Era erfarenheter utav Edgy

Användarvisningsbild
lennart
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av lennart »

Jag undra lite om Edgy vad ar era erfarenheter, vilka fordelar finns, ska man vanta till den skarpa versionen.
Kör Ubuntu 9.10 aplha5, länk till min hårdvara http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=32 ... roductTabs.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Jag kör edgy nu och har inga problem! Det är ju knappt en vecka kvar nu så en uppgradering är nog hyfsat säker.
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Den beta jag kör nu funkar perfekt. Så kör på bara.
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Funkar prima efter uppgraderingen från dapper, men själva uppgraderingen gick inte smärtfritt. xinit, python2.4/python och hpijs var några paket som strulade och som man manuellt fick fixa.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Ja det ska jag kanske tilläga.
Uppdateringen gick så att datorn knappt gick att starta,
men efter en formatering och att installera edgy direkt funka det prima.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Själv fick jag installera om xserver-xorg med mera... :P
jon

Inlägg av jon »

Vad är detför för- och nackdelar med att använda edgy istället för dapper då?
battra

Inlägg av battra »

Enligt min erfarenhet:
Fördel: Edgy känns en aning snabbare, och åtminstone går det snabbare att starrt upp datorn, som man kan kolla med bootchart.
Nackdel: Man kan nog förvänta sig en del buggar - jag gjorde en "ren" installation i fredags kväll, och har haft lite småproblem, t.ex. så försvann en del fonter från emacs och en del ikoner från amarok, och firefox kraschar ibland sekunden efter att man startat det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Gjorde precis en upgrade från Dapper på min experimentmaskin. Såg en del "issues". Såg bl.a att Firefox kraschar mot DN:s webbplats. Själv tänker jag avvakta med Edgy ett tag till - några månader eller till version 6.10.1. Vill ha en någorlunda stabil miljö.
Användarvisningsbild
lennart
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av lennart »

Finns det något satt datum för den skarpa versionen? Låter lite jobbigt om de skall vara massa små buggar. Någon som kör XGL på Edgy. hur funkar det?
Kör Ubuntu 9.10 aplha5, länk till min hårdvara http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=32 ... roductTabs.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Vad jag har hört ska xgl vara bättre för Edgy tycker själv att xgl buggar för mycket i Dapper.
Funderar på om jag ska uppgradera till edgy eller byta till Mandriva
25an

Inlägg av 25an »

Jag har inte testat edgy ännu men jag har inte haft några problem med Xgl på Dapper blev däremot väldigt överaskad av hur bra det fungerar. Den enda nackdelen är att jag inte kan se på film med helskärm utan då får jag gå över till fluxbox eller kde utan xgl igång. Jag kommer nog också vänta lite med edgy, när jag updaterade till dapper gick det inte så smärfritt som jag hade hoppats på.
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Brodd, vad är det du säger byta till mandriva? Den värsta skiten som finns Och Edgy funkar prima dessutom!
marwal

Inlägg av marwal »

_filip_ : fundera på om du kan omfrasera ovanstående utan att använda ordet "skiten". Stämningen, du vet ;)
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

jag kör xgl tillsammans med beryl i kubuntu edgy och på ett ati-kort.. det funkar rätt bra men inget jag använder för ofta... fullskärmsprogram med xgl verkar inte riktigt vara ok än...

kan förövrigt också bara nämna att standardkubuntutemat i edgy är toksnyggt :cool:
25an

Inlägg av 25an »

Brodd, vad är det du säger byta till mandriva? Den värsta .... som finns Och Edgy funkar prima dessutom!
Jag föredrar ubuntu framför Mandrive men jag vet inte om jag skulle säga värsta .... som finns.
Två saker som jag direkt kommer på varför du ska stanna med Ubuntu är apt-get och dpkg sjukt mycket bättre än mandrives motsvarighet.
En annan orsak är Ubuntu forum man får så mycket bättre feedback på ett ubuntu forum än hos mandrive men jag måste säga att jag lite nyfiken på mandrive 2007.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

För att återgå till ämnet:

Jag bytte igår tillbaks till Dapper mest för att jag inte hade något att göra. Jag blev lite förvånad, men Dapper är faktiskt sjukt mycket snabbare på min dator (bortsett från uppstart och nedstängning). Jag hade nog även glömt av hur stabilt det var...

Får jag bara till Beryl utan strul ser jag ingen anledning för mig att byta tillbaks till Edgy, så jag tar nog tillbaks min entusiasm här ovan. Enligt mig är det stor skillnad på stabiliteten.

Däremot ser jag redan fram emot nästa release efter Edgy... :)
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

[quote="25an"]Jag har inte testat edgy ännu men jag har inte haft några problem med Xgl på Dapper blev däremot väldigt överaskad av hur bra det fungerar. Den enda nackdelen är att jag inte kan se på film med helskärm utan då får jag gå över till fluxbox eller kde utan xgl igång. Jag kommer nog också vänta lite med edgy, när jag updaterade till dapper gick det inte så smärfritt som jag hade hoppats på.[/quote]
Jag tillåter dig för att köra båda, men att skippa ubuntu helt kan du glömma.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Hur länge kommer edgy att uppdateras? och när kommer Beryl bli enkelt att installera?

Där jag stör mig på xgl är mest att visa skrivbords knappen på panelen inte fungerar som den ska. Skrivbordet vissas men trycker man upp ett fönster kommer alla fönster upp på en gång :(

Jag kanske kommer att byta till Mandriva bara för jag vill ha lite omväxling.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="lennart"]Jag undra lite om Edgy vad ar era erfarenheter, vilka fordelar finns, ska man vanta till den skarpa versionen.[/quote]
För mig har Edgy varit stabil och styrt mitt grafikort bättre (ATI). Vänta till den skarpa versionen? Ja, gör det, Edgy kommer ut om tre dagar :D

Fördelar: nyare program från repositories. Firefox 2.0 som standard trots den planeras bli färdig i november.
Nackdelar: nyare program från repositories, kan leda till viss instabilitet men som sagt verkar passa för mitt bruk och burk.

Edgy Eft är som av namnet kan dra slutsatser mer nära "Bleeding Edge" dvs. har de nyaste program och kan därför vara mer instabil jämfört med Dapper Drake LTS. LTS som alla vet betyder Long Time Support och samma på svenska lång tids support :D dvs. 3 år för Desktop, arbetsdatorer och 5 år för server. Edgy däremot kommer med den tidigare vanliga 18 månaders support för Desktop och server *orkar inte gräva fram*. Anledningar att Edgy får inte LTS är att GNU eller Gnome eller nån annan eller alla de tillsammans har börjat tjafsa om varumärken och sånt. T.ex. Mozilla bråkar om Firefox vilket gör att vissa distributörer börjar se sig om andra alternativ som ska medfölja distributionen som standard. Firefox är naturligtvis möjligt att installera efteråt precis som idag i Windowsvärlden.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"