Nu har jag skickat windows åt h-e och försöker trampa igång i linux världen...
Var först jätteimponerad av hur lätt allt var att installera och hur lättöverskådligt allt är, men ju mer man ger sig in i desto fler saker blir svårt att få att fungera som det ska...
Har snurrat runt efter svar på mina frågor men inte hittat något som funkar..
1. Grafik

Rätt vad det är så fryser datorn och tuggar... kan ta upp till 30 sek att starta ett program.. ibland!
Hade samma problem med i windows på denna dator som försvann när jag ställde om grafik "till bästa prestanda"... Finns något liknande här?
2. Ljud/video
Har installerat mplayer och den funkar.. nästan bra.. Kastar upp ett error meddelande typ "hittar inte codec.." sen kör den igång som vanligt.. när den stannar så kommer det upp nåt error då med som skall klickas bort.... Har valt när ett filmklipp skall startas att mplayer skall väljas, men får lik förbannat frågan nästa gång igen...
Vad gör jag åt det?
3. Internet
Så förbaskat segt!!! funkade kanonfint med firefox första dagarna, men nu är det riktigt illa...
Bytte till swiftweasel, för det skulle gå bättre, och ja, lite bättre men det tar upp till 20-30 sek att hoppa igång efter knapptryck.. Ladda ner filer går smärtfritt, men surfa.. usch..Har testat linan och den är ok. (både med vista laptopen och bredbandstestet här...) Var ska jag börja leta fel?
Har ingen värstingdator, men när xp funkade på denna så borde den väl räcka till?
Tacksam för svar?