Virus i datorn? [LÖST]

Rick

Virus i datorn? [LÖST]

Inlägg av Rick »

Virus i datorn, igår kväll när jag surfade in på espn.com sida så fick jag upp en annan sida där det stod att min dator var infecterad av virus trojaner, den började scanna av mitt system sedan så vill den att jag skulle ladda ner programet, men det gjorde inte jag.
Nu undrar jag om det finns någon online scann so kan kolla min dator efter sån skit som virus o trojaner, jag trodde linux var säkert men det verkar inte som det!
Jag har ju desutom en brandvägg (firestarter).
Dessutom på program menyn och om man väljer övriga så finns det hur mycket program/saker som man kan välja detta har inte funnits tidigare?

Tacksam för hjälp
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

SV: Virus i datorn?

Inlägg av ninetwozero »

Rick skrev: Virus i datorn, igår kväll när jag surfade in på espn.com sida så fick jag upp en annan sida där det stod att min dator var infecterad av virus trojaner, den började scanna av mitt system sedan så vill den att jag skulle ladda ner programet, men det gjorde inte jag.
Nu undrar jag om det finns någon online scann so kan kolla min dator efter sån skit som virus o trojaner, jag trodde linux var säkert men det verkar inte som det!
Jag har ju desutom en brandvägg (firestarter).
Dessutom på program menyn och om man väljer övriga så finns det hur mycket program/saker som man kan välja detta har inte funnits tidigare?

Tacksam för hjälp
Hej Rick. Jag tror inte att du behöver oroa dig, dessa lurendrejerier riktar sig mot Windowsanvändare men dyker upp för dom flesta.

Sålänge du inte installerade / laddadee ner deras program så är du säker (såvitt jag vet) ;D

du kan dock ta och lägga upp en skärmdump på din meny så kan vi se ifall det är något du behöer oroa dig för.

mvh - Kalle
Bilagor
Skärmbild-6.png
Rick

Inlägg av Rick »

ok. men den började att scanna av min dator atomatiskt jag har aldrig fått upp en sån här skum sida trots att jag kört med windows tidigare , men som sagt jag laddade inte ner nåt, desutom undrar jag det med program menyn/övriga jag får upp väldigt mycke program/saker där, det har jag inte fått tidigare har det blivit så efter uppdatering?
Men finns det ingen spyware scanner eller nåt man kan köra till ubuntu?
Rick

Inlägg av Rick »

/home/rickard/Skrivbord/Skärmbild.png
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Du måste ladda upp bilden på en imagehost, http://pici.se/ t.ex. ;)

Hur då scanna av, började datorn arbeta?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är en animerad bild som ska lura dig att det dom gör en sökning.
Så länge du inte har installerat några program från annat än Ubuntus egna föråd så kan du vara säker.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Men det där e ju fete-BS, ingen chans att en "online-scanner" skulle kunna läsa av din HD & hitta virus i den ens I Windows utan en massa frågor om installation & shoit, så i Ubuntu? Nä du, bara bluff, båg & bullshoit!  ;D
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

Rick skrev: ok. men den började att scanna av min dator atomatiskt jag har aldrig fått upp en sån här skum sida trots att jag kört med windows tidigare , men som sagt jag laddade inte ner nåt, desutom undrar jag det med program menyn/övriga jag får upp väldigt mycke program/saker där, det har jag inte fått tidigare har det blivit så efter uppdatering?
Men finns det ingen spyware scanner eller nåt man kan köra till ubuntu?
jag fick upp flertalet sådana då jag satt i Windows =o

Det kan ha blivit det, vi får helt enkelt se vad som lagts in :)

ClamAV finns.
Rick

Inlägg av Rick »

ok,men hur kan dem skicka en animerad bild till min dator när jag har brandvägg?
Som sagt har använt windows i över 10 år o detta hände aldrig då,o dem flesta spion o virus är välk gjorda till windows, men hur kan detta hända till linux ubuntu som ska vara säkert?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rick skrev: ok,men hur kan dem skicka en animerad bild till min dator när jag har brandvägg?
Som sagt har använt windows i över 10 år o detta hände aldrig då,o dem flesta spion o virus är välk gjorda till windows, men hur kan detta hända till linux ubuntu som ska vara säkert?
Det är en popup ruta som kommer upp när du surfar in på din dator.
Ingenting finns på din dator.

Ubuntu är säkert till den grad användaren låter det vara säkert. Så länge du inte har installerat suspekta program själv så är det ingen fara.
Rick

Inlägg av Rick »

Tidigare hadde jag på program/övriga 2 st nu har jag ca 70 st!!tex aktivitetsfält,cache,cgi skript,kakor,krypto,ljud,minne,samba status,x server mm.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du bild på det? Du kan lägga upp bilden på <a class="postlink" href="http://www.pici.se">http://www.pici.se</a>
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Den här typen av "virus" går lätt att bli utan om man använder firefox och trycker på (i firefox "menyn") - verktyg - tillägg och på den blå texten "get ubuntu addons". Den översta heter "Adblock extensions for firefox/iceweasel". Installera den.

Den ser till att man slipper se reklam på sidor på internet, och den blockerar med all säkerhet rena lurendrejerier som det här oxå. Den har (som sagt) inte sökt igenom din dator, den har bara visat en bild som låtsas söka igenom din dator.

Det går att söka igenom din dator via webläsaren i windows genom något som heter ActiveX-controller, vilket måste godkännas, linux har inte activeX så den möjligheten finns inte.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 22 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

Rick skrev: ok,men hur kan dem skicka en animerad bild till min dator när jag har brandvägg?
på samma sätt som du ser samtliga bilder här på forumet :)
Rick

Inlägg av Rick »

ok,det verkar inte som jag fått in nåt, men åter till program/övriga hur kan jag ha upp till 70 olika grejer där när jag förut hadde 2, hur får man bort dem från menyn
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Rick skrev: ok,det verkar inte som jag fått in nåt, men åter till program/övriga hur kan jag ha upp till 70 olika grejer där när jag förut hadde 2, hur får man bort dem från menyn
Har du lust att bifoga en skärmdump? Det skulle hjälpa en hel del i det här fallet.

Det kan vara lite allt möjligt där... Om du bara är trött på att se dem kan du högerklicka på Applikationsmenyn och välja "editera menyer" och kryssa ur saker du inte vill se.

Har du wine installerat?
Rick

Inlägg av Rick »

ja har wine installerat
Rick

Inlägg av Rick »

Jag har ju inte själv så vitt jag vet fixat så man kan se 70 olika grejer på program/övriga, men kan jag av misstag ha fixat så att dem alla 70 olika programen mm ska visas där?
Jag har kollat igenom dem o det verkar inte vara nåt skumt, typ minne,Konqueror där mm
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Det har hänt mig att saker har hamnat där fast de inte ska vara där (fast det var iofs länge sedan). De brukar sorteras in rätt om man loggar ut och loggar in igen.

Konqueror är bra :D
Rick

Inlägg av Rick »

Jag såg det igår men jag har ju stängt av o loggat in igen,men det finns fortfarande kvar, men nu har jag plockat bort det mauellt kryssat ur rutorna. Så det kan ske att det kan bli så här på program menyn?
Du frågade mig om wine om jag har det, är det bra eller dåligt kan spion o skit komma in den vägen eller?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"