ubuntu hittar inte mitt ljudkort

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
starsmaker

ubuntu hittar inte mitt ljudkort

Inlägg av starsmaker »

Jag installerade Ubuntu och ljudet fungerade. Åtminstone inloggningsljudet. Testade inget annat då.
Nu fungerar det inte längre och jag tänkte följa guiden som finns i det här delforumet. Jag kom så lång till första punkten. Jag skrev inte "alsa" eller vad det var men ingen enhet hittades...
!
Jag vet inte vilket ljudkort jag har ens. Min dator är en hp530. Jag är tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: ubuntu hittar inte mitt ljudkort

Inlägg av Turbo »

starsmaker skrev: Jag installerade Ubuntu och ljudet fungerade. Åtminstone inloggningsljudet. Testade inget annat då.
Nu fungerar det inte längre och jag tänkte följa guiden som finns i det här delforumet. Jag kom så lång till första punkten. Jag skrev inte "alsa" eller vad det var men ingen enhet hittades...
!
Jag vet inte vilket ljudkort jag har ens. Min dator är en hp530. Jag är tacksam för hjälp!
Högerklicka på ljudikonen och välj: öppna ljudvolym.  kolla att reglagen är uppåt.
Att du hade ljud förut är ett gott tecken.    :)
starsmaker

Inlägg av starsmaker »

Yes, de är uppe. Vad jag vet så hittar ubuntu inte ens mitt ljudkort...
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Testa detta:

Ändra i en fil som heter /etc/modprobe.d/alsa-base, t.ex. genom att köra:
gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

Lägg där till, längst ner, en ny rad som ser ut som följande:

Kod: Markera allt

options snd-hda-intel model=laptop
Starta om.

EDIT: Om inte det hjälper, säg till! Det kan hända att du måste göra några saker till. Men testa först :) Förresten: har du fått igång en ordentlig skärmupplösning?
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 21 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
starsmaker

Inlägg av starsmaker »

Hej,
det hjälpte inte! Genom att köra "asoundconf list" syns Intel. Men är det verkligen mitt ljudkort? Jag vet inte...

Hur definieras en ordentlig skärmupplösning?
Jag vet inte om jag har Compiz, tror det. Jag får iallafall igång några effekter, när jag byter skrivbordyta samt att fönstret wobblar. Men eld, flygplan och vatten funkar inte.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag tror att Intel är ditt ljudkort. Många bärbara datorer kommer med "IntelHDA", och du brukar man kunna behöva pilla lite på vissa kort..

Testa att installera paketet linux-backports-modules, och starta om igen. (Ändra inte tillbaka i alsa-base). Det kan hända att du måste gå in i Programvarukällor och gå in under fliken Uppdateringar och kryssa i gutsy-backports i listan, innan du kan installera det paketet.
starsmaker

Inlägg av starsmaker »

Hej, jag gjorde som du sa och det fungerar fortfarande inte... Och, i Xp på samma dator fungerade inte ljudet, det var något med någon drivrutin. Jag avinstallerade den, startade om och den installerades automatiskt. Sen fungerade ljudet i Xp.

Intel visas fortfarande som mitt ljudkort.
Under lpcsi: Intel Corporation 82801G high definition audio controller

Det finns ju inställningar under "ljud". Där har jag "detektera automatiskt". Kan det vara något fel där?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Du kan börja med att avinstallera linux-backports-modules innan du går vidare. Det hjälpte tydligen inte :( (det hjälper för vissa).

Jag behöver sedan lite mer information, så om du startar alsamixer i en terminal, så finns det högst upp i vänster hörn information om vilket kort det är. För mig står det:
┌──────[AlsaMixer v1.0.15 (Press Escape to quit)]──────┐
│ Card: HDA Intel                                      │
Chip: Realtek ALC268                                │
│ View: [Playback] Capture  All                        │
│ Item: Headphone [dB gain=0.00, 0.00]                │

Om berättar vad det står (där jag markerat rött) så kan jag hjälpa till att leta efter vilka inställningar som kan få det att fungera. Ber om ursäkt för att det verkar besvärligt, men det blir lite så när man inte vet exakt vad det är för hårdvara :-\ Tyvärr släpptes senaste versionen av ALSA efter (eller i samband med) Gutsy, så den kom inte med i Gutsy, så för de kort som inte har fullt stöd i 1.0.14 blir det tyvärr lite besvärligt :(

Kolla sedan in det här inlägget, där det står hur man kompilerar ALSA version 1.0.15, och gör det som står:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,19005.msg142637.html#msg142637

Det enda du skall ändra är den sista biten i instruktionen, där det står att du skall lägga till den här raden:
    options snd-hda-intel model=fujitsu

Men tyvärr måste jag veta vilket kort du har (det jag frågade om ovan) innan jag kan avgöra vad som skall stå istället för fujitsu.
starsmaker

Inlägg av starsmaker »

För mig står det:
Chip: Conexant CX20549 (Venice)

Jag kollade in inlägget och följer instruktionerna. Det där med "cp" funkade inte, för den sökvägen hittades inte...
Hursomhelst gick jag vidare, kanske man inte ska?
Så nu står det massor i terminalen och det verkar ta tid men det tickar på..
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

DeepThought kan nog hjälpa dej.            Annars,    jag hade ett skitkort intergrerat till ljudet och nästan ingen Linux fixade det, så jag köpte ett Linux-vänligt PCI-kort,Nightingale Zoltrix står det på skivan och sedan dess har jag aldrig haft ljudproblem med Linux. 190kr tror jag.
Om du nu inte skulle få igång det.  :)
starsmaker

Inlägg av starsmaker »

I instruktionerna där jag ska ändra från fuijitsu har jag inga rättigheter att skriva... Tänkte bara tillägga det :)

Turbo: Visst, men det känns onödigt. Det borde ju gå och fixa eftersom ljudet en gång har fungerat... Men tack för prisuppgiften :)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

starsmaker skrev:Hur definieras en ordentlig skärmupplösning?
"Rätt" skärmupplösning tror jag han menar... Är det en 15" widescreen så brukar det vara 1280x800px, annars 1024x768 eller 1280x1024...
starsmaker skrev:Jag vet inte om jag har Compiz, tror det. Jag får iallafall igång några effekter, när jag byter skrivbordyta samt att fönstret wobblar. Men eld, flygplan och vatten funkar inte.
Gå till synaptic och sök på och ladda ner compiz settings manager och den hamnar i system/inställningar/advanced desktop effects där du kan ställa in alla effekter, kortkommandon o.s.v...
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag hittade det här nu:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=608664

Men det verkar visserligen gälla folk som kör en Toshiba P100, men det kanske finns något tips där som fungerar för dig? Jag kan också ha gjort en felbedömning gällande vad det är för kort du har, men jag vet inte riktigt.

Sedan hittade jag ett tips på den här sidan:
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HP530

Där står att du skall starta om datorn, gå in i BIOS (tryck F10 vid start), återställ till fabriksinställningar, spara (F10) och avsluta (F10).

Sedan står där att din dator lider av "Laptop Harddrive Killer Bug", så du bör kolla in följande länkar:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/59695
http://ubuntudemon.wordpress.com/2007/1 ... iller-bug/

För att få rättigheter att ända i filen måste du starta din texteditor med sudo (eller gksudo, om du använder en grafisk). T.ex.
sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base

Eller:
gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

Lycka till sålänge! Lyckas du inte lösa det rekommenderar jag nästan att du, om du behärskar det engelska språket tillräckligt, tar en tur förbi ubuntuforums.org, eftersom du har betydligt större chans att hitta någon som faktiskt kan hjälpa dig där :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"