Hejsan alla!
jag vill först bara säga att jag är en linux noob. (men jag älskar linux!)
Jag har kört ubuntu på min stationära dator ett par månader (breezer 64bit versionen) och bestämde mig för att lägga in det på min laptop också. På den stationära har jag inte haft några problem men nu på laptopen så kan jag inte få in multiverse och universe packeten i synaptic. det kommer upp en massa fel meddelanden. jag behöver verkligen dessa då jag vill ha gstreamer0.8-mad, flash och massa andra program...
Sedan så vill jag byta min kärna ifrån i386 till intels 686 men terminalen kan inte lägga in den... jag har gjort exakt sok man ska och det funkade på den stationära.
Kan någon hjälpa mig?
Multiverse och universe m.m. problem...
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Att tillägga är att när jag vill lägga in den nya kärnan så står det: "kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open..."
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
Kunde inte erhålla låset kan bero på två saker:
1. Du startar inte programmet med sudo.
2. Du har redan ett annat paketprogram igång - kanske synaptic, aptitude, adept, lägg till/ta bort program, uppdateringshanteraren... Antingen installerar du med det paketprogrammet, eller så stänger du det, och försöker i terminalen igen.
Vad får du för felmeddelanden när du vill lägga in universe/multiverse? Hur ser din /etc/apt/sources.list-fil ut?
1. Du startar inte programmet med sudo.
2. Du har redan ett annat paketprogram igång - kanske synaptic, aptitude, adept, lägg till/ta bort program, uppdateringshanteraren... Antingen installerar du med det paketprogrammet, eller så stänger du det, och försöker i terminalen igen.
Vad får du för felmeddelanden när du vill lägga in universe/multiverse? Hur ser din /etc/apt/sources.list-fil ut?
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Jag har testat att bara ha terminalen uppe men det står att den inte kan hitta linux-686. Kanske hänger ihop med packet fele...?
Detta kommer upp när jag startar synaptic eller försöker installera ett nytt progam/packet:
"W: Kunde inte ta status på källkodspaketlistan cdrom://Ubuntu 5.10 _Breezy Badger_ - Release i386 (20051012) breezy/universe Packages (/var/lib/apt/lists/Ubuntu%205.10%20%5fBreezy%20Badger%5f%20-%20Release%20i386%20(20051012)_dists_breezy_universe_binary-i386_Packages) - stat (2 Filen eller katalogen finns inte)
W: Kunde inte ta status på källkodspaketlistan cdrom://Ubuntu 5.10 _Breezy Badger_ - Release i386 (20051012) breezy/multiverse Packages (/var/lib/apt/lists/Ubuntu%205.10%20%5fBreezy%20Badger%5f%20-%20Release%20i386%20(20051012)_dists_breezy_multiverse_binary-i386_Packages) - stat (2 Filen eller katalogen finns inte)"
"/etc/apt/sources.list" vet jag inte vad det är fär något...
Detta kommer upp när jag startar synaptic eller försöker installera ett nytt progam/packet:
"W: Kunde inte ta status på källkodspaketlistan cdrom://Ubuntu 5.10 _Breezy Badger_ - Release i386 (20051012) breezy/universe Packages (/var/lib/apt/lists/Ubuntu%205.10%20%5fBreezy%20Badger%5f%20-%20Release%20i386%20(20051012)_dists_breezy_universe_binary-i386_Packages) - stat (2 Filen eller katalogen finns inte)
W: Kunde inte ta status på källkodspaketlistan cdrom://Ubuntu 5.10 _Breezy Badger_ - Release i386 (20051012) breezy/multiverse Packages (/var/lib/apt/lists/Ubuntu%205.10%20%5fBreezy%20Badger%5f%20-%20Release%20i386%20(20051012)_dists_breezy_multiverse_binary-i386_Packages) - stat (2 Filen eller katalogen finns inte)"
"/etc/apt/sources.list" vet jag inte vad det är fär något...
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- Linus Mannervik
- Kontakt:
Paketet du ska installera heter inte linux-686. Leta reda på rätt paket gen om att söka efter det, exempelvis med apt: apt-cache search linux-image 686
Felmeddelandena du får när du startar synaptic sgäer att den försöker läsa innehållet på din installationsskiva. Om du startar synaptic en gång med skivan istoppad så borde den lyckas att indexera innehållet.
sources.list-filen är den fil som talar om för Synaptic och apt (m.fl.) var de ska söka efter paket.
Felmeddelandena du får när du startar synaptic sgäer att den försöker läsa innehållet på din installationsskiva. Om du startar synaptic en gång med skivan istoppad så borde den lyckas att indexera innehållet.
sources.list-filen är den fil som talar om för Synaptic och apt (m.fl.) var de ska söka efter paket.
- Retardedpope
Kör:
från en terminal och kopiera innehållet i filen till det här forumet.
(du kanske kan ta bort sudo, men om du ska kunna redigera den sen måste du köra sudo) :/
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/apt/sources.list
(du kanske kan ta bort sudo, men om du ska kunna redigera den sen måste du köra sudo) :/
Faktiskt så behövs inte det - felmeddelandet gav all information som behövs.
Starta pakethanteraren synaptic, och gå till Inställningar -> Förråd. Ta bort CD-skivan och lägg till ett internetförråd. Använd standard-kanalen, och bocka för alla avdelningar.
Starta pakethanteraren synaptic, och gå till Inställningar -> Förråd. Ta bort CD-skivan och lägg till ett internetförråd. Använd standard-kanalen, och bocka för alla avdelningar.