Bios?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Bios?

Inlägg av Lulle »

Hej, Tänkte höra med er vad ni rekommenderar att jag ska ha för inställningar på följande setups.
Jag har en AMD Athlon 64 2x 6000+ 3,0Ghz.
Vad är en normaltemperatur för min CPU?
Jag skriver efter setupsen vad jag kan välja på dom.

Här kommer dom olika setupsen i mitt bios:

Cool 'n' Quiet: Enable / Disable (Jag har Enable på denna.)

Smart Fan Target: Disable/40C/45C/50C/55C/60C.  (Jag har 50C på denna)

Smart Fan Tolernce: 1C/2C/3C/4C/5C. (Jag har 1C på denna.)

Min. Fan Speed: 0,0%/12,5%/25%/37,5%/50%/62,5%/75%/87,5%. (Jag har 50% på denna.)
Ubuntu Scripts:
http://www.tinicorp.se/
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Bios?

Inlägg av Hund »

Smärtgränsen för en processor ligger väl på typ 70°C eller något?

Men allt under 40°C är väl rätt okej, ju kallare desto bättre.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Jag skulle försöka kyla så mycket som möjligt, men inte så mycket att jag inte står ut med ljudet från datorn.

En balansgång skulle jag köra på så bara att testa sig fram. Så länge processorn inte blir varmare än 70°C så är det rätt lugnt. Blir väl lite sämre livslängd ju varmare den blir men den håller många år i vilket fall.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Lulle skrev: Smart Fan Target: Disable/40C/45C/50C/55C/60C.  (Jag har 50C på denna)

Min. Fan Speed: 0,0%/12,5%/25%/37,5%/50%/62,5%/75%/87,5%. (Jag har 50% på denna.)
Min Fan speed är just vad det låter som, hur kall din dator än är så kommer fläkten alltid gå på 50%

Smart Fan target är oxå vad det låter som, är datorn kallare än 50°C så kommer fläkten att sakta ner (till minsta värdet, dvs 50% av max) och är den högre så kommer fläkten att gå snabbare och snabbare tills man får ner värdet till 50°C igen.

Eftersom de mätare som finns för att se vad för temperatur cpu:n har är ganska så "hoppiga" så finns möjligheten att sätta "Smart Fan Tolerance". Det är helt enkelt så att det förekommer små naturliga variationer på temperaturmätningarna, som inte alls säkert kommer av att temperaturen på själva CPU'n faktiskt gått upp eller ner. För att förhindra att fläkten "speedar" upp och ner lite då och då för att hålla temperaturen innan vad mätarna säger är 49°C - 51°C (det du satt dem till) så kan man öka det värdet och fortfarande inte stressa fläktarna för mycket.

Jag rekommenderar att du sätter toleransen till 5°C, vilket leder till att fläkten försöker hålla temperaturen mellan 45°C-55°C. Om du tycker att 55°C är mycket på din processor så kan du ändra "Smart Fan Target" fem grader ner så att acceptabla temperaturer är 40-50 °C.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Lulle

Inlägg av Lulle »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Lulle skrev: Smart Fan Target: Disable/40C/45C/50C/55C/60C.  (Jag har 50C på denna)

Min Fan speed är just vad det låter som, hur kall din dator än är så kommer fläkten alltid gå på 50%

Smart Fan target är oxå vad det låter som, är datorn kallare än 50°C så kommer fläkten att sakta ner (till minsta värdet, dvs 50% av max) och är den högre så kommer fläkten att gå snabbare och snabbare tills man får ner värdet till 50°C igen.

Eftersom de mätare som finns för att se vad för temperatur cpu:n har är ganska så "hoppiga" så finns möjligheten att sätta "Smart Fan Tolerance". Det är helt enkelt så att det förekommer små naturliga variationer på temperaturmätningarna, som inte alls säkert kommer av att temperaturen på själva CPU'n faktiskt gått upp eller ner. För att förhindra att fläkten "speedar" upp och ner lite då och då för att hålla temperaturen innan vad mätarna säger är 49°C - 51°C (det du satt dem till) så kan man öka det värdet och fortfarande inte stressa fläktarna för mycket.

