Varför får man sälja det här?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Varför får man sälja det här?

Inlägg av Bossieman »

En kompis har precis köpt en dator för att ge bort i jul till en tjej. Detta är datorn:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=207715

Specsen är följande:

Celeron M 420 1.6GHz
512MB Internminne
80GB 5400 rpm HDD
DVD-brännare
Trådlöst nätverk
Windows Vista BASIC

Vi har suttit med datorn nu och försökt få datorn att funka bra men det är tämligen helt omöjligt. Datorn är så seg att det inte finns ord för det. Att installera iTunes tar hur lång tid som helst. Jag skulle vilja påstå att datorn är oanvändbar, det känns som jag sitter på en 7 år gammal laptop.
Hur kan man sälja dessa datorer när de bevisligen måste finnas vetskap om att datorn i stort sett är oanvändbara från start.
Finns det några tips om att få datorn snabbare, kan man stänga av processer m.m.?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

SV: Varför får man sälja det här?

Inlägg av Okänd »

Att köra Vista med en 1,6 Ghz processor är som att köra en Porsche med en Traktormotor.
Glöm det.
Radera allting och installera Ubuntu.
LJ
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Little John skrev: Att köra Vista med en 1,6 Ghz processor är som att köra en Porsche med en Traktormotor.
Glöm det.
Radera allting och installera Ubuntu.
LJ
Jo, det är mitt förslag med men killen som köpt dator vill inte. Men tips om att snabba upp den?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Kanske en modifiering av Little Johns förslag:
Glöm det.
Radera allting och installera XP.

Nästa förslag:
Skaffa mer minne! Som jag har förstått det så äter Vista minne, och en ytterligare GB går att få tag på ganska billigt (är inte säker på att det är exakt rätt minnen, du kanske skall ha PC4200 eller nåt):
http://www.dustinhome.se/pd_5010090567.aspx

Här står hur du stoppar i mer:
[EN LÅNG LÄNK]
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Han behöver peta in lite mer internminne för att få liv i den. Vista i kombination med 512 Mb bådar inte gott.
Started out with nothing and have most of it left
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Hmm, mer minne låter som en bra idé men nu har ju killen redan betalt klart datorn om ni förstår vad jag menar.
Grundproblemet är att datorn komemr förinstallerat med Vista och det funkar kasst. Om jag bara vill utifrån mjukvara snabba upp det hela finns det inget man kan göra förutom att installera XP?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Bossieman skrev: Hmm, mer minne låter som en bra idé men nu har ju killen redan betalt klart datorn om ni förstår vad jag menar.
Grundproblemet är att datorn komemr förinstallerat med Vista och det funkar kasst. Om jag bara vill utifrån mjukvara snabba upp det hela finns det inget man kan göra förutom att installera XP?
Jag tror att man kan glömma Windows Vista på den datorn. Kan man inte ringa till Microsoft och fråga om man kan byta ut Vista mot XP eftersom datorn inte är kapabel till att klara av Vista?
Dessutom så är väl det en OEM-version som inte kan installeras på en dator som verkligen klarar av Vista?
Alltså har man en version som inte kan användas :(
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

VARNING: Här kommer ett ganska kontra-produktivt inlägg.

Det är kanske inte värt besväret, men en reklamation är ju alltid ett alternativ? Ingen skall kunna/få sälja en dator med mjukvara som inte är anpassad för hårdvaran, kräva betalt för det och i vissa fall även hävda att garantin försvinner om man avinstallerar :o Jag är så trött på att Microsoft, mer eller mindre, tvingar hårdvarutillverkarna att bundla Vista istället för XP (som verkar vara ett bättre alternativ för många av de datorer som säljs nya idag).

Om hårdvarutillverkarna då får reklamationer, återlämningar, arga men välformulerade brev etc. som berättar att de säljer en produkt som inte på något vis fungerar tillfredställande kanske de kan komma på andra tankar?

Sådär, nu har jag varit lite småbitter över Microsoft en stund. Ber om ursäkt för detta.

Lycka till, Bossieman!

P.S. Jag vet inte om det är så många här som är bra på det, men det finns ju säkert andra forum där folk är bra på att tweaka Vista så att det inte kräver så mycket prestanda :) D.S.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Jag gjorde så här nu, jag stoppade in ett 1 GB extra minnesmodul jag hade så nu ligger datorn på 1.5GB.
Det funkar klart bättre men det är segt ändå. La upp en video kolla här. Är detta normalt. Ursäkta kvalitén :)

http://www.youtube.com/watch?v=S7h76xuBZnY
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bossieman skrev: Jag gjorde så här nu, jag stoppade in ett 1 GB extra minnesmodul jag hade så nu ligger datorn på 1.5GB.
Det funkar klart bättre men det är segt ändå. La upp en video kolla här. Är detta normalt. Ursäkta kvalitén :)

Nu vet jag inte. 2 minuter för att boota..är egentligen normal för windows
LJ
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Little John skrev:
Bossieman skrev: Jag gjorde så här nu, jag stoppade in ett 1 GB extra minnesmodul jag hade så nu ligger datorn på 1.5GB.

