Ändra så nätverkskort inte startas vid uppstart av dator.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
hkkla

Ändra så nätverkskort inte startas vid uppstart av dator.

Inlägg av hkkla »

Jag har just installerat ett trådlöst nätverkskort i min stationära dator. Jag ska använda det dom gånger jag bär över datorn till en bekant.
Nu ställer det till med bekymmer när jag är hemma där jag kör med trådat nätverk och skulle vilja kunna inaktivera det hårt, jag vill endast att det går igång när jag aktivt går in och gör en ändring för att så ska bli. Ungefär så att det blir avinstallerat eller aldrig startas vid uppstart av datorn typ.

Att högerklicka på nätverksikonen vid klockan och bocka av trådlöst nätverk håller bara till jag startar om datorn och det har jag ingen lust att hålla på med.

Så, hur får jag Ubuntu att som default inte starta mitt trådlösa nätverkskort? Nån som har nån idé?

Jag har provat att bocka av prop.drivrutnen för Atheros men det verkar stöka till allt nätverk på något sätt.
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Ändra så nätverkskort inte startas vid uppstart av dator.

Inlägg av northface »

Started out with nothing and have most of it left
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Är det verkligen så att inte går och spara inställningarna i network-manager?
Låter lite mysko
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Det ska fungera med att du inte har roamingläge aktiverat och kryssar ur rutan framför nätverkskortet i första fönstret i nätverkinställningarna.

Om det inte funkar kan vi mixtra med /etc/network/interfaces manuellt!
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Om jag slår ett slag för Wicd så ger den användaren bra möjligheter att ställa in både trådbundna och trådlösa nätverk som man önskar. Det inbegriper om man vill ha autoanslutning vid uppstart till något nätverk eller inte.

Wicd är flexibelt och det är väldigt enkelt managera sina nätverksanslutningar med detta. Det spelar i en helt annan division än network-manager.
Started out with nothing and have most of it left
hkkla

Inlägg av hkkla »

Japp, har privat wicd nu och kan varmt rekommendera den, främst till personer som har både trådat och trådlöst samt personer som har en xbox kopplad till datorn för wicd löste en del bekymmer där i vart fall för mej.  ;D

Tack för ett mycket gott tips!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"