Nytt grafikkort (tips tack)

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
skillz

Nytt grafikkort (tips tack)

Inlägg av skillz »

Ska köpa nytt grafikkort nu i dagarna och eftersom hårdvara inte är min starka sida så behöver jag hjälp med att välja. Allt jag vet just nu är att det ska vara ett GeForce (pci-e) kort. Vill inte ha ati då drivisarna knasar. Jag behöver inget värstingkort. Det jag ska göra i stort sett är väl surfa, kolla på film och liknande grejer. Kanske lite spel också. Men runt runt 1500:- hade jag tänkte mig (går väl att töja lite på).

Tack! :)
Användarvisningsbild
Buggen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Nytt grafikkort (tips tack)

Inlägg av Buggen »

linux: amd 3800+, 2048mb ddr2, geforce 9500gt 512mb
windowz: intel c2d e8400, 2048mb ddr2, radeon hd3870 512mb
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

En liten parentes i sammanhanget, jag fick med ett 8500 kort med burken jag precis köpte och
kan inte för 5 öre få ordning på overscanen på Video utgången. Har letat runt en hel del och det verkar som
om nVidia själva tagit bort den möjligheten i drivrutinerna på senare tid till flera kort.

Någon påstod att hela 8x00 serien var drabbad av detta, både på PC och linux sidan.

Om det stämmer att det är så illa vet jag inte men jag är drabbad i vilket fall.
Inte hela världens undergång men visst hade det varit skönt att slippa dylikt småstrul.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
skillz

Inlägg av skillz »

Gainward GeForce 8600 GT SilentFX 512MB
Gainward GeForce 8600 GTS 512MB

Är något av dom bra? En kompis tyckte jag skulle köra på GTS-kortet.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Så nytt Gainward har jag ej erfarenhet av men den jag köpte sist ( 5200) tickade på stabilt.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Lånar tråden.

Funderar på att köpa en Quad Q6600 eller ett nVidia 8800GT som har hårdvarustöd för x264.
Vet något hur detta funkar i Ubuntu om HD fortfarande är lite körigt att få igång?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tompalaz skrev: Lånar tråden.

Funderar på att köpa en Quad Q6600 eller ett nVidia 8800GT som har hårdvarustöd för x264.
Vet något hur detta funkar i Ubuntu om HD fortfarande är lite körigt att få igång?
Hm, vad skulle problemet med HD vara? Hur som hellst så lär det funka utmärkt. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Mina filmer rullar inte på som dom ska "inte ens" 720p
Funkar att se på men sen kan det bara börja hacka som sjutton.

Vet inte ens om det är värt att satsa på ett nytt grafikkort, kikar inte särskillt mycket på HD ändå.
Känns lite onödigt att köra på Quad också, fast det är häftigt ;)
Behöver en ny prolle också.

Kommer nog skaffa både en Quad och G92:an, frågan är bara vilken man ska välja först  :-\

I landsproblem
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tompalaz skrev: Mina filmer rullar inte på som dom ska "inte ens" 720p
Funkar att se på men sen kan det bara börja hacka som sjutton.

Vet inte ens om det är värt att satsa på ett nytt grafikkort, kikar inte särskillt mycket på HD ändå.
Känns lite onödigt att köra på Quad också, fast det är häftigt ;)
Behöver en ny prolle också.

Kommer nog skaffa både en Quad och G92:an, frågan är bara vilken man ska välja först  :-\

I landsproblem
Hm ok. Vad har du för CPU nu? Har du ett grafikkort som klarar av att skicka ut bilder i 30FPS eller vad nu filmen skickar ut så bör det gå...
Själv funkar 720p hyffsat. Högre går inte, men det är för att jag har för klen CPU (2.8GHz P4).

Men som ATI korten beter sig med nya drivarna så är det nog ingen idé. Om det laggar när man scrollar i FireFox så kan man nog grömma HD film...  :-\
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Sitter på en Pentium D 2.66:a
Kortet är ett x1800GTO, det funkar prima, vad är det för problem med scroll i firefox?

Grejen är, som jag fattat det, så linux använder mer RAM än CPU, = Satsa på RAM?
Sitter på fullt tillräckligt med minne, och tror att det är CPU som är flaskhals, kan ju lika gärna vara graffekortet också.

Är det fet overkill med quad i ubuntu?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tompalaz skrev: Sitter på en Pentium D 2.66:a
Kortet är ett x1800GTO, det funkar prima, vad är det för problem med scroll i firefox?

Grejen är, som jag fattat det, så linux använder mer RAM än CPU, = Satsa på RAM?
Sitter på fullt tillräckligt med minne, och tror att det är CPU som är flaskhals, kan ju lika gärna vara graffekortet också.

Är det fet overkill med quad i ubuntu?
Det har du hest rätt i. RAM är viktigare för systemet. Med för att avkoda högupplöst video så är det råstyrka som gäller.

