Remote desktop efter boot

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
zkab

Remote desktop efter boot

Inlägg av zkab »

Kör idag från min desktop mot min servern (båda kör Ubuntu) via Remote Desktop ... men hur når jag servern efter en boot  ???
Verkar galet att logga in (fysiskt) på servern först för att kunna köra Remote Desktop mot den ...
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Remote desktop efter boot

Inlägg av fedor »

Bra fråga du kör alltså vnc nu?
Ett sett är att att du ställer in att du logga in automatiskt i under fliken säkerhet på  inloggningsfönster.
Annars kan du alltid köra ssh -x  (vilket gör att du kan starta grafiska program genom ssh)
zkab

Inlägg av zkab »

På servern körs Gnome specifika vino-server ... är det bättre att kasta ut den och köra vnc-server ?
fedor

Inlägg av fedor »

Det är väl den som kommer med ubuntu?
Är nog ingen större skillnad kan jag tänka mg.
Det borde ju dock finnas någon bättre lösning för vnc(vino) än att användaren redan är inloggad.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag vet inte riktigt skillnaden mellan VNC och den version av VNC som kallas VINO, men den senare är väl mera tänkt som ett sätt att kunna be om hjälp från andra om man har problem. Därför är det bättre, kan jag tänka mig, att installera RealVNC-servern och se till att den startar med datorn.

Ett bättre alternativ är att köra NX istället. Den är mycket skonsammare mot nätverket och det blir inte de fördröjningar som blir med VNC. NX finns inte i Synaptic utan måste laddas ner från hemsidan.
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Enklast och (bäst?) är att använda den inbyggda VINO servern.

Menyn (servern):
System --> Preferences --> Remote Desktop
Fyll i efter önskemål.
VINO går som en service och startar upp efter omstart.
Started out with nothing and have most of it left
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

northface skrev: Enklast och (bäst?) är att använda den inbyggda VINO servern.

Menyn (servern):
System --> Preferences --> Remote Desktop
Fyll i efter önskemål.
VINO går som en service och startar upp efter omstart.
Nej, det gör den inte, som de flesta andra saker som hamnar i preferences (eller inställningar på svenska) i ubuntu så är det saker som definiera användarens skrivbord och startar inte upp förrän man loggat in.

Men endå, vnc är ett av de osäkraste protokollen det finns, inte nog med att de flesta servrar skickar lösenordet i klartext (ett mindre problem i jämförelse med nedan), det är extremt lätt att bryta sig in i en vnc-server över internet.  Det finns en del trådar om folk som har aktiverat vnc och sedan fått oönskat besök, se t.ex. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg40543

Northface har skrivit en riktigt bra guide för att säkra upp vnc: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,6015.0.html
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 23 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Du har naturligtvis rätt! Tänkte mej inte för - jag kör med automatisk inloggning här hemma - därför funkar det efter omstart.
Started out with nothing and have most of it left
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

northface skrev: Du har naturligtvis rätt! Tänkte mej inte för - jag kör med automatisk inloggning här hemma - därför funkar det efter omstart.
Klart jag alltid har rätt, vi har ju bråkat om det förr! :D

Skämt åsido:

Det finns like olika lösningar på problemet som grundar sig på att det finns flera sätt att använda/ställa in vnc:

Antingen som ubuntu har i sitt grundutförande, dvs vnc startar upp när personen loggar in, och man styr precis vad den personen har på skärmen. Det är vad de flesta vill ha.

Du kan ha så att vnc startar som en tjänst, och startar upp redan innan man loggat in, så man först måste logga in på vnc och sedan har man möjlighet att logga in på ubuntu, men du styr hela tiden samma skärm som användaren vid datorn ser.

Eller så startar vnc upp en ny X-session när du ansluter, fördelen med det är att du inte stör den som sitter vid datorn, och ni kan använda samma dator flera stycken, nackdelen är att det är just två olika sessioner, du kan inte starta ett program i lokalt och sedan ansluta och ändra på just det programmet utan måste starta ett nytt. Men ansluter du igen kommer du fortfarande åt just det programmet.
fedor

Inlägg av fedor »

Mekaniserad Apelsinkan kan man inte välja mellan dessa lägen i ubuntu?

Själv hoppas jag att bättre protokoll som nx kommer med i ubuntu snart.
Men ska man bara köra något enkelt program så duger "ssh -X"
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

fedor skrev: Mekaniserad Apelsinkan kan man inte välja mellan dessa lägen i ubuntu?

Själv hoppas jag att bättre protokoll som nx kommer med i ubuntu snart.
Men ska man bara köra något enkelt program så duger "ssh -X"
Någon måste väl sätta sig ner och göra en öppen klient till nx först. Knx händer det väl inte så mycket med? freenx har väl inte ens paket som fungerar med ubuntu längre? Och nomachine nx skulle iofs kunna hamna i "partner" repon, men det verkar inte hända på en gång. :(

Jo, det går alldeles utmärkt att ställa in ubuntu att använda vilket som helst (och fler) av de sätt jag räknade upp, bara inte direkt, eftersom de erkänner hur värdelöst osäkert vnc kan vara på en internetansluten dator.
fedor

Inlägg av fedor »

Varför är vnc standard då om det är så osäkert? ;)

Synd att det inte finns någon fri nx klient.
Borde ju inte vara så svårt och skriva när det finns  en fri server  :-\
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Antagligen för att VNC är fri programvara, vilket NX inte är. Ubuntu har som policy att bara komma med helt fria och öppna program. Det är därför man måste ha en specialare för proprietära format. Därför kommer inte heller Ubuntu att ha NX som standard, hur osäkert och segt det än är.

Sedan har jag inte hört något om att servern är fri. Den är gratis, ja, men inte fri.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

NX är ett protokoll nomachine har släppt somliga delar fria och släpper dessutom en gratisversion. FreeNX använder de fria delarna för att göra en helt fri server. Det finns en del projekt som arbetar eller har arbetat på en fri server. Skulle nomachine hamna i partnerförråden som opera och vmware har så skulle jag överväga att använda den igen.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 25 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"