SAMBA (igen) och root kontot

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av sontho »

Hej alla orakel!

Nu har jag kört ett litet nät med Samba i Ubuntuservern.
Ansluta win-maskiner går bra (P2P-nät :P

Nu tänkte jag göra Samba till en Primär Domänserver.
Det går ju bra i Ubuntu (att göra den till PDS alltså)

Nu till min fundering (till slut)
för att ansluta till en domän från en win-maskin måste man ange ett konto som får ansluta maskinen.
Och efter att ha misslyckats så surfade jag runt lite och fann att man måste ange root-kontot för detta :(

Någon som kan bekräfta detta ? Det är ju synd i så fall, då måste jag kringå Ubuntus finess att "inte ha något root-konto" (dvs sätta lösenord till root)

Hmmmm, blev det svamligt?

Ja hur som helst, tacksam för ideér från er som förstod mina grubblerier.

Frid på er!
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Macchi

Inlägg av Macchi »

Du behöver INTE ändra något kring root i Ubuntu! För att Winndows-maskinerna ska anslutas till domänen måste man använda SAMBAroot-användaren som kan definieras följande sätt:

Exempel på utdrag från /etc/samba/smb.conf:
OBSERVERA raden "admin users = Administrator"
#Exempel på utdrag från /etc/samba/smb.conf
...
[netlogon]
comment = Network Logon Service
path = /home/samba/netlogon
admin users = Administrator
valid users = %U
read only = no
...
Kolla sedan det här:
Add the root user to the SAMBA password database. The root user (alias: Administrator) will be our domain administrator. This account is needed to add new computers to the SAMBA domain.

smbpasswd -a root

Create the file /etc/samba/smbusers and add the line by executing:

echo "root = Administrator" > /etc/samba/smbusers

This will allow us to use the common windows username "Administrator" as alias for the Linux root user.
Det är väldigt roligt att få en fungerande primär domänkontrollant PDC med Linux. Dock vägen dit kan vara lite krånglig första gången eftersom det finns flera små detaljer att beakta. För ett par år sedan tog mig en vecka att få alla pusselbitar på plats för en PDC med skrivardelning, roaming profiles och ca 8 klienter. Det finns väldigt mycket på nätet men om du vill lära dig något på ett effektivt sätt rekommenderar jag böcker.

Källor:
Om man vill ha ganska raka recept med Linux, Samba och mycket annat skulle jag rekommendera "Linux Cookbook" från Carla Schroder publicerad av O'Reilly, den är en av mina favoriter! Vill du fördjupa dig finns ju "Linux in a Windows World" av Roderick W. Smith, från O'Reilly som också har en hel del på expertnivån inom Samba.
På internet hittar man några okej tutorials på <a class="postlink" href="http://www.howtoforge.com">http://www.howtoforge.com</a>
Källan till citaten är http://www.howtoforge.com/samba_setup_ubuntu_5.10_p4
På <a class="postlink" href="http://www.samba.org">http://www.samba.org</a> hitta man mycket omfattande dokumentation men det mesta är på expertnivån, och inte så lätt tillgänglig för nybörjare inom området.

Ciao,
/Macchi
/M
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av sontho »

Lysande.
Tack för hjälpen. Jag hade nog sett det där med "smbpasswd -a root"
men som så många gånger annars så blev det "läst, men ej förstått" :P

Ska kasta mig över maskinerna igen, och testa.

Men som du säger Macchi
vägen dit är krånglig....

/Thomas = Pastorn (fast ingen riktig.....
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Macchi

Inlägg av Macchi »

Hej,
Hoppas bara att jag inte avskräcker någon från Samba. Belöningen är stor och det blir en väldigt kool och stabil linuxserver med nyttiga funktioner, bra prestanda och låg kostnad!

Vid min min första konfiguration gjorde jag en primär domänkontrollant med skrivar- och filserver med automatisk säkerhetskopiering samt några andra finesser. Det tog relativt lång tid, nästan en vecka.
Problemet var att jag önskade packa in så mycket funktionalitet och missade flera små detaljer i varje steg. Samba är kraftfull, med många konfigurationsmöjligheter. Dessutom har varje version av Windows sina egenheter, särskilt i nätverksmiljö. Men allt gick bra till slut.

Om det finns någon form av "råd" att spara tid och uppnå det bästa resultatet så rekommenderar jag att:
1) Köpa bra litteratur! Med de rätta böckerna får man kvalitativt mycket bättre information på mycket kortare tid, och det kostar egentligen inte så mycket.
2) Experimentera först med server och klienter inom VMware, för att sedan överföra konfigurationen till en skarp miljö.
3) Koka några kaffekannor samt se till att ha bra musik för att hålla igång ...
Ciao,
/Macchi
/M
Svensson
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Svensson »

[quote="macchi"]Om det finns någon form av "råd" att spara tid och uppnå det bästa resultatet så rekommenderar jag att:
1) Köpa bra litteratur! Med de rätta böckerna får man kvalitativt mycket bättre information på mycket kortare tid, och det kostar egentligen inte så mycket.
/Macchi[/quote]
Vilka är de "rätta böckerna", kan man få några titlar. :)
Macchi

Inlägg av Macchi »

Hej Svensson,
Angående böcker kan jag citera mitt eget tidigare inlägg (om Samba):
[quote="macchi"]Källor:
Om man vill ha ganska raka recept med Linux, Samba och mycket annat skulle jag rekommendera "Linux Cookbook" från Carla Schroder publicerad av O'Reilly, den är en av mina favoriter! Vill du fördjupa dig finns ju "Linux in a Windows World" av Roderick W. Smith, från O'Reilly som också har en hel del på expertnivån inom Samba.[/quote]
Alvarligt talat, "de rätta böckerna" är helt enkelt böcker som är väl anpassade till läsarens förkunskaper, förmågor och ambitionsnivån. Personligen tycker jag att flera böcker från O'Reilly håller en hög nivå, dock kanske inte alla. Titta i innehållsförteckning på nätet t ex hos O'Reilly eller hos din favorit bokhandeln. Det vara billigare att köpa via en internetbokhandeln i Sverige dock jämför ev avgifter.

Jag förespråkar framförallt att var och en ska aktivt försöka hitta en bra mix av flera alternativa källor som böcker, tidningar, internet och inte minst kurser och utbildningar.
/M
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"