Hur uppgraderar jag till senaste ubuntu version?

fLa

Hur uppgraderar jag till senaste ubuntu version?

Inlägg av fLa »

Hej, kör en ett år gammal installation av xubuntu. Hur gör jag för att uppgradera till senaste version?

uname -a ger  "2.6.17-12-server"

/fLa
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Hur uppgraderar jag till senaste ubuntu version?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Kör du ubuntu 6.06 (dapper)? Anledningen till att jag frågar är för att edgy (6.10) borde ge dig en fråga om du vill uppdatera.

Se till att du har en helt uppdaterad version av ubuntu (genom att köra update-manager, hittar du den inte i menyerna funkar gksudo update-manager), när sedan din version är ordentligt uppdaterad så kör du gksudo "update-manager -c" så borde du få en fråga om du vill uppdatera till nästa version. Efter det ska uppdateringsmanagern inte kräva -c längre. Men du borde antagligen starta om datorn för varje gång du uppdaterar till en ny version.

Innan du startar om datorn, kör en update-manager igen, bara för att vara säker på att alla paketen verkligen installerades ordentligt, det vanligaste felet vid en uppgradering är att uppgraderingen avbröts och användaren trodde den var färdig och startar om och sedan följer en massa med problem. 

Om det itne funkar, kör gksudo mousepad /etc/apt/sources.list och klistra in resultatet som ett svar i tråden.

Om du använder dapper så kommer du få en förfrågan om att uppdatera till den nya versionen i april.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 24 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Om inte ovanstående metod inte fungerar kan du testa det sätt som jag har gjort det.

Om du kollar i filen /etc/apt/sources.list. I filen står det vilken version du har. Jag kunde inte gissa ifrån kärnan vilken du kör.

Det finns andra sätt att göra detta. Men det har sättet har jag använt. Jag har lyckats mellan Warty och Dapper. Mellan Dapper och Feisty gick installationen inte helt bra. Men jag tror att det beror på att jag har för många paket i hold läge.

Skapa en backup av sources.list.
Byt ut alla förekomster av feisty, edgy, dapper eller warty mot gutsy i filen. (har jag missat någon release?)
Logga ut
Logga in i konsolen. Anvand inte Ctrl-Alt-Fn, utan en riktig konsole login (det finns som ett val vid inloggningssidan)
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
(hålll tummarna)
Starta om (sudo shutdown -r now)
Klart :)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

mcNisses sätt är definitivt inte rekommenderat för att byta stegvis en uppgradering i taget. Och att göra det för att hoppa flera steg gör ditt ubuntu i stort sätt garanterat oanvändbart! Så att byta vad som helt förutom feisty mot gutsy är absolut inte användbart!

Vidare kan det bli flera fel om inte ubuntu-standard och ubuntu-desktop (eller kubuntu-desktop eller xubuntu-desktop) är installerat på din dator (så om du har xubuntu, se till att ubuntu-minimal ubuntu-standard och xubuntu-desktop är installerade).

Men uppdatera helst inte genom manuell mixtring av sources.list, det är betydligt säkrare att köra update-manager.

slutligen: warty, hoary, breezy, dapper, edgy, feisty, gutsy... nästa är hardy och (egentlgien inte men) grumpy.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Glömde bort att ibland kan man behöva köra gksudo 'update-manager -c -d' (alltså med ett extra -d) i dapper
fLa

Inlägg av fLa »

Körde Edgy Eft tror jag, hur som helst funka update-manager fint. Där fanns en knapp (utan att ange argument) att uppgradera.

Alltid bara använt synaptic - kan man få in upgraderingar där också eller måste man köra update-manager då?

/fLa
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"