Jag rekommenderar att du sätter toleransen till 5°C, vilket leder till att fläkten försöker hålla temperaturen mellan 45°C-55°C. Om du tycker att 55°C är mycket på din processor så kan du ändra "Smart Fan Target" fem grader ner så att acceptabla temperaturer är 40-50 °C.
Tackar :)
Grym förklaring :)

Har följande nu:
Smart Fan Tolernce 5C
Min. Fan Speed: 25%
Smart Fan Target: 50C (AMD rekomnderar att cpun inte ska gå över 70C men för bäst prestanda så ska den inte gå över 60C.
Som att jag har min som HTPC brevid tvn så blev det 50C.)
Senast redigerad av 1 Lulle, redigerad totalt 22 gånger.
Ubuntu Scripts:
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Lulle skrev: Tackar :)
Jag kan tillägga att om du tycker att fläktarna låter för mycket kan du sätta "Smart Fan Target" högre. Processorer klarar det, och målen nere på 40-45 är väl egentligen bara intressant om du låter datorn stå på 24timmar om dygnet 365dagar om året.

Se på inställnigarna på de flesta spelsystem som är tagna lite högre för att de inte ska låta så mycket då tillverkarna inte i sin vildaste fantasi trodde att de skulle gå dygnet runt, utan i perioder av max några timmar.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 22 gånger.
Lulle

Inlägg av Lulle »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Lulle skrev: Tackar :)
Jag kan tillägga att om du tycker att fläktarna låter för mycket kan du sätta "Smart Fan Target" högre. Processorer klarar det, och målen nere på 40-45 är väl egentligen bara intressant om du låter datorn stå på 24timmar om dygnet 365dagar om året.
Jag har datorn på 24h om dygnet 365dagar om året :P
Så jag kanske ska ha:
Smart fan tolerance: 5C
Och ha smart fan target: 45C

Eller låter det dåligt?

ELler ska jag ha som jag skrev i inlägget ovan? DVS 50C på smart fan target?

Har 2st chassi fläktar som sprutar ut luften ur chassit, en 120 och en 80 iofs går dom bara 1500.
Sen har jag en 120 som sprutar in luft i chassit.
Som jag har nu så ligger termpraturen på:
40-48
När jag har firefox uppe och sitter och laddar ner lite från bittorrent
Senast redigerad av 1 Lulle, redigerad totalt 22 gånger.
Ubuntu Scripts:
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Lulle skrev: Jag har datorn på 24h om dygnet 365dagar om året :P
Så jag kanske ska ha:
Smart fan tolerance: 5C
Och ha smart fan target: 45C

Eller låter det dåligt?

ELler ska jag ha som jag skrev i inlägget ovan? DVS 50C på smart fan target?
Det är lite som att fråga om vilken vaniljglass som är godast, det finns inget riktigt bra svar på frågan. Båda alternativen är "lika bra".

Skillnaden är antagligen inte ens mätbar och det finns alltför många variabler att kolla på, halvledarnas arbetstemperatur, fläktarnas hållbarhet, fläktarnas ljud, den mån av ljuddämpning du har (i chassit), och sist men inte minst, temperaturmätarnas kvalitet, din tolerans till ljudet osv. Och alltihop är till slut bara bogus. Temperaturskillnaden på 5 grader omkring 40-60grader gör sannolikt inte den minsta skillnad över huvud taget i realiteten, om ens i teorin.

Det är precis som att välja jordgubbssylt på hyllan i affären, det är fortfarande jordgubbsylt du kommer hem med och skillnaden är antagligen närapå omätbar. Välj vilken du vill, orkar du inte välja, slå en tärning.

Det finns saker som gör så mycket större skillnad än vad du sätter den lilla parametern till. Se hellre till att det är god ventilation där datorn står och att fläktarna in och ut till chassit har gått om utrymme och att luften kan röras relativt fritt i chassit, genom att se till att sladdarna inte ligger som ett ormbo och att det är så fritt om utrymme framför fläktarna i chassit.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har en knäpptyst dator. Det är en 120 mm fläkt som snurrar på processorn och till det har jag en ganska stor kylfläns på 6-7 hekto som leder bort värmen.

Scythe Ninja Plus Rev. B finns för 520 kr och är väl värd pengarna.
Min AMD Athlon64 X2 +3800 ligger på 22-25°C vid normalt användande och stiger till 31-32°C när jag pressar den.

Kanske kan vara något?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"