listan. Då väljer man bläddra och går in i /usr/bin
Sen det där med /media-mappen är bra när man väl har lärt sig.

Allt handlar om vana. Ger man sig till tåls så blir det lättare efter ett tag.

gparted är ett bra program för att hålla översikt över hur mycket som är använt på diskarna. Går att installera under System/administration/Pakethanteraren Synaptic
Sök där på "gparted".
För att se hur mycket ledig plats det finns på olika partitioner så kan man gå in under Platser-menyn och välja en hårddisk så står det hur mycket ledigt utrymme du har längst ner.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Som ZX Spectrum skrev, så är Linux och Windows två helt olika system. Lär man sig det ena går det nog bra vilket som. Men om man redan lärt sig ett av dom och ska gå över till det andra, då är det många saker man måste lära om.

För att förstå Linux uppbyggnad tänker man sig det hela som ett träd med olika grenar. Under starten monteras (läggs till) allt och man talar då om monteringspunkter. Även USB-minnen läggs till i den här strukuren, men då i en underkatalog.

/     En stammen (eller rooten), d v s den punkt som allt annat läggs till under.
/home Användarnas katalog.
/etc   Här finns konfigurationsfiler och startskript.
/usr   Här hamnar de flesta program man installerar, t ex via Synaptic. I den här katalogen finns /usr/bin
            där det finns program som vanliga användare kan kör och /usr/sbin som är program för admin.
/var   Innehåller mappar för t ex loggfiler.
/boot   Här finns de filer som styr starten av systemet.
/bin   Program för systemet.
/sbin   Program för systemet som endast admin kan köra.
/mnt   Det är här man förr brukade lägga till andra hårddiskar m m.
/media Här hamnar nu för tiden andra hårddiskar, USB-minnen, cdrom, diskett m m. Om man har något sånt
              brukar det dyka upp en ikon på skrivbordet.

Det vanligaste filsystemen i Linux är nog ext2, ext3 och reiserfs, men det funkar även med flera andra, t ex FAT och på senare tid också NTFS.

För att få en inblick i Linux, rekommenderar jag att du laddar ner "Att använda LINUX och GNU" skriven av Linus Walleij.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

fkplm skrev:Finns det någon som skulle kunna förklara, eller hänvisa mig till en förklaring, över hur ubuntu är uppbyggt. Typ om kataloger, root, filesystems osv. Jämfört med windows c:/

Vart hamnar installerade program? Varför ligger mina andra hårddiskar under media(det verkar inte logiskt, sett ur windows-ögon)? Hur kollar jag utrymme på min "c:" hårddisk?
För att få en rätt udda (iaf som windowsanvändare) men ändå god överblick på systemet, kataloger & hur mycket plats som används så finns verktyget diskanvändsningsanalysator - ja den heter verkligen så - under program/tillbehör
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jag har bara drygt 5 månaders erfarenhet av Ubuntu och det måste tillstås att det är liten inlärningströskel att lära sig gnu/linux. Men det är det banne mig värt!
Lite hemläxor ska man väl tåla  ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev: Jag har bara drygt 5 månaders erfarenhet av Ubuntu och det måste tillstås att det är liten inlärningströskel att lära sig gnu/linux. Men det är det banne mig värt!
"Learn to let go", all lära sig (eller "våga") släppa taget om XP (och gammalt tänkande) är det svåraste såklart...

Jag som varit "dual" i åratal och hoppat mellan NT3-4-5-6 och MacOS 6-7-8-9-X har förmodligen haft det lättare än dom dom hoppat direkt från Windows till Linux men jag fick lära mig ett nytt "shell-tänkande" även om jag haft lite hjälp av att ha knackat DOS en gång i tiden...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

farmfield skrev:
Ulsak skrev: Jag har bara drygt 5 månaders erfarenhet av Ubuntu och det måste tillstås att det är liten inlärningströskel att lära sig gnu/linux. Men det är det banne mig värt!
"Learn to let go", all lära sig (eller "våga") släppa taget om XP (och gammalt tänkande) är det svåraste såklart...

Jag som varit "dual" i åratal och hoppat mellan NT3-4-5-6 och MacOS 6-7-8-9-X har förmodligen haft det lättare än dom dom hoppat direkt från Windows till Linux men jag fick lära mig ett nytt "shell-tänkande" även om jag haft lite hjälp av att ha knackat DOS en gång i tiden...
För mig var det inte så himla svårt att släppa taget om Windows XP. Kommer ju ändå från en Windowsfri tid då jag hade en ZX Spectrum ;)
Är nog svårare för alla dessa som växte upp med Windows 98 och sen följde Microsofts utveckling sen dess.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

farmfield skrev:
För att få en rätt udda (iaf som windowsanvändare) men ändå god överblick på systemet, kataloger & hur mycket plats som används så finns verktyget diskanvändsningsanalysator - ja den heter verkligen så - under program/tillbehör
Den va ju kul  ;D
Men ...
Hur ska man tolka det här som ser ut som en paj som nån slängt i väggen. Har försökt läsa mej till det i Hjälp-funktionen, men där står inget vettigt! ???
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

lennart_sj skrev:
farmfield skrev:
Den va ju kul  ;D
Men ...
Hur ska man tolka det här som ser ut som en paj som nån slängt i väggen. Har försökt läsa mej till det i Hjälp-funktionen, men där står inget vettigt! ???
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

lennart_sj skrev:Hur ska man tolka det här som ser ut som en paj som nån slängt i väggen. Har försökt läsa mej till det i Hjälp-funktionen, men där står inget vettigt! ???
Dra med musen/pilen över "bitarna" så får du information om respektive "skiva" typ...  ;D
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

farmfield skrev: Dra med musen/pilen över "bitarna" så får du information om respektive "skiva" typ...  ;D
Aha. Jag försökte fundera ut på vilket sätt färgerna i staplarna till vänster hängde i hop med färgerna i "tårtan". Jag kunde inte hitta nåt samband. Tydligen finns inget heller!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

I motsats till windows så vet man direkt på beteckningarna om man har med flera olika hårddiskar att göra eller om det bara är olika partitioner. det finns ju också alltid minst en partition per hårddisk.
sda är den första disken
sdb är den andra disken
sdc är den tredje disken
osv

sda1 är den 1a partitionen på den första disken
sda2 är den 2a partitionen på den första disken
...
sdb1 är den 1a partitionen på den andra hårddisken
osv

Väldigt logiskt när man väl har vant sej.
I vissa andra distributioner så heter hårddiskarna ibland hda, hdb istället.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"