Internet funkar bara i ett OS (Vista-Ubuntu)
Internet funkar bara i ett OS (Vista-Ubuntu)
Är helt grön på linux, provade Ubuntu för första gången för tre dagar sedan. Har nu installerat det på ytterligare en maskin. Kör dual boot tillsammans med Vista. Problemet är att internetuppkoplingen bara funkar i det ena operativet, ibland är det Vista ibland Ubuntu. Vad är felet? Och framförallt, hur fixa?
SV: Internet funkar bara i ett OS (Vista-Ubuntu)
Om du bara har 1 IP-adress och ingen router som delar ut 2 interna IP-adresser så får bara ena datorn* en IP-adress och bara den kommer ut på internet. Det kan ta en stund 15-50 min(?) innan den andra datorn* får en IP-adress.
*Vista och Ubuntu räknas som 2 olika datorer i detta fall, även fast det är samma fysiska dator.
Rätta mig om jag har fel.
*Vista och Ubuntu räknas som 2 olika datorer i detta fall, även fast det är samma fysiska dator.
Rätta mig om jag har fel.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
oops, var precis på väg att svara detsamma 
Skumt men det verkar va så

Skumt men det verkar va så
Får OS nummer 2 automatiskt en ip-adress efter en tid??
Kan man komma runt problemet utan att skaffa en router?
Japp. Man lär vänta en stund innan ens internetleverantör delar ut en ny.tobbe922 skrev: Får OS nummer 2 automatiskt en ip-adress efter en tid??
Jag hade exakt detta "problem" när jag böjade med Linux.. I Windos fungerade nätet jättebra men när jag drog igång Linux så var det stendött i ca 5-15 min. Efter tips så skaffade jag en router som löste detta.
Det routern gör är att den delar ut ett varsitt internt IP till "datorerna" och man har ett och samma externt, då fungerar det jättebra.
Vet inte om det går att komma runt på något annat vis? Nätverk är jag inte så haj på.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Det kan fungera med att starta om modemet innan du bootar till nästa OS.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Jag är ingen kung på detta, men spontant kan man ju känna att det OS man bootar upp till först skulle få ip tilldelat.
Tack för grymt snabba svar!
Tack för grymt snabba svar!
Du bör absolut skaffa dej en router av flera skäl. Det löser ditt problem och framför allt får din(a) maskin(er) ett bra skydd bakom routern.
Started out with nothing and have most of it left
- Iceron
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Binds inte ip'n till MAC adressen och inte till OS'et i fråga? :S Och nätverkskortets mac adress är väll alltid den samma.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det har kommer antagligen från att ditt modem inte riktigt gör som protokollet antar att den ska göra (men protokollet är inte specifikt påden punkten, så den gör inte fel heller, den gör bara något som är skljt från vad man förväntar sig).
I ubuntu kan du få en ip, om du kör sudo dhclient -r följt av sudo dhclient i en terminal. Hur du gör i windows vet jag inte.
Det bästa hade varit om antingen modemet gjorde som alla andra, eller att operativsystemen skickade en "nu stänger jag av mig, glöm att min mac och ipadressen du gav mig hänger ihop, ha en bra dag" när operativsystemet stänger av sig.
I ubuntu kan du få en ip, om du kör sudo dhclient -r följt av sudo dhclient i en terminal. Hur du gör i windows vet jag inte.
Jo, men det finns inga krav på hur modemet ska svara på en request från samma macadress igen.Iceron skrev: Binds inte ip'n till MAC adressen och inte till OS'et i fråga? :S Och nätverkskortets mac adress är väll alltid den samma.
Det bästa hade varit om antingen modemet gjorde som alla andra, eller att operativsystemen skickade en "nu stänger jag av mig, glöm att min mac och ipadressen du gav mig hänger ihop, ha en bra dag" när operativsystemet stänger av sig.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 23 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
I Windows så släpper man på IPt med "ipconfig /release". Men om inte "dhclient" funkar i Ubuntu så brukar dhcpcd fungera. 

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se