Quad core, kan man köpa något onödigt i denna värld? ;)
Kanske inte så nödvändigt för Ubuntu, men å andra sidan så har man ju något att komma med skälv i alla dessa k*k mätar tävlingar. ;)

Själv så skulle jag nog köpa en Core Duo, men högre klockfrekvens. Många program är inte skrivna för trådning. Bättre då att de kan köras snabbare på den kärna de använder.
Användarvisningsbild
Buggen

Inlägg av Buggen »

Jag hade problem med 720p-filmer för ett tag sen,
men en uppdatering av nvidiadrivrutiner gjorde susen..
nu flyter tom. 1080p utan några problem.  :D
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Om du kan tänja lite från 1500kr skulle jag verkligen rekommendera ett NVIDIA 8800GT, av någon sort (512MB). Det är verkligen ett sjukt prisvärt kort som exempelvis piskar det dyrare (gamla) 8800 GTS. De ligger kring 2000kr, men är verkligen ett kanonkort utifrån vad jag har förstått från tester och kommentarer från folk som har ett.

Nu är jag visserligen dålig på tillverkare och sådant, men det här är det billigaste, 1990kr:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=244397
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Varför jag funderade på en Quad istället för en Core 2 Duo är att Quaden klockar bättre än E6X50, den är även lätt att få upp till 3GHz.
Men, Ubuntu är ju inte Windows, Ubuntu är alltså inte skrivet för flertrådig?
En grej jag märkte dock när jag körde min Pentium D i 4ghz, var faktiskt att det inte var någon större skillnad mot tidigare frekvens på 2.66.
Sen sitter jag på en bräda som "bara" klarar 1066FSB/Mhz så ingen E6850 som jag var inne på tidigare.

Varför jag funderar på ny processor är när AmaroK läser in mitt album så kan systemet hänga sig, eller snarare det blir väldigt segt, sen tar det lite väl lång tid att
packa upp...hmm... stora filer.
Nackdel: Om programmen inte är designade för flertrådiga processorer kommer jag inte tjäna något på detta

Varför jag funderar på nytt grafikkort är just när jag kollar på film HD i allmänhet så är det inte alltid filmen rullar på så belastas processorn mycket eftersom mitt nuvarande
kort inte har hårdvarustöd/kodning för x264.
Nackdel: Jag får inte ut särskilt mycket av en G92:as prestanda i Ubuntu, eller? Och jag kollar inte på särskilt mycket HD, men om 8800GTn bra i Ubuntu lär
det väl bli en ändring på det..

Ursäkta att jag snodde tråden  ;)
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 25 gånger.
guttergod

Inlägg av guttergod »

Tompalaz skrev: Men, Ubuntu är ju inte Windows, Ubuntu är alltså inte skrivet för flertrådig?
Linux har alltid haft betydligt bättre multiprocessorstöd än windows. Nuff said. :)

Toms hardware har sin VGA guide om man vill jämföra prestanda mellan grafikkort, den är bra.
Kika på tradera, om man inte ska ha det senaste värstingkortet finns det alltid de som vill byta ut sina nästan värstingkort mot det senaste, man får bättre kort för pengarna där med lite tur. :)
Senast redigerad av 1 guttergod, redigerad totalt 25 gånger.
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

guttergod skrev:
Tompalaz skrev: Men, Ubuntu är ju inte Windows, Ubuntu är alltså inte skrivet för flertrådig?
Linux har alltid haft betydligt bättre multiprocessorstöd än windows. Nuff said. :)

Toms hardware har sin VGA guide om man vill jämföra prestanda mellan grafikkort, den är bra.
Kika på tradera, om man inte ska ha det senaste värstingkortet finns det alltid de som vill byta ut sina nästan värstingkort mot det senaste, man får bättre kort för pengarna där med lite tur. :)
Är det så?
Läste lite på google på en tråd som hette Quad Core and ubuntu worth it?
Verkade som att man inte tjänar på en Quad, i nuläget.

Kanske lättare om jag säger vad jag gör på min dator istället
Kollar på film, lyssnar alltid på musik, programmerar lite i Java och kör lite experiment med AMP.
Om jag köper ett 8800GT och en minnes sticka till 3gb minne och hårdvarustöd för HD, då lär det ju snurra på bra också. blir lite billigare än en Quad samt mer minne
Angående 8800GTn har jag läst lite om att det var krångligt att få drivisarna att funka i Gutsy och Feisty och det finns inga proprietära drivisar som "klarar" kortet än.
Användarvisningsbild
Buggen

Inlägg av Buggen »

Min enkelkärniga AMD 64 3800+ går i ca 40-45% under en 720p-film.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Kommer nog beställa ett 8800GT och 1gig mer minne
skillz

Inlägg av skillz »

Blir nog ett 8800GT då. Tack! :)
guttergod

Inlägg av guttergod »

Tompalaz skrev:
Läste lite på google på en tråd som hette Quad Core and ubuntu worth it?
Verkade som att man inte tjänar på en Quad, i nuläget.
Det jag menar är att tekniskt sett är multiprocessorhanteringen bättre i linux. Sen om den använder quadcore 100% bra ännu, det vet jag faktiskt inte. Men jag gissar på att windows inte är mycket bättre på det än linux i nuläget (fast det kan ju bara vara fördom från min sida :P ).
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
Skriv svar

Återgå till "Bild"