LJ
Nej, det är inte normalt. På min burk som är närmare 6 år gammal så tar WinXP c:a 1 minut att ladda.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Little John skrev:

LJ
jag tänkte även på firefoxstarten alá 10 sekunder. 
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

O.M.G. Om det går något snabbare med 1 mb extra, hur lång tid tog det då innan ?
Detta är ju skrämmande, håller med, hur kan man sälja något sådant ??
Ge honom en live-CD vet jag !! När han upptäcker skillnaden så vill han inte se Vista mer sedan.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
frippe

Inlägg av frippe »

Vista Basic är ett skämt som troligtvis bara finns för att locka köpare som sedan inser att de måste uppgradera till en annan version av Vista.
Efter hård kritik erbjuder Microsoft en nergradering till XP. Finns ingen info om det  i datapaketet så ska leverantören kunna hjälpa till med att upplysa om det.
Självklart erbjuder de inte en uppgradering till en bättre version av Vista.
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

frippe skrev: Efter hård kritik erbjuder Microsoft en nergradering till XP.
Är det möjligtvist ett tyst generat erkännande av M$ att Vista är ett misslyckande !!?

Lite OT:
Jag har hört ryckas om att anledningen  till att Vista går så segt är att all kommunikation mellan processor och HD/CD-rom kodas. Detta för att försvåra piratkopiering av Vista. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu blev det väldigt offtopics, men jag fortsätter på samma tema.
Jag kör med dualboot på min 6 år gamla dator. Ubuntu+WindowsXP.
Vad jag har märkt så går Windows XP trögare nu för tiden än vad den gick för 3 år sedan. Har en teori om att detta måste ha med Windows update och alla uppdateringar som kommit sen dess. Då har jag ändå en relativt nyinstallerad Windows-partition.
Servicepack 2 tar väl sin beskärda del också? Sen vet jag inte om dom lagt in extra piratskydd och annat för att kolla om man kör äkta Windows eller inte?
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag är grymt imponerad av hur bra XP går i VirtualBox, minst lika snabbt som XP går direkt från disk på mina pärons burk (som är ungefär samma spec som min egen)...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

farmfield skrev: Jag är grymt imponerad av hur bra XP går i VirtualBox, minst lika snabbt som XP går direkt från disk på mina pärons burk (som är ungefär samma spec som min egen)...
Här går det helt klart snabbare i VBox.  8)
Men så är installationen på disken ganska gamal också...
ZX Spectrum skrev: Nu blev det väldigt offtopics, men jag fortsätter på samma tema.
Jag kör med dualboot på min 6 år gamla dator. Ubuntu+WindowsXP.
Vad jag har märkt så går Windows XP trögare nu för tiden än vad den gick för 3 år sedan. Har en teori om att detta måste ha med Windows update och alla uppdateringar som kommit sen dess. Då har jag ändå en relativt nyinstallerad Windows-partition.
Servicepack 2 tar väl sin beskärda del också? Sen vet jag inte om dom lagt in extra piratskydd och annat för att kolla om man kör äkta Windows eller inte?
Personligen så tycker jag att XP går klart mycket snabbare när man installerat SP2. Iallafall om man installerar utan något SP, och testar tex IE, blädrar bland lite filer osv.
Allt sådant går snabbare sen.

WilhelmBerg skrev:
frippe skrev: Efter hård kritik erbjuder Microsoft en nergradering till XP.
Är det möjligtvist ett tyst generat erkännande av M$ att Vista är ett misslyckande !!?

Lite OT:
Jag har hört ryckas om att anledningen  till att Vista går så segt är att all kommunikation mellan processor och HD/CD-rom kodas. Detta för att försvåra piratkopiering av Vista. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
Om man kollar på DRM skyddat material så är det kryptering från början till slut. Men annars tror jag inte att det är det. Men man vet ju aldrig...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Det står förviss att för vista home basic behövs endast 512mb ram, men vem som helst som använt vista 5 minuter förstår att det inte funkar... Det är fruktansvärt att de ens säljer en sån dator :P

Min gissning på varför det fortfarande går långsamt, trots det extra minnet är att det bara är en 5400rpm hårddisk. Skaffa en 7200rpm så bör det går mkt fortare  >:(
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Pinky skrev: Det står förviss att för vista home basic behövs endast 512mb ram, men vem som helst som använt vista 5 minuter förstår att det inte funkar... Det är fruktansvärt att de ens säljer en sån dator :P

Min gissning på varför det fortfarande går långsamt, trots det extra minnet är att det bara är en 5400rpm hårddisk. Skaffa en 7200rpm så bör det går mkt fortare  >:(
Som med allt så brukar man behöva "Recomended" på systemkraven för att det ska funka hyffsat. Minimum är precis vad det låter som. Det funkar, men inte mer...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"