Problem att köra wine + spel när man kör compiz?

För spelentusiaster !
ScrotzaN
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Problem att köra wine + spel när man kör compiz?

Inlägg av ScrotzaN »

Tjenare, kör nyaste ubuntu med compiz o allting.
Är det någon som upplever några speciella problem ifall man kör compiz och dyl samtidigt som man ska emulera 3d-krävande spel?

Har inte kunnat testa så mycket så jag har bara hunnit testat ett enda spel ännu och det var Star Wars: Republic Commando och när jag startade det så laggade datorn och spelet så hårt att jag fick starta om den.
Såg på wine's AppDB att det ska funka bra så det var därför jag testat det. Vet inte om det har något med compiz att göra. kör AWN också.

men som sagt, erfarenheter? kan Compiz + AWN påverka spel-prestanda i wine något? för jag antar att Native Linux spel inte påverkar något.
//Aron
http://www.sonicstone.se/ <-- Hårdrock!:)
Charvel

SV: Problem att köra wine + spel när man kör compiz?

Inlägg av Charvel »

Jag kör med compiz och har än så länge inte haft några som helst problem med Wine.
Problemet kan nog röra spelet i sig eller Wineversionen du kör.
Har hänt mig ett flertal gånger att jag installerat spel som SKA funka bra men gått skit. Även åt andra hållet så har jag fått igång spel som stått garbage på. Så kolla vilken Wine version du har och vilken dom som testade spelet körde med.

Ofta så testar dom bara om spelet startar som det ska och skriver gold på det utan att provat ordentligt.

Tror inte att det har med compiz att göra. Spelade nyss igenom Prey i Wine och det gick riktigt bra. Rekommenderas varmt. :)
Användarvisningsbild
Toobie

Inlägg av Toobie »

ScrotzaN skrev: men som sagt, erfarenheter? kan Compiz + AWN påverka spel-prestanda i wine något? för jag antar att Native Linux spel inte påverkar något.
Ja, det kan påverka prestandan. Till exempel kunde jag inte starta WoW med 3D effekter igång förrut men det gick dock att starta 3D effekterna i efterhand, fick dock aningen sämre fps ingame då. Det är alltid rekomenderat att prova både med och utan 3D effekter aktiverat.
Boldly going nowhere
ScrotzaN
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av ScrotzaN »

Ok, tacksam för svar:)

Ska testa lite mera o olika program o se hur det funkar:)

Har mest bara testat program hittills o det verkar ha funkar bra. ljud-drivrutinen verkade ställa till så det laggade till emellanåt dock men när jag drog ner acceleration på standard så verkar det ha löst sig.
//Aron
http://www.sonicstone.se/ <-- Hårdrock!:)
Skriv svar

Återgå till "Spel"