Har du läst så här långt har du säkert klurat ut att jag tidigare kört uteslutande micro$oft-operativ, men har nu sällat mig till den glada skaran som insett hur bra alternativen faktiskt är (med vissa påtryckningar från omgivningen givetvis)
Nu är det så att jag installerat Ubuntu på min privata laptop (Sony Vaio PCG-FRV28, amerika-såld) och har stött på lite patrull.
Mitt nätverkskort hittas av ubuntu och så långt är allt frid och fröjd, men när jag kör en ifconfig så får jag upp att min IP adress (inet6 addr:) är nånting i stil med "fe80::a00:46ff:febb" och så vidare. Nätverkskortet skickar och tar emot packets som aldrig förr, men jag kan inte surfa. :/
Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig lista ut vad det här beror på, och ännu bättre om ni kan hjälpa mig lösa det på något sätt.
DHCP får jag via en win2003 eller en win2000 server, så det kanske "bara" är något kompabilitetsproblem som går att lösa via några strängar i terminalen, men det är långt ovanför min nuvarande expertis på området

tack på förhand
[ edit ] Erm, jag trodde jag postade i nätverksdelen