Jag kör Ion på regelbunden basis, men är inte en hejare på Lua, så är det konfigurationsfiler du behöver hjälp att skriva vet jag inte om jag kan hjälpa dig. Men lite grundläggande navigation med standardkortkommandon kan jag gå igenom:
F2: starta en terminal. Du kan ändra vilken antingen genom att ändra vilket som är din x-terminal-emulator, eller genom att ändra i Ions konfigurationsfil.
F3: starta ett program, här kan du antingen ange hela sökvägen, eller bara namnet på filen (om den finns i PATH).
(Alt-)F9: Starta en ny (standard)arbetsyta.
Alt-
N: gå till arbetsyta
N (
N heltal).
Alt-s: dela nuvarande arbetsyta horisontellt.
Alt-k-s: dela nuvarande arbetsyta vertikalt.
Alt-c: stäng program.
F12: huvudmenyn. Skriv session/exit för att stänga av/logga ut.
Det finns givetvis en
massa annat att göra, men jag rekommenderar verkligen en läsning i manualen som nås med Alt-F1. Lägg märke till att det som kallas Mod1, som standard, är Alt. Du kan ändra så att din modifierare är t.ex. Mod3 (istället för Mod1) och att Mod3 är CapsLock - som man ändå inte använder
Det blev lite förvirrat, men det som jag tror är ditt problem är att dina vanliga kortkommandon inte fungerar eftersom de innehåller Alt. Och eftersom Alt är standard-modifiern i Ion försvinner stora delar av dina kortkommandon - beskriver detta ditt problem?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...