Jag har kryssat runt här och på resten av webben utan att finna en förklaring till mitt "problem" därför startar jag en ny tråd.
Jag kör sedan ett par dagar Ubuntu 7.10 på min laptop. Jag har ett litet windowsnätverk med bland annat en del musik och film utdelat. Jag når detta nätverk med Nautilus 2.20.0 och jag kan spela mediafiler med bland annat Totem som kom med disten. Jag surfar nätet utan bekymmer och firefox kommer åt uTorrents webgränssnitt (server på en win2000-maskin).
Till problemet: Jag har i efterhand installerat bland annat XMMS och VLC, dessa program vill överhuvudtaget inte kännas vid några filer från nätverket. I 'öppna' och 'spara' dialogrutorna
syns inte mina nätverksenheter alls. Detsamma gäller Firefox, som ju var med i disten från början.
Jag är väldigt förbryllad över hela saken. Om någon här kan reda ut vad detta beror på och/eller ge tips hur jag bär mig åt för att lösa det hela är jag mycket tacksam.
Åtkomst till windowsnätverk
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Åtkomst till windowsnätverk
Det hela beror på hur gnome, kde och en massa olika program fungerar. Gnome har något som heter vfs (virtuelt filsystem) som gör att det är enkelt att låtsas som att t.ex. cifs-utdelsningar (det är det som "windows file sharing" är) är "mountade" för olika gnomeprogram som bryr sig om att använda gnome:s vfs. Tyvärr så tycker inte xmms och vlc om vfs utan kräver "riktiga" mountningar eller andra anslutningar. Tyvärr.
En "riktig" mountning kräver antingen att man ändrar i fstab eller att man kör "mount"-kommandon i terminalen (antagligen finns det något grafiskt verktyg för det oxå, jag använder det bara inte).
En "riktig" mountning kräver antingen att man ändrar i fstab eller att man kör "mount"-kommandon i terminalen (antagligen finns det något grafiskt verktyg för det oxå, jag använder det bara inte).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Se där ja ! Nu blev det begripligt. Tack så mycket för ditt svar och din förklaring Mekaniserad Apelsin. Jag installerade 'smb4k', ett litet grafiskt program som sköter om monterandet så att "riktiga" monteringar kan göras utan att härja i terminalen varenda gång. Nu funkar det precis som jag vill att det ska.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
intressant... Måste prova smb4k så fort jag kommer hem.Ivarsson skrev: Se där ja ! Nu blev det begripligt. Tack så mycket för ditt svar och din förklaring Mekaniserad Apelsin. Jag installerade 'smb4k', ett litet grafiskt program som sköter om monterandet så att "riktiga" monteringar kan göras utan att härja i terminalen varenda gång. Nu funkar det precis som jag vill att det ska.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
smb4k är ett KDE-verktyg med flera bra funktioner.