Inget ljud efter omstart! [LÖST]

Snelhest1234

Inget ljud efter omstart! [LÖST]

Inlägg av Snelhest1234 »

Hej, jag är väldigt nu inom det här med ubuntu linux så jag skulle behöva lite hjälp.

Mitt problem är att efter jag startart om datorn så fungerar inte ljudet! Precis efter installationen så fungerar det perfekt, men efter att jag installerat ca:140 uppdateringar, wine m.m så funkar det inte.

Jag har försökt med det mesta som jag har hittat är i forumet men icke! :-\
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Chippen

SV: Inget ljud efter omstart!

Inlägg av Chippen »

Det första man ska kolla (det har du förmodligen gjort, men jag vet hur dum man känner sig om man hållt på i många timmar och inser att man missat något sådant) är att dubbelklicka på volymhanteraren uppe i högra hörnet och se till så att reglagen inte är nollställda. :)

Om du har fler ljudkort i datorn så kan detta ofta ge en problem med att få ut ljudet ur rätt ljudkort. Tex om du har ett PCI kort och ett integrerat i moderkortet.

/MVH

EDIT: Välkommen till forumet föresten, Hoppas du ska trivas!!
Snelhest1234

Inlägg av Snelhest1234 »

Chippen skrev: Det första man ska kolla (det har du förmodligen gjort, men jag vet hur dum man känner sig om man hållt på i många timmar och inser att man missat något sådant) är att dubbelklicka på volymhanteraren uppe i högra hörnet och se till så att reglagen inte är nollställda. :)

Om du har fler ljudkort i datorn så kan detta ofta ge en problem med att få ut ljudet ur rätt ljudkort. Tex om du har ett PCI kort och ett integrerat i moderkortet.

/MVH

EDIT: Välkommen till forumet föresten, Hoppas du ska trivas!!
Okej, volymkontrollen är inte nollställd men däremot har jag 2 ljudkort, men det måste ju ha varit rätt kort precis efter installationen för då fungerande det prima!
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Testa att sätta allt på ALSA, ALSA mixer brukar fungera för dom flesta:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

annars är en enkel lösning på detta problem att gå in på system/inställningar/ljud och där välja multichannel playback...

Då får du ut ljudet på båda ljudkortet...
Jag vet inte om ALSA har med detta att göra, det hämtar väll information om vilket ljudkort som ska användas från asoundconf som de andra (eller är jag ute och cycklar nu?).

Iaf kan du skriva

Kod: Markera allt

asoundconf list

i terminalen om du vill ha en lista över vilka ljudkort som finns tillgängliga
och sedan skriva

asoundconf set-default-card namnet
för att byta default kort.
"namnet" ska förståss bytas ut mot det ditt kort heter (det som står när du skriver asoundconf list)

/MVH
Snelhest1234

Inlägg av Snelhest1234 »

Chippen skrev: annars är en enkel lösning på detta problem att gå in på system/inställningar/ljud och där välja multichannel playback...

Då får du ut ljudet på båda ljudkortet...
Jag vet inte om ALSA har med detta att göra, det hämtar väll information om vilket ljudkort som ska användas från asoundconf som de andra (eller är jag ute och cycklar nu?).

Iaf kan du skriva

asoundconf list

i terminalen om du vill ha en lista över vilka ljudkort som finns tillgängliga
och sedan skriva

asoundconf set-default-card namnet
för att byta default kort.
"namnet" ska förståss bytas ut mot det ditt kort heter (det som står när du skriver asoundconf list)

/MVH
Nu fungerar test ljuden men inte på tex Youtube. :(
Senast redigerad av 1 Snelhest1234, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

gjorde du det med multichannel playback eller asoundconf?

om du gjorde multichannel playback så är det möjligt att firefox hämtar sina inställningar direkt från asoundconf och då måste du kanske använda det andra alternativet, om du gjorde det andra rekomenderar jag att prova starta om datorn... eller äsh prova starta om först i vilket fall, man vet aldrig vart inställningar hamnar efter en omstart :P
Snelhest1234

Inlägg av Snelhest1234 »

Chippen skrev: gjorde du det med multichannel playback eller asoundconf?

om du gjorde multichannel playback så är det möjligt att firefox hämtar sina inställningar direkt från asoundconf och då måste du kanske använda det andra alternativet, om du gjorde det andra rekomenderar jag att prova starta om datorn... eller äsh prova starta om först i vilket fall, man vet aldrig vart inställningar hamnar efter en omstart :P
Fungerar finfint efter omstarten!:D Tack så mycket för hjälpen!:)
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Tack själv!
Man blir alltid lite glad när man lyckas hjälpa någon :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"