Hejsan allihop, nybörjare med frågor här. [LÖST]

Användarvisningsbild
Nikurasu

Hejsan allihop, nybörjare med frågor här. [LÖST]

Inlägg av Nikurasu »

Har yrat runt lite på forumet i knapp en timme utan att hitta något som kunde besvara mina frågor så jag tar mig friheten att ställa dem själv.

Till skott, jag är intresserad av att ta steget från Windows till Ubuntu men har en del funderingar innan jag tar detta kliv.

Det är nämnligen så här att jag är intresserad av web design och är audiofil (älskar musik) och är van vid och
skulle vilja fortsätta jobba med Adobe Photoshop men har inte den blekaste aning om det finns en version av
det som fungerar till Ubuntu?

Sedan så är det ju såklart musiken, visst finns det ju program för det men eftersom jag äger en ipod som kräver
att man har itunes på datorn så kan det komma lite problem eftersom jag inte vet om det finns något liknande
man kan använda för att använda sin ipod som i vanlig ordning när det gäller att handla låtar osv osv?

Och så klart, har haft Ubuntu installerat förut på datorn men kom aldrig så långt på grund av att jag blev lite smått
orolig efter att ha kommit fram till frågorna om det ovanstående, men det jag också undrar är om det är att bara
mata in install skivan för var och en hårdvara i datorn och installera drivrutinerna som vanligt eller det måste göras
på något speciellt vis?

Tack i förhand
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Hejsan allihop, nybörjare med frågor här.

Inlägg av Ulsak »

Hej och Välkommen!

svarar på dina frågor i blandad ordning.

* När du installerar ubuntu så hittar installationsprogrammet det mesta utan problem. Det kan bli lite pillande med grafikkortet men även där kommer du att få en dialogruta serverad.
*Photoshop, ja. En del av vännerna i detta forumet, t ex Farmfield kör en del favoritprogram från Windowssidan i sk Virtualbox, kan fungera i Wine. Jag vill ändå rekommedera GIMP som följer med som standard. En liten inlärningströskel att kliva över..men ändå

* Just musikprogram finns det gott om och faktiskt en som kan hantera iPod som kommit nyligen. Jag använder Soundjuicer , Amarok och Last.Fm men det finns många fler musikprogram som kan funka just för dig

Det är bra att du skrev i nybörjartråden. Jag rekommederar också att använda sökfunktionen http://ubuntu-se.org/smf/index.php?action=search på de nyckelord och ämnen som du är intresserad av.

lycka till!
Användarvisningsbild
Nikurasu

Inlägg av Nikurasu »

hmm okay, ja pillande med grafik-kort läste jag en del om i forumet men har en hög nivå av envishet och kreativitet
så det mesta brukar gå.  ;D

Jo jag har hört talas om det här med Virtualbox (snackade lite med vänner som har varit bekanta med linux).
Så får väl köra på det sen när jag håller på med designs osv. (har testat GIMP och det är inget för mig)
(Har även planer för att köpa mig en MAC laptop för allt jobb med media så det kan komma att ta över den
biten senare när pengarna finns tillgängliga)

Hmm okay, ja visste inte om det fanns eller ej för linux (mac o windows gillar ju inte linux så värst så).  ::)

men jag tackar mycket för svaren och tipsen jag fått och det blir väl att bränna ut Ubuntu och allt annat man vill ha
kvar och installera alltihop imorgon.  ;D
Senast redigerad av 1 Nikurasu, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Nikurasu!  Hej och välkommen.  Jag kör Photoshop7 med hjälp av ett program som heter Wine som finns att ladda ner med Synaptic. Funkar bra i Ubuntu.
Har hört att även nyare Photoshop kan fungera i Wine (med lite pillande).
Ska du ha senaste Photoshop så kanske du ändå ska försöka med Virtualbox. Iså fall måste du installera Windows innuti Ubuntu med hjälp av Virtualbox. Sedan installerar du din Photoshop i Windows som vanligt. En bra sak med Virtualbox är att du kan spara sessionen så du slipper starta om Windows varje gång. Windows startar då upp just där du slutade så det går fort.
Var inte rädd att fråga. Många vill hjälpa dej.  Kom bara ihåg att många av oss är amatörer (som jag) så du ska inte tro blint på allt vi säger.  Men en del av oss är väldigt duktiga på Ubuntu.

Just nu när jag skriver så kör jag Debian i Vmware innuti Ubuntu. Vmwareplayer är gratis liksom Virtualbox.    Debian är ett Linux:OS liknande Ubuntu.  HA en bra dag.
                                                                                                                              :D
Användarvisningsbild
Nikurasu

Inlägg av Nikurasu »

hmm okay, eftersom jag äger en kopia av Adobe Creative Suite Production Studio Premium så använder jag i princip det
nyaste inom adobe. (Photoshop CS2, visst det nyaste är ju CS3 men men...) så får hoppas alltihop går in i virtualbox.

Om jag ska vara helt ärlig så kom jag först i kontakt med Ubuntu efter att ha köpt en tidning som handlar om att
göra websidor och allt relaterat till det så fick man en skiva med där det fanns Virtualbox med Ubuntu i det. så har
lite koll på hur VirtualBox funkar iaf.

Och nog ska jag allt bomba er med frågor över saker som jag inte kunnat lösa själv efter timmar av försök att fixa själv.
(som nämnt ovan så är jag väldigt envis av mig och ofta går efter "bra karl klarar sig själv" ända tills det är hopplöst.)  ;D
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Nikurasu skrev: hmm okay, eftersom jag äger en kopia av Adobe Creative Suite Production Studio Premium så använder jag i princip det
nyaste inom adobe. (Photoshop CS2, visst det nyaste är ju CS3 men men...) så får hoppas alltihop går in i virtualbox.

Om jag ska vara helt ärlig så kom jag först i kontakt med Ubuntu efter att ha köpt en tidning som handlar om att
göra websidor och allt relaterat till det så fick man en skiva med där det fanns Virtualbox med Ubuntu i det. så har
lite koll på hur VirtualBox funkar iaf.

Och nog ska jag allt bomba er med frågor över saker som jag inte kunnat lösa själv efter timmar av försök att fixa själv.
(som nämnt ovan så är jag väldigt envis av mig och ofta går efter "bra karl klarar sig själv" ända tills det är hopplöst.)  ;D

Satsa du på Virtualbox.  Är bara din Ubuntupartition tillräckligt stor så kan du Installera väldigt stora system i Virtualbox.
"bra karl klarar sig själv"  Tillsammans på Ubuntu-forum klarar vi även det som inte bra karl fixar!
(som du märker så har vi jour dygnet om)
                                                                                                              ;D
Användarvisningsbild
Nikurasu

Inlägg av Nikurasu »

hehe, jodå den partitionen kommer vara stor eftersom windows kommer att försvinna. ska jag väl byta så ska det vara
ordentligt, kan ju trots allt ha windows biten i VirtualBox. ;)

Yepp, united we stand, divided we fall.
Haha, jo tack det ser jag. Men nu verkar det som om mina frågor har besvarats så nu ska vi inte gå bärsärkargång
på denna tråden, då kanske mod'sen blir sura. ;D
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

(som nämnt ovan så är jag väldigt envis av mig och ofta går efter "bra karl klarar sig själv" ända tills det är hopplöst.)
Haha, sån är jag oxå. Men det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Vi vill alla att Ubuntu fungerar för alla.
Det är vad ubuntu betyder
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"